Microsoft overwoog Sega, Bungie en andere bedrijven te kopen
Nieuws

Microsoft overwoog Sega, Bungie en andere bedrijven te kopen

Diverse e-mails komen boven drijven tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en FTC

Microsoft heeft in 2020 overwogen de Japanse uitgever Sega op te kopen. Ook had de Xbox-leverancier diverse andere gamebedrijven op het oog.

Dat blijkt uit e-mails die naar buiten zijn gekomen tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission, zo meldt The Verge. In november 2020 - vlak nadat er geruchten de ronde deden over een overname van Sega door Microsoft - verzond Xbox-baas Phil Spencer een e-mail naar Microsoft-CEO Satya Nadella en CFO Amy Hood, waarin hij toestemming vroeg om Sega Sammy over te nemen.

"We geloven dat Sega een gebalanceerde portfolio aan games heeft in verschillende segmenten met globale aantrekkingskracht. Dit gaat ons helpen om Xbox Game Pass te laten groeien, zowel op en buiten de console. Sega is het meest aantrekkelijke volgende wervingsdoelwit gezien diens globale pc-catalogus, mobiele aanwezigheid in Azië en globale merken op consoles via diens klassieke IP."

Bij Microsoft deed in 2021 ook een lijst de ronde van bedrijven die in de gaten gehouden moesten worden voor mogelijke overnames. Niet alleen Sega stond daar op, maar ook het inmiddels door Sony overgenomen Bungie, de mobiele gamesmaker Zynga (inmiddels onderdeel van Take-Two), Hitman-studio IO Interactive, Pokémon Go-makers Niantic en Hades-ontwikkelaar Supergiant Games.

The Verge laat ook een e-mail uit 2019 zien waarin Xbox Game Studios-baas Matty Booty de CFO van Xbox, Tim Stuart, probeert te overtuigen veel geld uit te geven aan het overnemen van studio's om Sony zo te verslaan op het gebied van abonnees. "We (Microsoft) zitten in de unieke positie dat we genoeg geld hebben om Sony failliet te laten gaan."

Vervolgens trekt Booty de vergelijking met streamingplatforms in de filmindustrie, en dat daar enkele grote platforms zijn waar andere bedrijven niet meer aan kunnen tippen. Met Xbox Game Pass kon Microsoft de concurrentie dan ook voor zijn. "Google heeft nog drie tot vier jaar nodig om een studio draaiende te krijgen. Amazon heeft nog niet bewezen dat ze gamecontent kunnen leveren. Content is de slotgracht die we hebben - we hebben een catalogus die op huidige apparaten draait en de mogelijkheid om nieuwe apparaten te maken. Sony is de enige andere speler die het tegen Game Pass op kan nemen en we hebben een voorsprong van twee jaar en tien miljoen abonnees."

Microsoft heeft in een statement aan The Verge geopperd dat de e-mail oud is en niet als valide strategische optie gezien moet worden. "Het refereert naar trends in de industrie die we nooit zijn gevolgd en heeft niets te maken met de overname (van Activision Blizzard)."

De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel. Naast al het bovenstaande heeft Microsoft bijvoorbeeld laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Lees hier een analyse van de rechtszaak tot nu toe.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!