Microsoft verkoopt cloudrechten Activision Blizzard-games aan Ubisoft
Nieuws

Microsoft verkoopt cloudrechten Activision Blizzard-games aan Ubisoft

Een poging om Competition and Markets Authority tevreden te stellen

Mocht de overname van Activision Blizzard door Microsoft doorgaan, dan krijgt Ubisoft het recht om Activision Blizzard-games via cloudservices zoals Ubisoft+ aan te bieden.

Dat hebben de bedrijven bekendgemaakt - onder andere via social media en een persbericht. Ook websites als The Verge maken er melding van.

De overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard is in nagenoeg alle belangrijke regio goedgekeurd, behalve in het Verenigd Koninkrijk. De Britse waakhond Competition and Markets Authority gaf eerder al wel aan open te staan voor nieuwe onderhandelingen met Microsoft om de deal alsnog rond te krijgen, en deze nieuwe structuur is met die reden in het achterhoofd tot stand gekomen.

Als de overname doorgaat, betaalt Ubisoft voor het recht om tot in de eeuwigheid alle Activision Blizzard-games die in het verleden zijn verschenen en de komende vijftien jaar uitkomen op cloudsgamingdiensten te publiceren. Oude, huidige en aankomende Activision Blizzard-games verschijnen dan wereldwijd sowieso op Ubisoft+, Ubisoft+ Multi Access (beschikbaar op Xbox-consoles, pc en Amazon Luna) en Ubisoft+ Classics (beschikbaar op PlayStation-consoles). Ook kan Ubisoft als het dat wil de games op andere cloudgamingdiensten plaatsen.

Op deze manier zal Xbox Cloud Gaming na de aankoop van Activision Blizzard niet de enige cloudgamingdienst zijn waar games van de uitgever worden aangeboden. CMA vreesde dat Microsoft specifiek binnen deze markt een monopolypositie zou vergaren en mogelijk wordt die angst met de deal gesust. CMA heeft echter nog geen uitspraak gedaan - de waakhond heeft tot 18 oktober om dat te doen. Eerder lag die deadline op 29 augustus, maar deze is verlengd naar dezelfde datum als dat de overname rond moet zijn. De waakhond benadrukt dat de deal op dit moment nog niet goedgekeurd is.

Tot slot zal de deal met Ubisoft geen afspraken die Microsoft heeft gedaan om de deal mogelijk te maken in andere regio in de weg staan. Zo heeft Microsoft met de Europese Commissie afgesproken dat alle inwoners van de Europese Economische Ruimte tien jaar lang alle huidige en toekomstige Activision Blizzard-pc- en consolegames op een cloudgamingdienst naar keuze kunnen spelen, zolang men een licentie voor de games bezit. Microsoft moet als gevolgd daarvan een licentie bieden aan alle streamingdiensten die daar interesse in hebben. Ook deals die met andere cloudgamingdiensten, zoals Nvidia en Boosteroid, zijn gemaakt, blijven geldig.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error