Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'
Nieuws

Xbox: 'We baseren studiosluitingen op beoogd toekomstig succes'

'We moeten onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt'

Xbox Games Studio-baas Matt Booty laat weten dat er bij sluitingen van studio's wordt gekeken naar beoogd toekomstig succes en het leiderschap van de teams.

Dat meldt hij in een een podcast van Variety. Microsoft sloot eerder dit jaar onder andere Redfall-ontwikkelaar Arkane Austin en Tango Gameworks, de Japanse studio achter de geprezen game Hi-Fi Rush.

In de podcast werd Booty dan ook gevraagd naar de reden van de sluitingen. Hij geeft daarbij aan dat hij niet in precieze details kan treden - "vooral uit respect voor de mensen daar" - maar hij laat wel blijken dat er niet alleen wordt gekeken naar eerder werk van de studio's, maar ook naar hun potentie voor de toekomst.

"Het succes van een game is van veel aspecten afhankelijk - wat voor creatief leiderschap is er (bij de studio), is het team hetzelfde team dat voorheen iets succesvol leverde? We moeten al die dingen bekijken en onszelf afvragen of er toekomstig succes verwacht wordt. Factoren die voorheen succes opleverden, zijn kijken naar de toekomst mogelijk niet meer aanwezig."

Hoewel het niet letterlijk wordt gezegd door Booty, is het moeilijk om bij het horen van zijn redenatie niet te denken aan het feit dat Shinji Mikami, de oprichter van Tango Gameworks, in 2023 wegging bij de studio. Mogelijk had zijn vertrek een impact op hoe Microsoft tegenover de studio stond.

Booty meldt in het interview ook dat Microsoft er voor open staat om studio's die niet meer bij het bedrijf passen onafhankelijk verder te laten gaan. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij Toys for Bob, dat inmiddels heeft aangekondigd hun eerste game als onafhankelijke studio alsnog in samenwerking met Xbox te maken.

Onlangs werd Xbox-topman Phil Spencer ook gevraagd naar de studiosluitingen binnen het bedrijf.  "Ik heb het al vaker aangegeven: ik moet een rendabele divisie binnen het bedrijf runnen, en groeien. Dat betekent dat ik soms moeilijke besluiten moet nemen, besluiten die ik niet fijn vindt, maar besluiten die iemand moet maken."

Overigens werd Booty in de podcast ook gevraagd naar de nieuwe multiplatformstrategie van het bedrijf. Hij geeft aan dat Microsoft "erg blij" is met het succes dat Sea of Thieves op PlayStation 5 heeft. Hij benadrukt daarnaast wat Microsoft al eerder naar buiten communiceerde: de platforms waarop toekomstige Xbox-games verschijnen worden per geval bepaald. Daarbij belooft hij dat veel games exclusief op Xbox zullen verschijnen - al lijkt hij niet te kunnen bevestigen dat ze ook exclusief blijven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!