Microsoft verkoopt cloudrechten Activision Blizzard-games aan Ubisoft
Nieuws

Microsoft verkoopt cloudrechten Activision Blizzard-games aan Ubisoft

Een poging om Competition and Markets Authority tevreden te stellen

Mocht de overname van Activision Blizzard door Microsoft doorgaan, dan krijgt Ubisoft het recht om Activision Blizzard-games via cloudservices zoals Ubisoft+ aan te bieden.

Dat hebben de bedrijven bekendgemaakt - onder andere via social media en een persbericht. Ook websites als The Verge maken er melding van.

De overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard is in nagenoeg alle belangrijke regio goedgekeurd, behalve in het Verenigd Koninkrijk. De Britse waakhond Competition and Markets Authority gaf eerder al wel aan open te staan voor nieuwe onderhandelingen met Microsoft om de deal alsnog rond te krijgen, en deze nieuwe structuur is met die reden in het achterhoofd tot stand gekomen.

Als de overname doorgaat, betaalt Ubisoft voor het recht om tot in de eeuwigheid alle Activision Blizzard-games die in het verleden zijn verschenen en de komende vijftien jaar uitkomen op cloudsgamingdiensten te publiceren. Oude, huidige en aankomende Activision Blizzard-games verschijnen dan wereldwijd sowieso op Ubisoft+, Ubisoft+ Multi Access (beschikbaar op Xbox-consoles, pc en Amazon Luna) en Ubisoft+ Classics (beschikbaar op PlayStation-consoles). Ook kan Ubisoft als het dat wil de games op andere cloudgamingdiensten plaatsen.

Op deze manier zal Xbox Cloud Gaming na de aankoop van Activision Blizzard niet de enige cloudgamingdienst zijn waar games van de uitgever worden aangeboden. CMA vreesde dat Microsoft specifiek binnen deze markt een monopolypositie zou vergaren en mogelijk wordt die angst met de deal gesust. CMA heeft echter nog geen uitspraak gedaan - de waakhond heeft tot 18 oktober om dat te doen. Eerder lag die deadline op 29 augustus, maar deze is verlengd naar dezelfde datum als dat de overname rond moet zijn. De waakhond benadrukt dat de deal op dit moment nog niet goedgekeurd is.

Tot slot zal de deal met Ubisoft geen afspraken die Microsoft heeft gedaan om de deal mogelijk te maken in andere regio in de weg staan. Zo heeft Microsoft met de Europese Commissie afgesproken dat alle inwoners van de Europese Economische Ruimte tien jaar lang alle huidige en toekomstige Activision Blizzard-pc- en consolegames op een cloudgamingdienst naar keuze kunnen spelen, zolang men een licentie voor de games bezit. Microsoft moet als gevolgd daarvan een licentie bieden aan alle streamingdiensten die daar interesse in hebben. Ook deals die met andere cloudgamingdiensten, zoals Nvidia en Boosteroid, zijn gemaakt, blijven geldig.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers
Nieuws

Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers

In een inmiddels verwijderde video beantwoordde Aloy vragen

Sony experimenteert met door kunstmatige intelligentie aangedreven gamepersonages die daadwerkelijke vragen van spelers kunnen beantwoorden.

Dat blijkt uit een gelekte video op YouTube die inmiddels weer is verwijderd, maar wel wordt beschreven door The Verge. In de video is blijkbaar te zien hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen.

Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. In de video benadrukt Sony dat het om een prototype gaat die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

De techdemo gebruikt Whisper van OpenAI, Llama 3, GPT-4 en Sony's eigen Emotional Voice Synthesis (EVS). Voor de gezichtsanimaties wordt Sony's Mockingbird-technologie gebruikt.

Hoewel de demo op een pc loopt, experimenteert Sony volgens de video ook op PlayStation 5, en zou dit weinig extra rekenkracht vergen. Volgens Sony's Sharwin Raghoebardajal, die aan het woord is in de video, is dit nog maar een "glimp" van wat mogelijk is met de technologie. Hoewel de demo nog niet heeft geresulteerd in echte toepassingen in games, is het mogelijk dat Sony dit in de toekomst in zijn spellen wil implementeren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie
Nieuws

Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie

De game moet spelers een eenzaam gevoel geven

Naughty Dogs Neil Druckmann heeft meer informatie gegeven over de nieuwe PlayStation 5-game Intergalactic: The Heretic Prophet. Zo legt het verhaal van de game een focus op religie.

In Sony's YouTube-reeks 'Creator to creator' praten twee creatievelingen met elkaar over hun werk. In een gisteren online gekomen video praat romanschrijver en filmregisseur en scriptschrijver Alex Garland (Civil War, 28 Days Later) met Neil Druckmann van ontwikkelaar Naughty Dog. Daarbij worden er ook wat meer details gegeven over de vorig jaar onthulde PS5-game Intergalactic: The Heretic Prophet.

Zo speelt de game zich tweeduizend jaar in de toekomst af, en is er een focus op religie. Druckmann: "Met The Last of Us: Part 2 maakten we bepaalde creatieve besluiten die veel haat opleverden. Een hoop mensen vonden het geweldig, maar een hoop mensen hadden er een hekel aan. De grap is dat we hebben besloten een game te maken met een onderwerp waar mensen weinig om geven. Laten we een game over geloof en religie maken", zo meldde Druckmann met een knipoog.

Volgens Druckmann speelt de game zich vele jaren af nadat er een nieuwe religie is opgericht die het universum overneemt. Naughty Dog heeft blijkbaar jaren de details van deze religie uitgewerkt en hoe het zich ontwikkelde door de jaren heen. "Vanaf de oorspronkelijke profeet, hoe het verbasterd werd, de evolutie, enzovoorts."

Daarbij moet Intergalactic spelers een eenzaam gevoel geven. "In veel van onze games is er altijd een metgezel bij je die praat. We willen spelers het gevoel geven dat ze verloren zijn op een plek die verwart over wat er is gebeurd. Wie zijn de mensen hier, wat is hun historie? Het hoofdpersonage moet dit zien uit te vogelen als ze wil ontsnappen."

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted draait om Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Daarnaast wordt de soundtrack door Trent Reznor en Atticus Ross gecomponeerd. Het duo is niet alleen bekend van de industriële muziekformatie Nine Inch Nails, maar tegenwoordig vooral ook als makers van diverse prijswinnende soundtracks voor films en series, waaronder The Social Network, Watchmen en Gone Girl. Een releasedatum voor Intergalactic: The Heretic Prophet is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!