Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'
Nieuws

Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'

'We moeten onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt'

Xbox Games Studio-baas Matt Booty laat weten dat er bij sluitingen van studio's wordt gekeken naar beoogd toekomstig succes en het leiderschap van de teams.

Dat meldt hij in een een podcast van Variety. Microsoft sloot eerder dit jaar onder andere Redfall-ontwikkelaar Arkane Austin en Tango Gameworks, de Japanse studio achter de geprezen game Hi-Fi Rush.

In de podcast werd Booty dan ook gevraagd naar de reden van de sluitingen. Hij geeft daarbij aan dat hij niet in precieze details kan treden - "vooral uit respect voor de mensen daar" - maar hij laat wel blijken dat er niet alleen wordt gekeken naar eerder werk van de studio's, maar ook naar hun potentie voor de toekomst.

"Het succes van een game is van veel aspecten afhankelijk - wat voor creatief leiderschap is er (bij de studio), is het team hetzelfde team dat voorheen iets succesvol leverde? We moeten al die dingen bekijken en onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt. Factoren die voorheen succes opleverden, zijn kijken naar de toekomst mogelijk niet meer aanwezig."

Hoewel het niet letterlijk wordt gezegd door Booty, is het moeilijk om bij het horen van zijn redenatie niet te denken aan het feit dat Shinji Mikami, de oprichter van Tango Gameworks, in 2023 wegging bij de studio. Mogelijk had zijn vertrek een impact op hoe Microsoft tegenover de studio stond.

Booty meldt in het interview ook dat Microsoft er voor open staat om studio's die niet meer bij het bedrijf passen onafhankelijk verder te laten gaan. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij Toys for Bob, dat inmiddels heeft aangekondigd hun eerste game als onafhankelijke studio alsnog in samenwerking met Xbox te maken.

Onlangs werd Xbox-topman Phil Spencer ook gevraagd naar de studiosluitingen binnen het bedrijf.  "Ik heb het al vaker aangegeven: ik moet een rendabele divisie binnen het bedrijf runnen, en groeien. Dat betekent dat ik soms moeilijke besluiten moet nemen, besluiten die ik niet fijn vindt, maar besluiten die iemand moet maken."

Overigens werd Booty in de podcast ook gevraagd naar de nieuwe multiplatformstrategie van het bedrijf. Hij geeft aan dat Microsoft "erg blij" is met het succes dat Sea of Thieves op PlayStation 5 heeft. Hij benadrukt daarnaast wat Microsoft al eerder naar buiten communiceerde: de platforms waarop toekomstige Xbox-games verschijnen worden per geval bepaald. Daarbij belooft hij dat veel games exclusief op Xbox zullen verschijnen - al lijkt hij niet te kunnen bevestigen dat ze ook exclusief blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error