Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports
Reviews

Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

Sony is hard werk aan het maken van hun belofte om first-party games over te zetten naar pc. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zo blijkt uit de problemen die Horizon Zero Dawn op pc ondervond. Days Gone weet niet alleen die problemen te vermijden, het legt de lat ook een flink stuk hoger voor alle pc-overzettingen van Sony die nog volgen.

Deze review gaat specifiek over de pc-port van Days Gone. Lees hier onze originele review van de PS4-versie.

De overzetting van de PS4-versie van Days Gone naar pc is in elk opzicht goed gelukt: er zijn geen overduidelijke bugs of prestatieproblemen en de besturing is goed afgestemd op de verwachtingen van pc-gamers. Als kers op de taart is de game ook nog eens uitstekend geoptimaliseerd, waardoor je waarschijnlijk niet diep in de buidel hoeft te tasten om een nieuwe videokaart te halen.

Prestaties

Dankzij die optimalisatie heeft de game zéér bescheiden systeemeisen: volgens Bend Studio is een i5-2500K in combinatie met een GTX 780 en 8GB RAM al voldoende om de game te draaien. De aanbevolen systeemeisen liggen wat hoger, maar de i7-4770K, GTX 1060 6GB en 16GB RAM die daar genoemd worden zijn nog steeds heel bereikbaar. Voor dit artikel hebben we de game bekeken op een i7-6700K met een GTX 1070 en 32GB RAM.

Met die configuratie houdt de game moeiteloos 1440p/60fps aan op de very high voorinstelling. Op deze voorinstelling is het verschil met de PlayStation 4-versie onmiskenbaar, met name door de betere belichting en renderafstand. Dankzij de toevoeging van global illumination oogt de verlichting realistischer, met drastisch verbeterde schaduwen ten opzichte van de PlayStation 4-uitvoering.

Om Days Gone enigszins speelbaar te krijgen op de relatief zwakke videokaart van de PlayStation 4, moest Bend Studio de kwaliteit van de textures en objecten in de verte flink omlaag schroeven, met name in grote, open ruimtes. Met de pc-versie is die beperking opgeheven, wat zich vertaalt naar betere textures met meer definitie en objecten in de verte die meer detail hebben. In levels die zich binnen plaatsvinden valt dit verschil niet zo op, maar in levels met bossen en snelwegen zijn de verbeteringen makkelijk waarneembaar.

©GMRimport

Naast de betere textures wordt de extra grafische paardenkracht aangewend om de game in volwaardig 4k te kunnen weergeven, in tegenstelling tot de checkerboard 4k-implementatie op de PlayStation 4. Deze checkerboard-techniek resulteerde op de PlayStation 4 soms in visuele artefacten zoals wazige lijnen of kartelrandjes. De 4k-implementatie van de pc-versie heeft hier geen last van.

Eerdere pc-overzettingen uit het kamp van Sony leden onder de beperkte mogelijkheden om de grafische instellingen aan te passen. Met name bij Death Stranding op pc was weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de kwaliteit en het detailniveau van de spelwereld naar wens in te stellen. Days Gone lijkt geleerd te hebben van deze fouten door zeer uitgebreide opties aan te bieden om de graphics en weergave van het spel aan te passen.

De hoeveelheid opties is een goede verbetering ten opzichte van de eerdere ports, maar de belangrijkste reden waarom het optiemenu van Days Gone zo fijn is om te gebruiken, is de directe terugkoppeling bij het veranderen van instellingen. Omdat het hoofdmenu een voorvertoning laat zien van de spelwereld is het effect van de geselecteerde instellingen onmiddellijk zichtbaar, zonder dat de game opnieuw moet worden opgestart. Bovendien is in de rechterbovenhoek het aantal beelden per seconde en de GPU-belasting te zien, zodat technisch onderlegde gebruikers precies het gewenste aantal beelden per seconde kunnen aantikken.

©GMRimport

Ondersteuning

Days Gone doet wel onder voor Death Stranding op het gebied van moderne functies, zoals Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS) en ray tracing: beide functies zijn niet beschikbaar in de pc-versie. Een blogpost die voorafgaand aan de release werd gepubliceerd lijkt te suggereren dat DLSS in de toekomst wel kan worden toegevoegd middels een update. Het taalgebruik rondom ray tracing is een stuk definitiever: die techniek wordt niet toegevoegd aan de game.

Bend Studio heeft daarentegen uitstekende compatibiliteit voor (ultra)breedbeeldmonitoren toegevoegd, door zowel 21:9- als 32:9-monitoren te ondersteunen. De UI en tussenfilmpjes worden bij bredere monitoren juist weergegeven, waardoor er geen zwarte balken zichtbaar zijn. Om het spelen op bredere monitors verder te faciliteren kan het blikveld bovendien worden aangepast tussen vijftig en honderd graden.

©GMRimport

Niet alleen de grafische instellingen zijn uitstekend ingericht, ook voor de toegankelijkheidsopties verdient Bend Studio alle lof. Dat begint bij de ondertiteling, waar de lettergrote, taal, achtergrond en naam van de spreker aanpasbaar zijn. Quicktime-events kunnen in het toegankelijkheidsmenu makkelijker worden gemaakt of volledig worden uitgeschakeld voor gamers die moeite hebben met snel achter elkaar knoppen indrukken.

Tot slot ondersteunt Days Gone alle courante controllers, waaronder de Xbox Adaptive Controller, en kunnen de knoppen op zowel controller als toetsenbord anders worden toegewezen. Zelfs zonder het veranderen van de knoppentoewijzingen is de besturing van Days Gone uitstekend geregeld. Het aansturen van hoofdrolspeler Deacon met muis en toetsenbord is zelfs zo soepel dat je haast zou vergeten dat deze game oorspronkelijk voor de PlayStation 4 is gemaakt.

Conclusie

Als Bend Studio het gelaten had bij wat optimalisaties en het wegpoetsen van bugs, was Days Gone al een prima port geweest, maar de extra aandacht die ze hebben besteed aan de opties en toegankelijkheid tilt deze overzetting naar een hoger niveau. De enige teleurstelling is het gebrek aan DLSS en ray tracing, maar zelfs dat leed wordt verzacht door de uitstekende fotomodus, new game+ en extra cosmetische content.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!