Makers The Callisto Protocol denken al na over vervolg
Nieuws

Makers The Callisto Protocol denken al na over vervolg

De makers van aankomende ruimtehorrorgame The Callisto Protocol denken al na over een vervolg.

Dat meldt Glen Schofield, oprichter van ontwikkelaar Striking Distance, in een interview met Inverse. "Ik wil een vervolg maken. Dit is een complete game, maar er zijn een hoop coole ideeën voor wat we hierna willen doen. Ik wil altijd werken aan 'the next big thing'. Nadat ik een spel heb gemaakt, denk ik na over wat de volgende stap wordt." Wat die ideeën zijn voor een vervolg heeft Schofield niet gedeeld.

Eerder dit najaar kreeg Schofield kritiek te verduren rondom zijn inmiddels verwijderde tweets waarin hij opschepte over zogeheten 'crunch' tijdens de ontwikkeling van The Callisto Protocol. "We werken zes à zeven dagen per week, niemand dwingt ons. Uitgeput, vermoeid, covid, maar we werken. [..] Dagen van 12-15 uur. Dit is gaming. Hard werken. Werken tijdens je lunch of avondeten. Je doet het omdat je ervan houdt."

Schofield reageert in het Inverse-interview ook op de kritiek die hij ontving naar aanleiding van deze tweets. "Ik heb een fout gemaakt. We zijn een klein team en het ging heel het ontwikkeltraject god, maar aan het einde maakte ik een fout en hebben we te hard gewerkt. Ik heb geleerd van de kritiek op social media en hoop dat dit de katalysator is voor verandering. Ik ga er voor zorgen dat dit niet gebeurt tijdens een volgend project. Dit was mijn schuld."

Verder is inmiddels aangekondigd dat The Callisto Protocol niet meer in Japan uitkomt. Vanwege de gewelddadige inhoud kon het spel geen leeftijdsclassificatie in het land krijgen. De enige oplossing zou zijn om de content van de game aan te passen, maar daar bedankt Striking Distance voor. Iedereen die de game in Japan heeft gereserveerd ontvangt zijn of haar geld terug.

Afgelopen week bleek dat de ontwikkeling van The Callisto Protocol is afgerond. De game speelt zich in de toekomst af in een gevangeniskolonie op Callisto, een maan van Jupiter. Mensen moeten deze gevangenis, genaamd Black Iron Prison, zien te ontsnappen en diens verschrikkelijke geheimen ontdekken.

Glen Schofield was voorheen werkzaam bij Dead Space-studio Visceral Games en Sledgehammer Games. Zijn studio Striking Distance is onderdeel van PUBG Corporation en daarom zou de game in eerste instantie deel uitmaken van het PUBG-universum, maar dat is inmiddels niet meer het geval.

The Callisto Protocol komt op 2 december uit op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!