Life is Strange-zangeres mxmtoon: 'Games zijn altijd een veilige plek voor mij geweest'
Nieuws

Life is Strange-zangeres mxmtoon: 'Games zijn altijd een veilige plek voor mij geweest'

Gamer.nl sprak met zangeres en gamer mxmtoon, die de zangstem doet van Alex Chen in Life is Strange: True Colors. We praten over haar relatie met games, maar ook seksisme, diversiteit en meer.

In de Life is Strange-games speelt muziek een grote rol. Vaak zetten de gamemakers het verhaal even helemaal stil zodat je naar de muziek kunt luisteren. Andere keren zingen de personages zelf een liedje.

Voor het meest recente deel, Life is Strange: True Colors, heeft hoofdpersonage Alex Chen twee stemacteurs. Eentje die de gesprekken doet en eentje die alleen te horen is wanneer ze zingt. Dat gebeurt namelijk meerdere keren in de game. Die zangstem komt van de 21-jarige zangeres en gamer mxmtoon, die sinds het eerste deel een groot fan is van de Life is Strange-games.

mxmtoon was onlangs in Amsterdam, waar ze waarschijnlijk veel verteld heeft over haar muziek. Wij vonden het tijd om eens over games te praten. 

©GMRimport

Gamer.nl: Hoe is deze samenwerking met Life is Strange tot stand gekomen?

mxmtoon: Ontwikkelaar Deck Nine nam contact met mij op om te vragen of ik interesse had om auditie te doen voor de zangstem van Alex Chen. Ik speelde Life is Strange al sinds de release van de eerste game, dus het voelde als een erg toffe en voor de hand liggende keuze om het te doen. Ik zong in mijn kast, stuurde de audio-opnames op en ze waren enthousiast.

Ben je daarna naar een studio gegaan om de liedjes echt op te nemen?

Nee, ik heb alles in mijn kast opgenomen! Door de pandemie zat alles dicht, dus heb ik het allemaal thuis gedaan. Elke keer als je Alex hoort zingen in Life is Strange, is dat dus gedaan in de kast bij mij thuis.

Wat is je relatie met games verder? Speel je al van jongs af aan?

Ik begon met het spelen van games voordat ik begon met het maken van muziek. Ik houd heel erg van games. Elk moment dat ik vrij heb game ik en ik probeer constant nieuwe games uit. Al mijn vrienden gamen ook. Het is zo normaal voor mensen in mijn generatie om gamen als een gemeenschappelijke activiteit te doen.

©GMRimport

Wat voor soort games speel je?

Ik speel first person shooters en ik houd van indiegames. Mijn favoriete recente game is Teamfight Tactics, onderdeel van de League of Legends-franchise, en ik speel veel Valorant. Maar ook Stardew Valley. Alles eigenlijk. 

Recentelijk twitterde je dat je veel seksisme ervaart als je games speelt. Wat zijn sommige dingen waar je mee te maken krijgt als je voice chat gebruikt?

Het is zo eng. Soms kom je mensen tegen die zo gemeen zijn. Valorant is een goed voorbeeld. Eerst kies je in deze game je personage en dan is er een minuut voordat je daadwerkelijk gaat spelen. In die tijd kun je praten met je team. Als ik dan alleen maar 'hallo' zeg, doen ze hun pc al uit zodat ze niet met een vrouw hoeven te spelen. Dat is zo grof en gemeen.

We willen allemaal gewoon een game spelen waar we van houden, maar dan wordt mij gezegd dat ik terug moet naar de keuken. Soms kom ik ook andere vrouwen tegen en dan heb je direct een band. Ik word dan zo blij dat er een andere meid is die de game speelt waarna je samen kunt gamen. 

Zorgen die ervaringen ervoor dat je niet meer wil gamen, of praat je gewoon niet meer? Hoe ga je daar mee om?

Ik praat inderdaad niet meer. Ik probeer dat te ontwijken. Of ik speel als een groep, zodat we met vier mensen stevig tegenover iemand staan die gemeen is. Soms moet ik ook gewoon even een pauze inlasten. Wel zijn de positieve ervaringen sterker dan de negatieve ervaringen. 

©GMRimport

Je liedjes gaan vaak over omgaan met emoties, net als de Life is Strange-games. Een goede match dus. Stel dat je de tijd terug kon draaien zoals Max in de eerste Life is Strange. Voor welke games had je dan graag een liedje geschreven?

Ohhh. Ik weet niet of ik veel had kunnen bijdragen, maar het lijkt mij zo cool om het proces rond het maken van de Minecraft-soundtrack mee te maken. Dat is zo'n iconische game waar zoveel beroemde liedjes aan zijn verbonden. Ik zou zoiets nooit kunnen maken, maar ik zou graag zien hoe men dat heeft gedaan. 

Je bent openlijk biseksueel en Alex Chen in True Colors is dat ook. Er zijn niet veel biseksuele personages in games te vinden. Hoe was het om een personage te spelen die zo dicht bij jou staat op die manier?

Het was zo'n eer. Zeker Life is Strange is zo goed bezig als het gaat om diversiteit en dingen als biseksualiteit in de games verwerken zonder er iets groots van te maken. Als je Alex Chen bent, besta je gewoon en kun je ervoor kiezen om Steph of die andere gast te romancen.

Het was erg tof voor mij om onderdeel te zijn van een personage dat zo'n positieve representatie is van iemand die dezelfde seksualiteit heeft als ik heb. Ik wist zelf niet hoe Alex eruit zou zien toen ik auditie deed voor deze rol, maar toen ik er achter kwam was ik geschokt. We lijken namelijk ook nog eens identiek op elkaar! Dat is zo raar. 

Heb je eerder jezelf teruggezien in de games die je speelde?

In games heb ik een hoop positieve representatie van vrouwen gezien toen ik opgroeide. Lara Croft is misschien niet het beste voorbeeld van positieve fysieke representatie van vrouwen, maar het was wel fantastisch voor mij om te zien hoe een vrouw dat allemaal doet. Mijn vader en moeder speelden die game samen en lieten mijn broer en mij toekijken. Videogames zijn altijd een soort veilige plek voor mij geweest om verhalen te vinden over andere mensen en die te ervaren. En delen van mijzelf binnen die games te vinden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wat voor soort verhaal hoop je dat een volgende Life is Strange-game gaat vertellen?

Oef, dat is lastig. Ik heb veel geluk gehad dat er een personage is dat zoveel op mij lijkt en waar ik zoveel mee deel. Het is natuurlijk een onmogelijke taak om iedereen op die manier een personage te geven waar ze op lijken. Toch denk ik dat het belangrijk is om meer verhalen te vertellen met mensen van kleur en queer mensen van kleur. Om op die manier meer te delen over hoe dat is. True Colors laat zien dat deze personages ook gewoon kunnen bestaan zoals ze zijn. Er is geen uitleg nodig. Het zijn gewoon mensen die mensen zijn, waarmee de diversiteit van de wereld waarin we leven wordt gevierd. 

Zou je weer mee willen werken?

Als ze mij weer willen hebben, zou dat een grote eer zijn. 

Eerder zijn personages weer teruggekeerd, zoals in Before the Storm. Misschien kan het nieuwe personage een concert bezoeken waar Alex Chen speelt?

Dat zou zo cool zijn! Oh mijn god, ik hoop dat ze dat doen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!