Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'
Nieuws

Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'

'We moeten onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt'

Xbox Games Studio-baas Matt Booty laat weten dat er bij sluitingen van studio's wordt gekeken naar beoogd toekomstig succes en het leiderschap van de teams.

Dat meldt hij in een een podcast van Variety. Microsoft sloot eerder dit jaar onder andere Redfall-ontwikkelaar Arkane Austin en Tango Gameworks, de Japanse studio achter de geprezen game Hi-Fi Rush.

In de podcast werd Booty dan ook gevraagd naar de reden van de sluitingen. Hij geeft daarbij aan dat hij niet in precieze details kan treden - "vooral uit respect voor de mensen daar" - maar hij laat wel blijken dat er niet alleen wordt gekeken naar eerder werk van de studio's, maar ook naar hun potentie voor de toekomst.

"Het succes van een game is van veel aspecten afhankelijk - wat voor creatief leiderschap is er (bij de studio), is het team hetzelfde team dat voorheen iets succesvol leverde? We moeten al die dingen bekijken en onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt. Factoren die voorheen succes opleverden, zijn kijken naar de toekomst mogelijk niet meer aanwezig."

Hoewel het niet letterlijk wordt gezegd door Booty, is het moeilijk om bij het horen van zijn redenatie niet te denken aan het feit dat Shinji Mikami, de oprichter van Tango Gameworks, in 2023 wegging bij de studio. Mogelijk had zijn vertrek een impact op hoe Microsoft tegenover de studio stond.

Booty meldt in het interview ook dat Microsoft er voor open staat om studio's die niet meer bij het bedrijf passen onafhankelijk verder te laten gaan. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij Toys for Bob, dat inmiddels heeft aangekondigd hun eerste game als onafhankelijke studio alsnog in samenwerking met Xbox te maken.

Onlangs werd Xbox-topman Phil Spencer ook gevraagd naar de studiosluitingen binnen het bedrijf.  "Ik heb het al vaker aangegeven: ik moet een rendabele divisie binnen het bedrijf runnen, en groeien. Dat betekent dat ik soms moeilijke besluiten moet nemen, besluiten die ik niet fijn vindt, maar besluiten die iemand moet maken."

Overigens werd Booty in de podcast ook gevraagd naar de nieuwe multiplatformstrategie van het bedrijf. Hij geeft aan dat Microsoft "erg blij" is met het succes dat Sea of Thieves op PlayStation 5 heeft. Hij benadrukt daarnaast wat Microsoft al eerder naar buiten communiceerde: de platforms waarop toekomstige Xbox-games verschijnen worden per geval bepaald. Daarbij belooft hij dat veel games exclusief op Xbox zullen verschijnen - al lijkt hij niet te kunnen bevestigen dat ze ook exclusief blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!