Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports
Reviews

Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

Sony is hard werk aan het maken van hun belofte om first-party games over te zetten naar pc. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zo blijkt uit de problemen die Horizon Zero Dawn op pc ondervond. Days Gone weet niet alleen die problemen te vermijden, het legt de lat ook een flink stuk hoger voor alle pc-overzettingen van Sony die nog volgen.

Deze review gaat specifiek over de pc-port van Days Gone. Lees hier onze originele review van de PS4-versie.

De overzetting van de PS4-versie van Days Gone naar pc is in elk opzicht goed gelukt: er zijn geen overduidelijke bugs of prestatieproblemen en de besturing is goed afgestemd op de verwachtingen van pc-gamers. Als kers op de taart is de game ook nog eens uitstekend geoptimaliseerd, waardoor je waarschijnlijk niet diep in de buidel hoeft te tasten om een nieuwe videokaart te halen.

Prestaties

Dankzij die optimalisatie heeft de game zéér bescheiden systeemeisen: volgens Bend Studio is een i5-2500K in combinatie met een GTX 780 en 8GB RAM al voldoende om de game te draaien. De aanbevolen systeemeisen liggen wat hoger, maar de i7-4770K, GTX 1060 6GB en 16GB RAM die daar genoemd worden zijn nog steeds heel bereikbaar. Voor dit artikel hebben we de game bekeken op een i7-6700K met een GTX 1070 en 32GB RAM.

Met die configuratie houdt de game moeiteloos 1440p/60fps aan op de very high voorinstelling. Op deze voorinstelling is het verschil met de PlayStation 4-versie onmiskenbaar, met name door de betere belichting en renderafstand. Dankzij de toevoeging van global illumination oogt de verlichting realistischer, met drastisch verbeterde schaduwen ten opzichte van de PlayStation 4-uitvoering.

Om Days Gone enigszins speelbaar te krijgen op de relatief zwakke videokaart van de PlayStation 4, moest Bend Studio de kwaliteit van de textures en objecten in de verte flink omlaag schroeven, met name in grote, open ruimtes. Met de pc-versie is die beperking opgeheven, wat zich vertaalt naar betere textures met meer definitie en objecten in de verte die meer detail hebben. In levels die zich binnen plaatsvinden valt dit verschil niet zo op, maar in levels met bossen en snelwegen zijn de verbeteringen makkelijk waarneembaar.

©GMRimport

Naast de betere textures wordt de extra grafische paardenkracht aangewend om de game in volwaardig 4k te kunnen weergeven, in tegenstelling tot de checkerboard 4k-implementatie op de PlayStation 4. Deze checkerboard-techniek resulteerde op de PlayStation 4 soms in visuele artefacten zoals wazige lijnen of kartelrandjes. De 4k-implementatie van de pc-versie heeft hier geen last van.

Eerdere pc-overzettingen uit het kamp van Sony leden onder de beperkte mogelijkheden om de grafische instellingen aan te passen. Met name bij Death Stranding op pc was weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de kwaliteit en het detailniveau van de spelwereld naar wens in te stellen. Days Gone lijkt geleerd te hebben van deze fouten door zeer uitgebreide opties aan te bieden om de graphics en weergave van het spel aan te passen.

De hoeveelheid opties is een goede verbetering ten opzichte van de eerdere ports, maar de belangrijkste reden waarom het optiemenu van Days Gone zo fijn is om te gebruiken, is de directe terugkoppeling bij het veranderen van instellingen. Omdat het hoofdmenu een voorvertoning laat zien van de spelwereld is het effect van de geselecteerde instellingen onmiddellijk zichtbaar, zonder dat de game opnieuw moet worden opgestart. Bovendien is in de rechterbovenhoek het aantal beelden per seconde en de GPU-belasting te zien, zodat technisch onderlegde gebruikers precies het gewenste aantal beelden per seconde kunnen aantikken.

©GMRimport

Ondersteuning

Days Gone doet wel onder voor Death Stranding op het gebied van moderne functies, zoals Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS) en ray tracing: beide functies zijn niet beschikbaar in de pc-versie. Een blogpost die voorafgaand aan de release werd gepubliceerd lijkt te suggereren dat DLSS in de toekomst wel kan worden toegevoegd middels een update. Het taalgebruik rondom ray tracing is een stuk definitiever: die techniek wordt niet toegevoegd aan de game.

