Xbox kondigt samenwerking met AI-bedrijf Inworld aan
Technologie van het bedrijf zou gebruikt kunnen worden om missies, dialogen en verhalen te creëren
Microsoft heeft deze week een samenwerking met Inworld aangekondigd, een bedrijf gespecialiseerd in het gebruik van artificiële intelligentie.
De meerjarige deal moet volgens Haiyan Zhang, de algemene manager van AI in games bij Microsoft, er voor zorgen dat er nieuwe tools worden gecreëerd voor multiplatform-ontwikkelaars. Met die tools moet het makkelijker worden om AI in te zetten bij het creëren van dialogen en missie- en verhaaldesign in games.
Ter illustratie worden enkele voorbeelden genoemd, bijvoorbeeld een 'AI-copiloot" die ideeën van ontwikkelaars omvormt tot gedetailleerde scripts, dialogen en missies. Maar ook de mogelijkheid om in games die al uit zijn dynamisch gegenereerde verhalen, missies en dialogen te creëren.
Technologie van Inworld werd eerder gebruikt om de Sentient Streets-mod te maken voor Grand Theft Auto 5, waarmee allerlei gesprekken met random computergestuurde voorbijgangers in de game mogelijk werden gemaakt. De mod werd door de maker offline gehaald na meerdere waarschuwingen te hebben ontvangen van uitgever Take-Two Interactive.
Het gebruik van AI in game-ontwikkeling ligt al geruime tijd onder een vergrootglas, toch zeker sinds de acteurs- en schrijversstaking in Hollywood waar ook gediscussieerd werd over het gebruik van AI. Vakbond SAG-AFTRA is overweldigend voorstander van een staking binnen de game-industrie, mochten verdere onderhandelingen stuklopen. Pas geleden werd de shooter van The Finals, waar onlangs een succesvolle bèta van werd gehouden, nog bekritiseerd voor het gebruik van AI.