AM5-socket is backwards compatible met AM4-koelers
Nieuws

AM5-socket is backwards compatible met AM4-koelers

AMD-woordvoerders hebben in verschillende interviews meer losgelaten over de aanstormende AM5-socket voor cpu's. De chipgigant wil dat het platform net zo lang meegaat als diens voorganger, maar blijft ondertussen ook compatibel met AM4-koelers.

Watch on YouTube

 interviewde AMD-voorzitter Dr. Lisa Su, technisch marketingdirecteur Robert Hallock en gaming-hoofdarchitect Frank Azor, naar aanleiding van AMD's CES 2022-onthullingen. In de keynote van afgelopen maandag deed AMD het nieuwe AM5-platform voor het eerst officieel uit de doeken, zij het vooral als korte 'teaser'.

AM5 lag al langer in het verschiet als nieuwe cpu-socket, maar moet "in de tweede helft van 2022" aftrappen met de eerste Ryzen 7000-processoren. De opvolger van AM4 maakt gebruik van een nieuwe LGA1718-pasvorm, maar kon door designaanpassingen op het chippakket precies dezelfde vorm als voorheen aanmeten. Door partjes van de hittespreider in te korten, wordt ruimte gemaakt voor transistoren die anders op de ándere kant van het pakket gepropt moesten worden.

De AM5-socket wordt daarnaast ook op precies dezelfde manier op moederborden gemonteerd. Gecombineerd met een overeenkomend oppervlak om te koelen, zijn AM4-koelers op papier direct compatibel met de nieuwe socket.

Watch on YouTube

AM4 lanceerde in 2016, grofweg tegelijkertijd met de eerste Zen-processoren van AMD. Het cpu-platform groeide lange tijd mee met de Ryzen-productlijnen en is volgens AMD ook nog niet afgeschreven. Om toekomstige I/O-banen vrij te maken (zoals DDR5 en PCIe 5.0) werd het echter wel noodzakelijk geacht om met Ryzen 7000 een socket-transitie op te starten. 

AM5 zou met eenzelfde belofte gebouwd worden als AM4 dat in het verleden heeft gedaan. In een tekstueel interview van PCWorld liet Dr. Lisa Su weten dat ze geen exacte jaartallen wil noemen wanneer het aankomt op AM5's levensverwachting, maar wel dat "je mag verwachten dat AM5 net als AM4 een lang levensloop zal hebben".

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!