Bend Studio heeft daarentegen uitstekende compatibiliteit voor (ultra)breedbeeldmonitoren toegevoegd, door zowel 21:9- als 32:9-monitoren te ondersteunen. De UI en tussenfilmpjes worden bij bredere monitoren juist weergegeven, waardoor er geen zwarte balken zichtbaar zijn. Om het spelen op bredere monitors verder te faciliteren kan het blikveld bovendien worden aangepast tussen vijftig en honderd graden.

©GMRimport

Niet alleen de grafische instellingen zijn uitstekend ingericht, ook voor de toegankelijkheidsopties verdient Bend Studio alle lof. Dat begint bij de ondertiteling, waar de lettergrote, taal, achtergrond en naam van de spreker aanpasbaar zijn. Quicktime-events kunnen in het toegankelijkheidsmenu makkelijker worden gemaakt of volledig worden uitgeschakeld voor gamers die moeite hebben met snel achter elkaar knoppen indrukken.

Tot slot ondersteunt Days Gone alle courante controllers, waaronder de Xbox Adaptive Controller, en kunnen de knoppen op zowel controller als toetsenbord anders worden toegewezen. Zelfs zonder het veranderen van de knoppentoewijzingen is de besturing van Days Gone uitstekend geregeld. Het aansturen van hoofdrolspeler Deacon met muis en toetsenbord is zelfs zo soepel dat je haast zou vergeten dat deze game oorspronkelijk voor de PlayStation 4 is gemaakt.

Conclusie

Als Bend Studio het gelaten had bij wat optimalisaties en het wegpoetsen van bugs, was Days Gone al een prima port geweest, maar de extra aandacht die ze hebben besteed aan de opties en toegankelijkheid tilt deze overzetting naar een hoger niveau. De enige teleurstelling is het gebrek aan DLSS en ray tracing, maar zelfs dat leed wordt verzacht door de uitstekende fotomodus, new game+ en extra cosmetische content.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart
Nieuws

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart

Alle EA FC 25 Club-leden kunnen de kaart ook nog eens gratis evolueren

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis een exclusieve versie van de legendarische voetballer Zinedine Zidane.

Het gaat om een Icon-kaart met een rating van 90. Men hoeft daar alleen vanaf nu tot 14 februari de game voor te spelen. Daarnaast zullen alle EA FC 25 Club-leden - oftewel mensen die EA Sports FC 24 ergens voor 26 september 2024 hebben gespeeld - de kaart gratis kunnen evolueren naar maximaal 94.

De kaart is gebaseerd op de Zidane uit 2002, toen hij gedurende zijn eerste jaar bij Real Madrid de Champions League won tegen Bayer Leverkusen. Hij scoorde toen, en het gezicht dat hij trok toen hij zijn doelpunt vierde staat op de kaart. Meer info valt hier te vinden.

EA Sports FC 25 kwam vorig jaar uit voor alle moderne consoles en pc. De game ontving een 7,5 van Lars Cornelis: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn
Nieuws

Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn

Early access-versie verschijnt aankomend voorjaar voor pc

Ontwikkelaar Stray Kite Studios heeft eerder deze week Wartorn aangekondigd, een real-time tactische roguelite die naar pc komt.

Stray Kite Studios bestaat uit mensen die voorheen aan Age of Empires, Bioshock, Orcs Must Die en Borderlands hebben gewerkt. Spelers kunnen een singleplayer squad-based game verwachten met een roguelite campagne.

In het spel besturen spelers Yara en Elani, twee zussen die uit huis gejaagd zijn en het door oorlog vernielde Talaur moeten doorreizen om het veilige fort Beynun te bereiken. Spelers vechten in real-time tegen fantasievolle wezens. Daarbij maakt men gebruik van verschillende elementen, zoals vuur, water, teer en bliksem, om de vijanden te verslaan of de omgeving te beïnvloeden. Verschillende fantasievolle wezens kunnen ook aangesteld worden om onderdeel te worden het team van de speler.

"Onze visie voor Wartorn is een game die naadloos artistieke uitingen, tactische diepgang en emotionele resonantie combineert. We willen dat spelers het gevoel hebben dat elke keuze ertoe doet, zowel op het slagveld als in het verhaal", aldus CEO en medeoprichter Shovaen Patel.

De early access-versie van Wartorn verschijnt aankomend voorjaar op pc via Steam en Epic Games Store.

Stray Kite Studios heeft eerder aan diverse minigames in Fortnite Creative gewerkt, en meegeholpen aan de ontwikkeling van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!