'Crash Bandicoot 5 werd geannuleerd vanwege focus op liveservicegames'
Nieuws

'Crash Bandicoot 5 werd geannuleerd vanwege focus op liveservicegames'

De game had mogelijk zelfs een speelbare Spyro gekregen

Crash Bandicoot 5 zou in ontwikkeling zijn geweest bij Crash Bandicoot 4-ontwikkelaar Toys for Bob, maar de ontwikkeling zou zijn geannuleerd omdat uitgever Activision Blizzard een grotere focus op liveservice-multiplayergames wilde.

Dat claimt de betrouwbare Liam Robertson, die regelmatig interessante informatie uit de geschiedenis van game-ontwikkeling deelt via zijn YouTube-kanaal DidYouKnowGaming. Een vijfde Crash Bandicoot zou in vroege productie zijn geweest bij Toys for Bob, dat ook verantwoordelijk was voor Crash Bandicoot 4: It's About Time.

Volgens Robertson zou het wederom een singleplayer 3D-platformer worden en een direct vervolg op Crash Bandicoot 4. Er zou zelfs concept art voor de game zijn gemaakt, en de game zou zich afspelen op een opleiding voor slechteriken, met diverse schurken uit eerdere delen die een rol zouden hebben. In één van de concepten zou Crash zelfs samenwerken met Spyro en zouden beide personages speelbaar zijn.

Volgens Robertson zou er bij Activision Blizzard - nog voor de overname door Xbox - een omslag zijn geweest qua focus. Singleplayergames zouden het veld hebben moeten ruimen voor liveservicegames zoals Call of Duty, waar bijna elke Activision-studio aan mee moest werken.

Afgelopen maart bleek dat Toys for Bob zich zou afsplitsen van Activision Blizzard - en dus van Microsoft, die de uitgever vorig jaar overnam. Inmiddels is duidelijk dat de eerste game die de studio als onafhankelijk bedrijf maakt wel uitgebracht wordt door Xbox. Het kan dus een game gebaseerd op een bestaande IP zijn.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error