'Zwaarste Battlemage-gpu van Intel verdubbelt Xe-kernen'
Nieuws

'Zwaarste Battlemage-gpu van Intel verdubbelt Xe-kernen'

Volgende Arc-generatie zou opschalen naar 64 Xe-kernen

Volgens een fervente hardware-ingewijde verdubbelt Intel de hoeveelheid Xe-kernen in het vlaggenschip van de volgende generatie Arc-videokaarten.

Dat stelt

Watch on YouTube

in een recente videoreportage. Over specifieke videokaarten werd niet gesproken, maar de nieuwe chipsets zouden maximaal met 64 van de Intel Xe-kernen geleverd kunnen worden, waar het Arc A770-vlaggenschip van de huidige Alchemist-generatie het doet met 32 stuks. 

Daarnaast werden voor de zwaarste Battlemage-chip ook een 256-bits geheugenbus voorspeld, zeker 48 MB aan L2-cache en GDDR6-geheugenmodules, mogelijk het iets snellere GDDR6X. De genoemde specificaties blijven geruchten; andere details lijken met meer zekerheid uitgelekt. De zogeheten BMG G10-chipset moet aftoppen op een verbruik van maximaal 225 watt, een waarde die oud-voorzitter Raja Koduri al eerder beschreef als de 'sweet spot' voor gpu's.

©GMRimport

De YouTuber baseert de nieuwe details op onder meer een gelekte roadmap van Intel zelf, waarop ook de uitrol van de volgende Battlemage-generatie deels uitgestippeld staat. De tweede reeks Arc-producten zou in het eerste kwartaal van 2024 voorzichtig 'geactiveerd' worden, met een definitieve verschijning van producten op de planning voor het tweede kwartaal. De uitrol start met de zwaarste BMG G10-producten, om later gevolgd te worden door een zwakkere BMG G21-chipset (à maximaal 150 watt). 

Verdere details over Battlemage blijven vooralsnog onduidelijk. Eerder werd bijvoorbeeld ook voorspeld dat Intel uiteindelijk over zal stappen op multi-chiplet-architecturen, maar daarover verschaffen de laatste lekken weinig nieuws. Mogelijk blijft in ieder geval de volgende generatie nog vasthouden aan het traditionele, enkele chip-ontwerp.

Tussen nu en de aftrap van Battlemage blijkt Intel ook nog plannen te hebben voor een 'Alchemist+'-reeks. Hieronder vallen vermoedelijk geüpdatete varianten van eerdere Arc-gpu's, al is onduidelijk welke chipset hiervoor aangepast worden, laat staan hoe. De eerste Alchemist+-producten staan op de planning om vanaf het derde kwartaal van 2023 te verschijnen, met een zwaardere gpu op de planning voor het vierde kwartaal.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!