Xbox: 'Geen strategische keuze om te stoppen met fysieke games'
Disk drives worden volgens Phil Spencer echter steeds duurder om te fabriceren
Xbox-topman Phil Spencer heeft in een interview benadrukt dat Microsoft geen strategie heeft lopen waarbij het bedrijf bewust stopt met het uitbrengen van fysieke games, maar dat dit niet betekent dat fysieke games voor altijd blijven bestaan.
Er gaan al geruime tijd geruchten dat Microsoft wil stoppen met het uitgeven van fysieke games. Zo lekte er vorig jaar via rechtszaakdocumenten een nieuwe versie van de Xbox Series X zonder diskdrive uit, en brengt Microsoft aankomende Xbox-game Senua's Saga: Hellblade 2 alleen digitaal uit.
In een interview met Stephen Totilo van Game File laat Spencer weten dat Microsoft op dit moment niet van plan is om helemaal met fysieke releases te stoppen, al geeft hij wel aan dat disks vrij ouderwets zijn en dat het bedrijf daardoor ook overwegingen moet maken op het gebied van kosten.
"Gameconsoles zijn min of meer de laatste apparaten voor consumenten met een disk drive. Dit is een probleem, kijkend naar de hoeveelheid fabrikanten die nog drives maken en de kosten die daar bij komen kijken. Als je kijkt naar wat we allemaal in een console zetten - en met het feit dat er minder leveranciers en kopers zijn in ht achterhoofd - hebben de kosten van een drive wel degelijk een impact."
Hij vervolgt: "Maar ik kan zeggen dat onze strategie niet afhangt van mensen die alleen digitaal games kopen. Het is geen strategische keuze om te stoppen met fysieke releases." Dat wil echter niet zeggen dat fysieke games voor altijd beschikbaar blijven op Xbox: "We leveren games zowel fysiek als digitaal en we volgen simpelweg het gedrag van de consument. Het is onze taak om te leveren wat het grootste deel van de consumenten wil. Op dit moment wil het grootste deel van onze consumenten games digitaal aanschaffen."
Spencer kwam ook terug op de onlangs onthulde Xbox-strategie waarbij op dit moment vier voormalige console-exclusives van Xbox naar PlayStation 5 en Switch komen, en mogelijk meer daarna. Hij geeft aan dat er binnen de console-industrie niet genoeg nieuwe spelers worden aangesproken. "We hebben wereldwijd tweehonderd miljoen huishoudens gevonden die consolegames spelen. Dat aantal is de afgelopen vijf, zes jaar niet veranderd."
Hij vervolgt: "We hebben de prijs van games al verhoogd. We zijn door de coronapandemie gegaan. We hebben manieren gevonden om meer geld per speler te verdienen. Op een bepaald moment bereik je de grens en wordt het manipulatief, waar ik geen fan van ben." De oplossing? "Nieuwe consumenten vinden, en die vind je door games aan te bieden aan spelers die deze spellen nu nog niet kunnen spelen."