Xbox: 'Geen strategische keuze om te stoppen met fysieke games'
Nieuws

Xbox: 'Geen strategische keuze om te stoppen met fysieke games'

Disk drives worden volgens Phil Spencer echter steeds duurder om te fabriceren

Xbox-topman Phil Spencer heeft in een interview benadrukt dat Microsoft geen strategie heeft lopen waarbij het bedrijf bewust stopt met het uitbrengen van fysieke games, maar dat dit niet betekent dat fysieke games voor altijd blijven bestaan.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat Microsoft wil stoppen met het uitgeven van fysieke games. Zo lekte er vorig jaar via rechtszaakdocumenten een nieuwe versie van de Xbox Series X zonder diskdrive uit, en brengt Microsoft aankomende Xbox-game Senua's Saga: Hellblade 2 alleen digitaal uit.

In een interview met Stephen Totilo van Game File laat Spencer weten dat Microsoft op dit moment niet van plan is om helemaal met fysieke releases te stoppen, al geeft hij wel aan dat disks vrij ouderwets zijn en dat het bedrijf daardoor ook overwegingen moet maken op het gebied van kosten.

"Gameconsoles zijn min of meer de laatste apparaten voor consumenten met een disk drive. Dit is een probleem, kijkend naar de hoeveelheid fabrikanten die nog drives maken en de kosten die daar bij komen kijken. Als je kijkt naar wat we allemaal in een console zetten - en met het feit dat er minder leveranciers en kopers zijn in ht achterhoofd - hebben de kosten van een drive wel degelijk een impact."

Hij vervolgt: "Maar ik kan zeggen dat onze strategie niet afhangt van mensen die alleen digitaal games kopen. Het is geen strategische keuze om te stoppen met fysieke releases." Dat wil echter niet zeggen dat fysieke games voor altijd beschikbaar blijven op Xbox: "We leveren games zowel fysiek als digitaal en we volgen simpelweg het gedrag van de consument. Het is onze taak om te leveren wat het grootste deel van de consumenten wil. Op dit moment wil het grootste deel van onze consumenten games digitaal aanschaffen."

Spencer kwam ook terug op de onlangs onthulde Xbox-strategie waarbij op dit moment vier voormalige console-exclusives van Xbox naar PlayStation 5 en Switch komen, en mogelijk meer daarna. Hij geeft aan dat er binnen de console-industrie niet genoeg nieuwe spelers worden aangesproken. "We hebben wereldwijd tweehonderd miljoen huishoudens gevonden die consolegames spelen. Dat aantal is de afgelopen vijf, zes jaar niet veranderd."

Hij vervolgt: "We hebben de prijs van games al verhoogd. We zijn door de coronapandemie gegaan. We hebben manieren gevonden om meer geld per speler te verdienen. Op een bepaald moment bereik je de grens en wordt het manipulatief, waar ik geen fan van ben." De oplossing? "Nieuwe consumenten vinden, en die vind je door games aan te bieden aan spelers die deze spellen nu nog niet kunnen spelen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix publiceert beleid om werknemers tegen fans te beschermen
Nieuws

Square Enix publiceert beleid om werknemers tegen fans te beschermen

Het 'Group Customer Harrasment Policy' moet duidelijkheid bieden over intimiderend gedrag

Square Enix heeft een 'Group Customer Harrasment Policy' samengesteld en gedeeld. Dit beleid moet werknemers meer bescherming bieden tegen beledigend, grof en bedreigend gedrag van fans.

Square Enix laat weten dat wanneer een individu een werknemer intimideert of lastigvalt, het bedrijf het recht heeft om "ondersteunende services stop te zetten of geen toegang meer hoeft te bieden aan onze producten en services".

"Er zijn gevallen bekend waarin bepaalde klanten direct of via onze klantenservices acties ondernemen tegen onze werknemers, executives of partners die betrokken zijn bij het creëren en de distributie van onze producten of services", zo vertelt het bedrijf achter Final Fantasy. "Soms vallen deze acties onder intimidatie en komt er smaad, geweld, of dreigingen van wangedrag bij kijken. Dergelijke acties zorgen er niet alleen voor dat onze werknemers en partners hun werk met een gevoel van veiligheid kunnen uitvoeren, maar stoort soms ook andere klanten. Square Enix tolereert geen intimidatie en grijpt in wanneer nodig."

Het bedrijf publiceert daarbij een beknopte lijst van wat er volgens hen onder intimidatie valt. Onder de genoemde voorbeelden vallen geweldpleging, onfatsoenlijk taalgebruik, intimidatie, smaad, aandringen, op locaties komen waar men niet mag komen, foto's of video's maken wanneer niet toegestaan, discriminerende opmerkingen over ras, afkomst, religie of werk, seksuele intimidatie en stalken. Het bedrijf tolereert het ook niet wanneer klanten onredelijke eisen stellen, bijvoorbeeld een verontschuldiging in levende lijve, buitensporig vragen naar het leveren van producten of services en het eisen van straffen voor werknemers.

Buitensporig of intimiderend gedrag van mensen die games kopen of gebruik maken van gameservices is een veelvoorkomend probleem waar bedrijven mee kampen, dus de uitvoerige beschrijving van het beleid van Square Enix is geen onnodige zet. Voorheen hebben stemacteurs die mee hebben gewerkt aan de Final Fantasy-reeks al geklaagd over intimiderende opmerkingen die ze krijgen vanwege bepaalde plotkeuzes.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Bungie en PlayStation werken aan vrolijke moba Gummy Bears'
Nieuws

'Bungie en PlayStation werken aan vrolijke moba Gummy Bears'

Game zou deels aan Super Smash Bros. doen denken

Een team dat voorheen van Bungie was maar nu onderdeel uitmaakt van PlayStation zou aan een team-based moba met de codenaam Gummy Bears werken.

Afgelopen jaar bleek dat er een ontslagronde plaatsvond bij het in 2022 door PlayStation overgenomen Bungie. Daarbij werd ook gemeld dat 155 Bungie-werknemers geïntegreerd werden in Sony Interactive Entertainment, en dat er nog eens een gedeelte van de werknemers naar een nieuwe interne Sony-studio gingen, waar men werkt aan een nog onaangekondigde actiegame die zich in een nieuw sciencefictionuniversum afspeelt.

Volgens The Game Post zou die game dus mogelijk Gummy Bears zijn, een moba met een twist. De game zou namelijk elementen bevatten die doen denken aan Nintendo's Super Smash Bros.-reeks. Spelers hebben geen levensbalken, maar een op percentages gebaseerd gezondheidssysteem. Wanneer men meer schade oploopt, wordt men verder van de actie verwijderd wanneer men geraakt wordt. Spelers kunnen zelfs compleet van de map weggevaagd worden.

Volgens The Game Post bevat de game meerdere modi en drie klassen: Attack, Defense en Support. De game zou een stuk vrolijker ogen en aanvoelen dan Bungie's andere games, zoals spellen uit de Destiny-reeks. De game zou intern bekendstaan als Bungie's "leukste" project.

Vorig jaar is er een patent van Bungie gevonden die lijkt overeen te komen met het bestaan van deze game. In het patent wordt een systeem beschreven waarin 'torens' in games dynamisch kunnen bewegen, springen en aanvallen kunnen ontwijken. Officieel is 'Gummy Bears' in ieder geval nog niet aangekondigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!