'FromSoftware-eigenaar wil in zijn geheel door Sony overgenomen worden'
Nieuws

'FromSoftware-eigenaar wil in zijn geheel door Sony overgenomen worden'

De bedrijven zouden al enkele jaren gesprekken houden

Kadokawa Corporation, het moederbedrijf van Elden Ring-ontwikkelaar FromSoftware, zou in zijn geheel door Sony overgenomen willen worden. Laatstgenoemde bedrijf wilde in eerste instantie juist alleen maar onderdelen van Kadokawa aanschaffen.

Vorige week gingen er geruchten dat Sony een overname van het Japanse mediaconglomeraat Kadokawa Corporation overweegt. Het laatstgenoemde bedrijf bracht kort daarna een statement naar buiten waarin stond dat Sony een intentieverklaring heeft gestuurd om de aandelen van het bedrijf te kopen. "Er is echter nog geen beslissing gemaakt. Als er in de toekomst feiten zijn om aan te kondigen, zullen we dat doen."

In een nieuw artikel van Bloomberg worden meer details gegeven over wat er achter de schermen aan de hand is. Kadokawa, dat naast FromSoftware en andere gameontwikkelaars ook veel populaire anime en streamingdiensten voor anime bezit, zou al enkele jaren met Sony praten over een overname. Dat zou tot voor kort echter nog geen gewenst resultaat hebben opgeleverd.

Sony had voorheen namelijk de intentie om alleen onderdelen van het bedrijf gerelateerd aan games en anime te kopen, terwijl Kadokawa juist een koper zoekt die het bedrijf in zijn geheel overneemt. Bloomberg meldt daarbij wel dat het feit dat er nu formeel wordt onderhandheld, een teken is dat de overname een dikke kans van slagen heeft. Wel is het nog altijd mogelijk dat Kadokawa andere kopers aantrekt.

De website benadrukt daarbij dat Sony zijn portfolio wil uitbreiden - zowel op het gebied van games als andere entertainment. Door alle anime en manga van Kadokawa te bezitten, is Sony in een klap een van de grootste spelers binnen deze markt. Ook het bezitten van FromSoftware, bekend van games als Elden Ring, Bloodborne en Dark Souls, zou aanlokkelijk zijn. Hoewel Bloomberg redeneert dat Sony de spellen van FromSoftware niet zo snel exclusief voor PlayStation zou maken, zou het bedrijf wel sterontwikkelaar Hidetaka Miyazaki kunnen inzetten voor verschillende andere PlayStation-projecten.

Sony heeft de afgelopen jaren meerdere gamebedrijven opgekocht. Zo kocht het bedrijf BungieHousemarque en Firewalk Studios op. Laatstgenoemde ontwikkelaar werd onlangs gesloten na het falen van liveservicegame Concord.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!