Sony koopt Bungie voor 3,6 miljard dollar
Nieuws

Sony koopt Bungie voor 3,6 miljard dollar

Sony heeft aangekondigd dat het Bungie koopt voor 3,6 miljard dollar - omgerekend zo'n 3,21 miljard euro.

De Destiny-franchise blijft multiplatform. Bungie blijft daarnaast de mogelijkheid houden om geheel onafhankelijk te kiezen waar hun games op verschijnen. Ze mogen ook zelf games blijven uitgeven op platforms naar keuze.

"We hebben sinds het ontstaan van de Destiny-franchise een goede samenwerking met Bungie en kunnen niet blijer zijn om ze te verwelkomen bij de PlayStation-familie", aldus PlayStation-baas Jim Ryan aan Games Industry. "Dit is een belangrijke stap in onze strategie om PlayStation bij een nog breder publiek te krijgen."

"Met Sony Interactive Entertainment hebben we een partner gevonden die ons onvoorwaardelijk steunt in alles wat we zijn en die onze visie steunt om entertainment over meerdere generaties te verspreiden, terwijl we de creatieve onafhankelijkheid die in Bungie's hart klopt kunnen waarborgen", aldus een artikel op de Bungie-website. "Sony gelooft net ons dat gamewerelden louter het begin zijn van wat onze IP's kunnen worden. Samen delen we de droom om iconische franchises te koesteren die vrienden over de wereld, families verspreid over verschillende generaties en fans verspreid over meerdere platforms en entertainmentvormen verenigen."

Bungie werd in 2000 gekocht door Microsoft en ontwikkelde de eerste Halo-games voor het bedrijf. In 2007 kondigde Bungie aan dat het weer een onafhankelijke studio was, waarna het Destiny en Destiny 2 maakte. Het bedrijf sloot een deal met Activision Blizzard om die games uit te geven, maar zette die deal in 2019 stop. Bungie blijft updates en uitbreidingen voor Destiny 2 uitbrengen en werkt ook aan een compleet nieuwe IP, waar nog niets over bekend is. Verder kondigde het eerder aan dat het in 2022 een nieuwe studio in Amsterdam wil openen.

Eerder in januari werden twee andere grote overnames binnen de game-industrie bekendgemaakt. Microsoft is van plan om Activision Blizzard voor 68,7 miljard dollar over te nemen en Take-Two gaat Zynga voor 12,7 miljard dollar overnemen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!