Sony sluit Concord-ontwikkelaar Firewalk Studios
Nieuws

Sony sluit Concord-ontwikkelaar Firewalk Studios

Ook mobiele ontwikkelaar Neon Koi wordt opgeheven

Sony heeft Firewalk Studios, de ontwikkelaar van het offline gehaalde multiplayerspel Concord, gesloten.

Sony deelde vanavond een interne e-mail van Hermen Hulst, de co-CEO van Sony Interactive Entertainment. Daarin valt te lezen dat Firewalk Studios en Neon Koi hun deuren sluiten.

"We evalueren onze gameportfolio en status van onze projecten constant om er voor te zorgen dat we onze zakelijke prioriteiten op de korte en lange termijn behalen", aldus Hulst. "Als onderdeel van ons doel om Sony Interactive Entertainment te versterken hebben we een moeilijke beslissing rondom twee van onze studio's gemaakt."

In augustus kwam de multiplayergame Concord uit op PlayStation 5 en pc. De betaalde game wist nauwelijks spelers aan te trekken. Zo'n twee weken na release haalde Sony de game dan ook weer offline en kregen spelers hun geld terug. Het was de debuutgame van Firewalk Studios, dat in 2018 werd opgericht en in 2023 werd overgenomen door Sony.

"Bepaalde aspecten van Concord waren exceptioneel, maar andere elementen wisten te weinig spelers aan te spreken", zo concludeert Hulst in zijn e-mail. "We moesten de game dan ook offline halen. We hebben de afgelopen maanden aanzienlijke tijd gestoken in het verkennen van alle opties. We hebben besloten dat het beste besluit inhoudt om de game voorgoed offline te houden en de studio te sluiten."

Hulst benadrukt dat Sony zich op de liveservicegamemarkt wil blijven richten, maar dat Concord niet het ideale product hiervoor was. "Het PvP-first-person-shootergenre is een competitieve markt die constant evolueert, en helaas hebben we met deze game niet onze doelen bereikt. We zullen de lessen die we van Concord hebben geleerd gebruiken om onze liveservicemogelijkheden te avanceren en zo toekomstige groei op dit gebied te leveren." Eerder werd ook al een online multiplayergame binnen de The Last of Us-franchise geannuleerd.

Neon Koi stond voorheen bekend als Savage Game Studios en was zowel in Berlijn als Helsinki gesitueerd. Het bedrijf werd in 2020 opgericht en in 2022 overgenomen door Sony. De studio had moeten uitgroeien tot een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van mobiele games binnen Sony en werkte zover bekend aan een mobiele actiegame. Volgens Hulst blijft de mobiele markt belangrijk voor Sony, maar bevindt het bedrijf zich op dit vlak nog in een vroeg stadium. "Om hier succes te boeken moeten we ons concentreren op games die passen bij PlayStation Studios en de potentie hebben om globaal meer spelers aan te trekken."

Hulst concludeert dat het geen gemakkelijke keuze was om de studio's te sluiten. "Collega's en vrienden zullen Sony Interactive Entertainment verlaten. Beide besluiten hebben we goed doordacht, en we denken dat het de juiste keuzes zijn om het bedrijf aan te sterken. Neon Koi en Firewalk waren de thuishaven van vele getalenteerde individuen en we zullen waar mogelijk proberen sommigen van nieuw werk te voorzien binnen onze globale gemeenschap aan studio's."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!