FTC hekelt Xbox Game Pass-prijsverhoging
Nieuws

FTC hekelt Xbox Game Pass-prijsverhoging

De verhoging zou 'precies het soort schade richting consumenten' zijn waar men voor waarschuwde

De Federal Trade Commission heeft zich negatief uitgesproken over de recente prijsverhoging van Xbox Game Pass. De Amerikaanse waakhond claimt dat het "precies het soort schade richting consumenten is" waar men eerder voor heeft gewaarschuwd.

Toen in 2022 werd aangekondigd dat Microsoft Call of Duty-uitgever Activision Blizzard wilde overnemen, waren verschillende (inter)nationale waakhonden daar op tegen, waaronder de Federal Trade Commission. De waakhond claimde toen al dat de overname uiteindelijk negatief zou uitpakken voor consumenten. Vorig jaar won Microsoft echter de rechtszaak tegen de FTC, waardoor de overname van Activision Blizzard door kon gaan.

Ondanks de winst van Microsofts en de daaropvolgende overname, blijft de FTC bewijsmateriaal aandragen om duidelijk te maken dat de overname schadelijk is voor consumenten en zo tegen de uitspraak van de rechter in te gaan. Microsoft kondigde eerder deze maand een prijsverhoging van Xbox Game Pass - alsmede een nieuwe 'standaard'-tier zonder day one-releases - aan, en dat is volgens de Federal Trade Commission precies waar de waakhond tijdens de rechtszaak al voor waarschuwde.

"De degradatie van producten - het verwijderen van de meest kostbare games van Microsofts nieuwe service - in combinatie met een prijsverhoging voor bestaande gebruikers, is precies het soort schade richting consumenten naar aanleiding van de overname waar de FTC naar hintte."

De FTC vervolgt: "Microsofts prijsverhoging en productdegradatie, gecombineerd met Microsofts gereduceerde investeringen in output en productkwaliteit door middel van het ontslag van werknemers, zijn de kenmerken van een bedrijf dat marktmacht na een overname uitoefent."

Daarbij benadrukt de FTC dat de prijsverhoging en het stopzetten van de 'console'-tier met day one-releases zo getimed is, dat het plaatsvindt voor de release van Call of Duty: Black Ops 6 aankomend najaar. "Microsoft beloofde dat de overname in het voordeel zou zijn van consumenten door (Call of Duty) op de dag van release beschikbaar te maken op consoles (zonder prijsverhoging voor de service)." Hoewel Black Ops 6 inderdaad op dag één op Game Pass komt te staan, geldt dit dus niet voor de nieuwe standaard-tier en is er zoals we inmiddels weten wel een prijsverhoging van Game Pass doorgevoerd.

Microsoft reageertop de claims van FTC (via VGC) door ze "incompleet en misleidend" te noemen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!