Sony wees aanbod om Call of Duty-marketingdeal te verlengen af
PlayStation-CEO hoopte 'dat waakhonden hun werk zouden doen'
Sony PlayStation heeft een eerder aanbod van Activision Blizzard om de marketingdeal rondom Call of Duty te verlengen afgewezen.
Dat blijkt uit documenten van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission omtrent de overname van Activision Blizzard. CharlieIntel plaatste een gedeelte van een document waar dit uit blijkt.
Sony en Activision Blizzard hebben al jaren een marketingdeal, waardoor PlayStation exclusieve marketingrechten rondom de Call of Duty-franchise heeft. Deze deal loopt, zoals al eerder bekend was, in 2024 af. Volgens het document heeft Activision Blizzard-CEO echter aangeboden deze deal te verlengen, maar PlayStation-CEO Jim Ryan ging niet akkoord. Hij zou hebben gezegd "te hopen dat de waakhonden hun werk doen en (de overname) blokkeren".
Ryan zou kort na de aankondiging van de Activision Blizzard-overname door Microsoft mailcontact hebben gehad met zijn oorspronkelijke baas bij PlayStation Europe, die hij als een soort mentor ziet. Hij zou tegen hem hebben geclaimd dat de overname niet bedoeld was om Call of Duty exclusief op Xbox te krijgen. "Ik ben er vrij zeker van dat we Call of Duty nog jaren (op PlayStation) zien."
Deze informatie is opmerkelijk nu blijkt dat de overname van Activision Blizzard waarschijnlijk door kan gaan, al gaat het Amerikaanse FTC nog in hoger beroep en heeft het Britse CMA nog niet diens goedkeuring gegeven. Hoe dan ook is de overname op moment van schrijven nog niet bevestigd, al lijkt het feit dat Activision Blizzard-aandelen in de Verenigde Staten vanaf aankomende maandag niet meer verhandelbaar zijn, te wijzen op de mogelijkheid dat de deal binnenkort plaatsvindt.