Microsoft sluit Tango Gameworks en Arkane Austin

Microsoft sluit Tango Gameworks en Arkane Austin

En twee andere studio's

Microsoft sluit de deuren van Tango Gameworks en Arkane Austin.

Dat melden diverse media, waaronder Bloomberg en IGN. Matt Booty, de baas van Xbox Game Studios, schrijft in een interne mail aan het personeel dat de beslissing is genomen omdat het bedrijf nieuwe prioriteiten heeft. Het bedrijf wil zich richten op grote bestaande franchises.

Arkane Austin is een van de twee locaties van Arkane Studios. De studio in Lyon blijft wel open. Arkane Austin werkte in het verleden aan games als Prey en Redfall. Laatstgenoemde verscheen in 2023 en werd door zowel spelers als journalisten flink bekritiseerd. De game krijgt door de sluiting geen updates meer. Een aantal medewerkers van de studio gaat bij andere teams binnen Bethesda aan de slag.

Tango Gameworks is vooral bekend van spannende games, zoals The Evil Within en Ghostwire: Tokyo. Met diens meest recente game Hi-Fi Rush maakte de studio een heel ander uitstapje en dat viel bij velen in de smaak. Afgelopen januari werd de game nog naar de PlayStation 5 overgeheveld. "We zijn dankbaar voor hun bijdragen aan Bethesda en spelers over de hele wereld", schrijft Booty.

Naast Arkane Austin en Tango Gameworks sluiten ook Alpha Dog Games en Roundhouse Studios. Eerstgenoemde werkte vooral aan mobiele games. Roundhouse werkte als ondersteunende studio aan Redfall en voegt zich nu bij Zenimax Online Studios, de maker van The Elder Scrolls Online.

Naast de vier sluitingen voert Microsoft nog meer ontslagen door binnen Bethesda. Om hoeveel ontslagen het gaat, is niet bekend.

View post on X
View post on X
View post on X

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Hier maar weer is de bevestiging dat het kopen van studio's alleen maar goed is voor de zieligerds die staan te juichen wanneer mensen op een andere console minder games kunnen spelen. IGN heeft de interne brief ook op hun website staan, waarin Matt Booty zegt dat ze dit doen omdat ze meer willen focussen op de grote, bestaande franchises. Verwacht dus meer Fallout, Elder Scrolls, Starfield, Doom etc en minder creatieve risico's zoals Redfall en Hi-Fi Rush.

0
test

Maar zijn Dishonored en The Evil Within dat dan niet? Met die games hadden ze tenminste ook nog iets in huis waar ze geen 15 jaar over doen om een nieuw deel uit te brengen en vooral Dishonored was enorm geliefd.

1
test

Dishonored is technisch gezien meer een spel van Arkane Lyon. Deel 2 is volledig gemaakt door Lyon, waar ook het hoofdkantoor zit van Arkane. Austin was meer verantwoordelijk voor Prey en Redfall.

1
test

Arkane austin kan ik na redfall nog begrijpen, maar tango na hifi rush die snap ik niet helemaal. Maar zal wel niet veel opgeleverd hebben de games.

[Reactie gewijzigd door hulstpower op 7 mei 2024 - 14:26]

0
test

Arkane Austin* foutje ;) Austin was als studio ook verantwoordelijk voor Prey (2016) trouwens.

1
test

Klopt die bedoelde ik ook ja typte Lyon.. Maar Lyon bestaat gelukkig nog want deathloop en dishonerd waren geweldig.

-1
test

verbaasd me ook wel eigenlijk..

1

Aanbevolen voor jou