Gespeeld: Lego Horizon Adventures maakt de reeks nóg toegankelijker
Achtergrond

Gespeeld: Lego Horizon Adventures maakt de reeks nóg toegankelijker

Met Legondarische humor

Nederlands trots Horizon weet al jaren een miljoenenpubliek te bereiken op PlayStation-consoles en pc. Met een Lego-game wil Guerrilla Games die doelgroep nog verder uitbreiden. Na een uur spelen op het kantoor van PlayStation achten we de kans aanwezig dat dat gaat lukken.

De Horizon-reeks is inmiddels al een kleine zeven jaar onderdeel van het PlayStation-meubilair. Zero Dawn en Forbidden West gingen gecombineerd al meer dan 32 miljoen keer over de toonbank. Je kunt gerust spreken van een succes van kaskrakerproporties.

Dat succes wordt dit jaar nog maar eens benadrukt, want naast een remaster van het origineel staat er een Lego-versie van Horizon voor de deur: Lego Horizon Adventures. Zo’n conversie naar Lego-vorm is alleen weggelegd voor de grootste entertainmentreeksen ter wereld, waaronder Harry Potter, Pirates of the Caribbean en Batman. Het markeert een klein historisch momentje in de Nederlandse gamegeschiedenis en na een uur spelen op het kantoor van PlayStation kunnen we alvast voorzichtig zeggen dat deze Lego-conversie wederom een succesvolle kan worden.

Doordrenkt met flauwe humor

Lego Horizon Adventures is een hervertelling van het verhaal van Horizon Zero Dawn, de eerste game in de reeks die in 2017 verscheen op PlayStation 4. Je belandt in een dystopische wereld in de toekomst die is overgenomen door robots die veel weghebben van wilde dieren en dinosauriërs. Je speelt als Aloy die op avontuur gaat om haar verleden uit te pluizen. De wereld die we maar al te goed kennen is prachtig vormgegeven en spat echt van het scherm. Elk onderdeeltje is gemaakt van Lego, iets waar Guerrilla Games erg trots op is. In andere Lego-games komen nog wel eens elementen voor die niet met Lego te bouwen zijn, maar hier is dat dus niet het geval.

In vergelijking met het bronmateriaal is het verhaal van Lego Horizon Adventures wel een stuk meer doordrenkt met humor, precies zoals we van de Lego-games gewend zijn. Aan de dialogen en gebeurtenissen merk je dat deze game zichzelf absoluut niet serieus neemt en dat pakt goed uit. De humor is voor sommigen wellicht iets te flauw, maar de game slaagde er meermaals in om ons aan het lachen te krijgen.

Watch on YouTube

Simpel en vermakelijk

Je speelt vanuit isometrisch perspectief en bent vooral aan het schieten met pijl en boog. Gevechten zijn namelijk de voornaamste focus. Die verlopen zoals je van Horizon gewend bent. Met een simpele scan maak je de zwakke plekken van de machines zichtbaar en vervolgens is het zaak om die te raken. Een simpel doch vermakelijke opzet.

Naast pijl en boog is er een aantal andere dingen die je kunt gebruiken om de vijanden het leven zuur te maken. Zo staan er in de omgeving tonnetjes die exploderen als je ze ergens tegenaan gooit of kun je ervoor kiezen om het gras waar vijanden in schuilen in brand te steken. Bovendien heb je verschillende gadgets. Dat zijn items die je in de wereld vindt die je een beperkt aantal keer kunt gebruiken.

De Blast Shoes waren onze favoriet. Met deze schoenen kan Aloy over vijanden heen springen en ze schade toebrengen door de vlammen die er aan de onderkant uit spuiten. Vijanden ontwijken en raken met deze schoenen voelde enorm bevredigend. En zo zijn er nog tal van andere gadgets die je leven wat makkelijker te kunnen maken. Zo heb je de Hotdog Cart die een boze hotdogverkoper aan je zijde laat vechten, de Frost Wave waar je vijanden mee kunt bevriezen, de Flame Bow die vuurpijlen afschiet en de Triple Bow die drie pijlen tegelijkertijd kan schieten.

Eentonigheid ligt op de loer

De gadgets voegen net wat meer variatie toe aan een gevechtssysteem dat in de basis vrij eentonig is. Die eentonigheid is direct een van de mogelijke valkuilen van Horizon Lego Adventures. De basis is zo simpel dat we al na het eerste uur behoefte hadden aan iets meer variatie. De robots die we tot nu toe tegenkwamen, vielen allemaal wel op een andere manier aan, maar de manier om ze uit te schakelen is keer op keer exact hetzelfde.

De kracht van Lego

De kans dat deze variatie uitblijft, is aanwezig. Misschien is dat helemaal niet erg, want Horizon Lego Adventures is bij uitstek een game die voor alle doelgroepen geschikt moet zijn, niet alleen voor fanatieke PlayStation-fanaten en doorgewinterde gamers. De game lijkt zich ook uitstekend te lenen voor co-opgameplay. De levels zijn klein opgezet, waardoor je elkaar niet snel uit het oog verliest en de gameplay is uitermate geschikt voor een beetje samenwerken. Helaas konden we dat nog niet testen.

De mogelijke irritaties qua eentonigheid kunnen wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen als je samenspeelt met je kroost, partner of vrienden. Guerrilla Games lijkt zich dan ook echt op die doelgroep te richten, om Horizon nog groter te maken dan het al is. Deze Lego-conversie heeft in ieder geval de potentie om dat doel met verve te bereiken. De aantrekkingskracht van Lego valt niet te onderschatten en de game steekt tot dusver in ieder geval prima in elkaar.

Lego Horizon Adventures verschijnt op 14 november voor PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!