Sony sluit Concord-ontwikkelaar Firewalk Studios
Nieuws

Sony sluit Concord-ontwikkelaar Firewalk Studios

Ook mobiele ontwikkelaar Neon Koi wordt opgeheven

Sony heeft Firewalk Studios, de ontwikkelaar van het offline gehaalde multiplayerspel Concord, gesloten.

Sony deelde vanavond een interne e-mail van Hermen Hulst, de co-CEO van Sony Interactive Entertainment. Daarin valt te lezen dat Firewalk Studios en Neon Koi hun deuren sluiten.

"We evalueren onze gameportfolio en status van onze projecten constant om er voor te zorgen dat we onze zakelijke prioriteiten op de korte en lange termijn behalen", aldus Hulst. "Als onderdeel van ons doel om Sony Interactive Entertainment te versterken hebben we een moeilijke beslissing rondom twee van onze studio's gemaakt."

In augustus kwam de multiplayergame Concord uit op PlayStation 5 en pc. De betaalde game wist nauwelijks spelers aan te trekken. Zo'n twee weken na release haalde Sony de game dan ook weer offline en kregen spelers hun geld terug. Het was de debuutgame van Firewalk Studios, dat in 2018 werd opgericht en in 2023 werd overgenomen door Sony.

"Bepaalde aspecten van Concord waren exceptioneel, maar andere elementen wisten te weinig spelers aan te spreken", zo concludeert Hulst in zijn e-mail. "We moesten de game dan ook offline halen. We hebben de afgelopen maanden aanzienlijke tijd gestoken in het verkennen van alle opties. We hebben besloten dat het beste besluit inhoudt om de game voorgoed offline te houden en de studio te sluiten."

Hulst benadrukt dat Sony zich op de liveservicegamemarkt wil blijven richten, maar dat Concord niet het ideale product hiervoor was. "Het PvP-first-person-shootergenre is een competitieve markt die constant evolueert, en helaas hebben we met deze game niet onze doelen bereikt. We zullen de lessen die we van Concord hebben geleerd gebruiken om onze liveservicemogelijkheden te avanceren en zo toekomstige groei op dit gebied te leveren." Eerder werd ook al een online multiplayergame binnen de The Last of Us-franchise geannuleerd.

Neon Koi stond voorheen bekend als Savage Game Studios en was zowel in Berlijn als Helsinki gesitueerd. Het bedrijf werd in 2020 opgericht en in 2022 overgenomen door Sony. De studio had moeten uitgroeien tot een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van mobiele games binnen Sony en werkte zover bekend aan een mobiele actiegame. Volgens Hulst blijft de mobiele markt belangrijk voor Sony, maar bevindt het bedrijf zich op dit vlak nog in een vroeg stadium. "Om hier succes te boeken moeten we ons concentreren op games die passen bij PlayStation Studios en de potentie hebben om globaal meer spelers aan te trekken."

Hulst concludeert dat het geen gemakkelijke keuze was om de studio's te sluiten. "Collega's en vrienden zullen Sony Interactive Entertainment verlaten. Beide besluiten hebben we goed doordacht, en we denken dat het de juiste keuzes zijn om het bedrijf aan te sterken. Neon Koi en Firewalk waren de thuishaven van vele getalenteerde individuen en we zullen waar mogelijk proberen sommigen van nieuw werk te voorzien binnen onze globale gemeenschap aan studio's."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!