Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'
Nieuws

Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'

'We moeten onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt'

Xbox Games Studio-baas Matt Booty laat weten dat er bij sluitingen van studio's wordt gekeken naar beoogd toekomstig succes en het leiderschap van de teams.

Dat meldt hij in een een podcast van Variety. Microsoft sloot eerder dit jaar onder andere Redfall-ontwikkelaar Arkane Austin en Tango Gameworks, de Japanse studio achter de geprezen game Hi-Fi Rush.

In de podcast werd Booty dan ook gevraagd naar de reden van de sluitingen. Hij geeft daarbij aan dat hij niet in precieze details kan treden - "vooral uit respect voor de mensen daar" - maar hij laat wel blijken dat er niet alleen wordt gekeken naar eerder werk van de studio's, maar ook naar hun potentie voor de toekomst.

"Het succes van een game is van veel aspecten afhankelijk - wat voor creatief leiderschap is er (bij de studio), is het team hetzelfde team dat voorheen iets succesvol leverde? We moeten al die dingen bekijken en onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt. Factoren die voorheen succes opleverden, zijn kijken naar de toekomst mogelijk niet meer aanwezig."

Hoewel het niet letterlijk wordt gezegd door Booty, is het moeilijk om bij het horen van zijn redenatie niet te denken aan het feit dat Shinji Mikami, de oprichter van Tango Gameworks, in 2023 wegging bij de studio. Mogelijk had zijn vertrek een impact op hoe Microsoft tegenover de studio stond.

Booty meldt in het interview ook dat Microsoft er voor open staat om studio's die niet meer bij het bedrijf passen onafhankelijk verder te laten gaan. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij Toys for Bob, dat inmiddels heeft aangekondigd hun eerste game als onafhankelijke studio alsnog in samenwerking met Xbox te maken.

Onlangs werd Xbox-topman Phil Spencer ook gevraagd naar de studiosluitingen binnen het bedrijf.  "Ik heb het al vaker aangegeven: ik moet een rendabele divisie binnen het bedrijf runnen, en groeien. Dat betekent dat ik soms moeilijke besluiten moet nemen, besluiten die ik niet fijn vindt, maar besluiten die iemand moet maken."

Overigens werd Booty in de podcast ook gevraagd naar de nieuwe multiplatformstrategie van het bedrijf. Hij geeft aan dat Microsoft "erg blij" is met het succes dat Sea of Thieves op PlayStation 5 heeft. Hij benadrukt daarnaast wat Microsoft al eerder naar buiten communiceerde: de platforms waarop toekomstige Xbox-games verschijnen worden per geval bepaald. Daarbij belooft hij dat veel games exclusief op Xbox zullen verschijnen - al lijkt hij niet te kunnen bevestigen dat ze ook exclusief blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!