Z790-moederborden ondersteunen mogelijk PCIe 5.0-ssd's
Nieuws

Z790-moederborden ondersteunen mogelijk PCIe 5.0-ssd's

In de geruchtenstroom over de eerste moederborden op Intels Z790-chipset is nu ook de mogelijke ondersteuning van PCIe 5.0-ssd's genoemd.

Met de komst van de Raptor Lake-processoren later dit jaar introduceert Intel ook de 700-serie moederbordchips. De dertiende Intel Core-reeks is compatibel met dezelfde LGA 1700-socket als Alder Lake, maar kan met de nieuwe chipsets mogelijk meer en nieuwere interfaces toegankelijk maken. De Z790 vormt daarin het vlaggenschip, met hoogstwaarschijnlijk de meeste (nieuwe) compatibiliteit.

Naast PCIe 5.0-compatibiliteit over het primaire x16-slot, zoals Z690-moederborden hadden, zouden nu ook PCIe 5.0-ssd's over een M.2-interface compatibel worden op Z790-moederborden, zo stelt een bron van YouTuber

Watch on YouTube

. Op Alder Lake-systemen zijn PCIe 5.0-ssd's enkel middels een adapter te gebruiken; met Z790 wordt PCIe 5.0 ook direct mogelijk over M.2.

Watch on YouTube

Daarbij wordt wel vermeld dat PCIe 5.0 over het M.2-slot geen zekerheid is voor alle Z790-producten. Afhankelijk van het moederbord wordt de optie wel of niet ingeschakeld, zoals dat bijvoorbeeld ook het geval zal zijn op AMD's nieuwe AM5-moederborden.

PCIe 5.0-ssd's zijn nog niet bepaald breed in omloop, maar opslagfabrikanten lieten eerder al weten druk in de weer te zijn met de nieuwe generatie. Onder meer Phison en Adata onthulden eerder al hun PCIe 5.0-plannen, met beloofde bandbreedtes tot maar liefst 14,0 GB/s. Ter referentie: theoretisch gezien topt een M.2-interface over PCIe 4.0 af op circa 8,0 GB/s aan bandbreedte.

Intel heeft zelf nog geen officiële uitspraak gedaan over Raptor Lake's compatibiliteit met PCIe 5.0-ssd's, al komt daar mogelijk snel verandering in. Volgens de bronnen van Moore's Law is Dead zouden de eerste Z790-moederborden al eind juli onthuld kunnen worden. Daaropvolgend worden in augustus de meeste borden gevalideerd; Intel houdt ondertussen de Raptor Lake-cpu's mogelijk achter de hand, totdat de nieuwe moederborden klaarliggen voor massaproductie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error