Bungie zou financiële situatie aan Sony hebben verbloemd
Nieuws

Bungie zou financiële situatie aan Sony hebben verbloemd

De ontslagronde zou al sinds begin dit jaar gepland zijn

De grootschalige ontslagronde binnen Bungie zou voortvloeien uit het feit dat het bedrijf mooi weer speelde tegen Sony.

Dat meldt journalist Stephen Totilo in de GameFile-nieuwsbrief (via Eurogamer). Hij meldt dat het management van Bungie "de financiële vooruitzichten van het bedrijf heeft verbloemd" aan Sony, dat Bungie in 2022 overnam.

Eerder deze week werd aangekondigd dat er 220 werknemers (oftewel 17 procent) van Destiny-ontwikkelaar Bungie worden ontslagen. Daarbovenop worden 155 Bungie-werknemers intern bij PlayStation aan de slag gezet en zullen 75 werknemers een nieuwe studio binnen PlayStation Studios vormen om daar verder te werken aan een nog niet onthulde sciencefictiongame.

Volgens Totilo stonden de ontslagen al sinds begin dit jaar op de planning en konden ze niet vermeden worden, ook niet bij succes van de in juni uitgekomen Destiny 2-uitbreiding The Final Shape. Het bedrijf zou daarbij sinds de release van de Lightfall-uitbreiding in 2023 geld hebben verloren en daardoor aan Sony beloofde financiële doelen niet hebben kunnen halen.

Vorig jaar zou het management van Bungie al flink hebben moeten snijden in de kosten - wat toen al resulteerde in een ontslagronde. Maar dat bleek uiteindelijk niet genoeg. Daarbij zou The Final Shape, ondanks de positieve ontvangst, minder hebben verkocht dat de Lightfall-uitbreiding. Totilo: "Het financiële plaatje werkt simpelweg niet. Destiny is een extreem dure game om te maken."

Overigens meldde journalist Jeff Grubb in een recente aflevering van Game Mess Mornings dat Bungie inmiddels een mysterieuze game genaamd 'Project Payback' heeft geannuleerd in navolging van de ontslagronde. Veel fans gingen er in eerste instantie van uit dat het de projectnaam voor Destiny 3 is, maar journalist Jason Schreier heeft sindsdien op social media laten weten dat het om een spin-off ging die al een tijd geleden is geannuleerd. Destiny 3 is volgens hem vooralsnog niet in ontwikkeling.

Voormalige Bungie-werknemers en fans eisen op social media sinds de ontslagronde het vertrek van CEO Pete Parsons. De directeur stond ook al aan het roer toen Bungie werd overgenomen door Sony en heeft sindsdien veel geld uitgegeven aan het kopen van klassieke auto's.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!