Rechtszaak tussen Microsoft en gamers die tegen Activision-overname waren is afgewikkeld
Nieuws

Rechtszaak tussen Microsoft en gamers die tegen Activision-overname waren is afgewikkeld

Het bedrijf nam Activision Blizzard vorig jaar over

Een rechtszaak tussen Microsoft en een groep gamers die tegen de al plaatsgevonden overname van Activision Blizzard waren is afgewikkeld.

In 2022 klaagden tien Amerikaanse tieners Microsoft aan in een poging de overname van Activision Blizzard tegen te houden. De aanklagers claimen dat de game-industrie door de overname "belangrijke concurrentiemogelijkheden verliest. Microsoft kan daardoor concurrentie dwarszitten, consumenten minder keuzes geven en de prijzen op onnatuurlijke wijze verhogen."

The Hollywood Reporter schrijft dat beide partijen deze week de rechter hebben laten weten dat de zaak verworpen kan worden en dus niet meer opnieuw geopend kan worden. Hoe de schikking precies in elkaar steekt is niet bekendgemaakt. Beide partijen betalen afzonderlijk hun eigen (administratieve) kosten.

Het is echter waarschijnlijk dat de groep gamers geen poot hadden om op te staan. Een van de hoofdredenen voor de gamers om Microsoft aan te klagen was de vrees dat Call of Duty alleen nog maar op Xbox en pc zou uitkomen. Dat is niet gebeurd - Microsoft biedt games in de reeks nog altijd op dezelfde systemen aan, ook van concurrerende bedrijven. Microsoft wist ook van de Amerikaanse waakhond Federal Trade Commission te winnen in de rechtszaal en de overname van Activision Blizzard voor 68,7 miljard dollar kon vorig jaar doorgaan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error