Life is Strange-zangeres mxmtoon: 'Games zijn altijd een veilige plek voor mij geweest'
Nieuws

Life is Strange-zangeres mxmtoon: 'Games zijn altijd een veilige plek voor mij geweest'

Gamer.nl sprak met zangeres en gamer mxmtoon, die de zangstem doet van Alex Chen in Life is Strange: True Colors. We praten over haar relatie met games, maar ook seksisme, diversiteit en meer.

In de Life is Strange-games speelt muziek een grote rol. Vaak zetten de gamemakers het verhaal even helemaal stil zodat je naar de muziek kunt luisteren. Andere keren zingen de personages zelf een liedje.

Voor het meest recente deel, Life is Strange: True Colors, heeft hoofdpersonage Alex Chen twee stemacteurs. Eentje die de gesprekken doet en eentje die alleen te horen is wanneer ze zingt. Dat gebeurt namelijk meerdere keren in de game. Die zangstem komt van de 21-jarige zangeres en gamer mxmtoon, die sinds het eerste deel een groot fan is van de Life is Strange-games.

mxmtoon was onlangs in Amsterdam, waar ze waarschijnlijk veel verteld heeft over haar muziek. Wij vonden het tijd om eens over games te praten. 

©GMRimport

Gamer.nl: Hoe is deze samenwerking met Life is Strange tot stand gekomen?

mxmtoon: Ontwikkelaar Deck Nine nam contact met mij op om te vragen of ik interesse had om auditie te doen voor de zangstem van Alex Chen. Ik speelde Life is Strange al sinds de release van de eerste game, dus het voelde als een erg toffe en voor de hand liggende keuze om het te doen. Ik zong in mijn kast, stuurde de audio-opnames op en ze waren enthousiast.

Ben je daarna naar een studio gegaan om de liedjes echt op te nemen?

Nee, ik heb alles in mijn kast opgenomen! Door de pandemie zat alles dicht, dus heb ik het allemaal thuis gedaan. Elke keer als je Alex hoort zingen in Life is Strange, is dat dus gedaan in de kast bij mij thuis.

Wat is je relatie met games verder? Speel je al van jongs af aan?

Ik begon met het spelen van games voordat ik begon met het maken van muziek. Ik houd heel erg van games. Elk moment dat ik vrij heb game ik en ik probeer constant nieuwe games uit. Al mijn vrienden gamen ook. Het is zo normaal voor mensen in mijn generatie om gamen als een gemeenschappelijke activiteit te doen.

©GMRimport

Wat voor soort games speel je?

Ik speel first person shooters en ik houd van indiegames. Mijn favoriete recente game is Teamfight Tactics, onderdeel van de League of Legends-franchise, en ik speel veel Valorant. Maar ook Stardew Valley. Alles eigenlijk. 

Recentelijk twitterde je dat je veel seksisme ervaart als je games speelt. Wat zijn sommige dingen waar je mee te maken krijgt als je voice chat gebruikt?

Het is zo eng. Soms kom je mensen tegen die zo gemeen zijn. Valorant is een goed voorbeeld. Eerst kies je in deze game je personage en dan is er een minuut voordat je daadwerkelijk gaat spelen. In die tijd kun je praten met je team. Als ik dan alleen maar 'hallo' zeg, doen ze hun pc al uit zodat ze niet met een vrouw hoeven te spelen. Dat is zo grof en gemeen.

We willen allemaal gewoon een game spelen waar we van houden, maar dan wordt mij gezegd dat ik terug moet naar de keuken. Soms kom ik ook andere vrouwen tegen en dan heb je direct een band. Ik word dan zo blij dat er een andere meid is die de game speelt waarna je samen kunt gamen. 

Zorgen die ervaringen ervoor dat je niet meer wil gamen, of praat je gewoon niet meer? Hoe ga je daar mee om?

Ik praat inderdaad niet meer. Ik probeer dat te ontwijken. Of ik speel als een groep, zodat we met vier mensen stevig tegenover iemand staan die gemeen is. Soms moet ik ook gewoon even een pauze inlasten. Wel zijn de positieve ervaringen sterker dan de negatieve ervaringen. 

©GMRimport

Je liedjes gaan vaak over omgaan met emoties, net als de Life is Strange-games. Een goede match dus. Stel dat je de tijd terug kon draaien zoals Max in de eerste Life is Strange. Voor welke games had je dan graag een liedje geschreven?

Ohhh. Ik weet niet of ik veel had kunnen bijdragen, maar het lijkt mij zo cool om het proces rond het maken van de Minecraft-soundtrack mee te maken. Dat is zo'n iconische game waar zoveel beroemde liedjes aan zijn verbonden. Ik zou zoiets nooit kunnen maken, maar ik zou graag zien hoe men dat heeft gedaan. 

Je bent openlijk biseksueel en Alex Chen in True Colors is dat ook. Er zijn niet veel biseksuele personages in games te vinden. Hoe was het om een personage te spelen die zo dicht bij jou staat op die manier?

Het was zo'n eer. Zeker Life is Strange is zo goed bezig als het gaat om diversiteit en dingen als biseksualiteit in de games verwerken zonder er iets groots van te maken. Als je Alex Chen bent, besta je gewoon en kun je ervoor kiezen om Steph of die andere gast te romancen.

Het was erg tof voor mij om onderdeel te zijn van een personage dat zo'n positieve representatie is van iemand die dezelfde seksualiteit heeft als ik heb. Ik wist zelf niet hoe Alex eruit zou zien toen ik auditie deed voor deze rol, maar toen ik er achter kwam was ik geschokt. We lijken namelijk ook nog eens identiek op elkaar! Dat is zo raar. 

Heb je eerder jezelf teruggezien in de games die je speelde?

In games heb ik een hoop positieve representatie van vrouwen gezien toen ik opgroeide. Lara Croft is misschien niet het beste voorbeeld van positieve fysieke representatie van vrouwen, maar het was wel fantastisch voor mij om te zien hoe een vrouw dat allemaal doet. Mijn vader en moeder speelden die game samen en lieten mijn broer en mij toekijken. Videogames zijn altijd een soort veilige plek voor mij geweest om verhalen te vinden over andere mensen en die te ervaren. En delen van mijzelf binnen die games te vinden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wat voor soort verhaal hoop je dat een volgende Life is Strange-game gaat vertellen?

Oef, dat is lastig. Ik heb veel geluk gehad dat er een personage is dat zoveel op mij lijkt en waar ik zoveel mee deel. Het is natuurlijk een onmogelijke taak om iedereen op die manier een personage te geven waar ze op lijken. Toch denk ik dat het belangrijk is om meer verhalen te vertellen met mensen van kleur en queer mensen van kleur. Om op die manier meer te delen over hoe dat is. True Colors laat zien dat deze personages ook gewoon kunnen bestaan zoals ze zijn. Er is geen uitleg nodig. Het zijn gewoon mensen die mensen zijn, waarmee de diversiteit van de wereld waarin we leven wordt gevierd. 

Zou je weer mee willen werken?

Als ze mij weer willen hebben, zou dat een grote eer zijn. 

Eerder zijn personages weer teruggekeerd, zoals in Before the Storm. Misschien kan het nieuwe personage een concert bezoeken waar Alex Chen speelt?

Dat zou zo cool zijn! Oh mijn god, ik hoop dat ze dat doen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!