'Crash Bandicoot 5 werd geannuleerd vanwege focus op liveservicegames'
De game had mogelijk zelfs een speelbare Spyro gekregen
Crash Bandicoot 5 zou in ontwikkeling zijn geweest bij Crash Bandicoot 4-ontwikkelaar Toys for Bob, maar de ontwikkeling zou zijn geannuleerd omdat uitgever Activision Blizzard een grotere focus op liveservice-multiplayergames wilde.
Dat claimt de betrouwbare Liam Robertson, die regelmatig interessante informatie uit de geschiedenis van game-ontwikkeling deelt via zijn YouTube-kanaal DidYouKnowGaming. Een vijfde Crash Bandicoot zou in vroege productie zijn geweest bij Toys for Bob, dat ook verantwoordelijk was voor Crash Bandicoot 4: It's About Time.
Volgens Robertson zou het wederom een singleplayer 3D-platformer worden en een direct vervolg op Crash Bandicoot 4. Er zou zelfs concept art voor de game zijn gemaakt, en de game zou zich afspelen op een opleiding voor slechteriken, met diverse schurken uit eerdere delen die een rol zouden hebben. In één van de concepten zou Crash zelfs samenwerken met Spyro en zouden beide personages speelbaar zijn.
Volgens Robertson zou er bij Activision Blizzard - nog voor de overname door Xbox - een omslag zijn geweest qua focus. Singleplayergames zouden het veld hebben moeten ruimen voor liveservicegames zoals Call of Duty, waar bijna elke Activision-studio aan mee moest werken.
Afgelopen maart bleek dat Toys for Bob zich zou afsplitsen van Activision Blizzard - en dus van Microsoft, die de uitgever vorig jaar overnam. Inmiddels is duidelijk dat de eerste game die de studio als onafhankelijk bedrijf maakt wel uitgebracht wordt door Xbox. Het kan dus een game gebaseerd op een bestaande IP zijn.