Glen Schofield verdedigt crunch in inmiddels verwijderde tweet
Glen Schofield gaf op Twitter een inkijkje in het ontwikkelproces van The Callisto Protocol. Even later verwijderde de oprichter van Striking Distance Studios omdat het er sterk op leek dat hij een crunchcultuur verdedigde.
"Ik praat alleen over de game tijdens evenementen", staat in de tweet. "We werken zes à zeven dagen per week, niemand dwingt ons. Uitgeput, vermoeid, covid, maar we werken. [..] Dagen van 12-15 uur. Dit is gaming. Hard werken. Werken tijdens je lunch of avondeten. Je doet het omdat je ervan houdt." Daarmee doelt hij op de ontwikkeling van de horrorgame The Callisto Protocol.
Bloomberg-journalist reageerde verbolgen op de tweet van Schofield. "Dit, van een studiohoofd, is de definitie van crunchcultuur. Natuurlijk wordt niemand 'gedwongen' om een gestoorde hoeveelheid uren te werken. Maar stel je de gereduceerde bonussen en de kleinere kans op promoties voor, als je het niet doet", laat hij weten.
"'Je doet het omdat je ervan houdt.' Gewapende passie. Dit is waarom mensen een burn-out krijgen van gaming. [..] Wat een raar toeval dat de man die opschept over zes tot zeven dagen per week, twaalf tot vijftien uur per dag, degene is die de salarissen en titels bepaalt [en bepaalt of je je baan houdt," voegt hij eraan toe waarna hij medewerkers van de studio oproept om zich bij hem te melden.
Schofield reageert via Twitter op de aantijgingen. "Iedereen die me kent weet hoe gepassioneerd is ben over de mensen waarmee ik werk. Eerder tweette ik over hoe trots ik was over de moeite en de uren die mijn team erin steekt. Dat was fout. We waarderen de passie en creativiteit, niet de lange uren. Het spijt me voor het team als het wel zo overkwam."