Voltageprobleem veroorzaakt verbrande Ryzen 7000X3D-cpu's
Nieuws

Voltageprobleem veroorzaakt verbrande Ryzen 7000X3D-cpu's

Moederbordfabrikanten brengen nieuwe BIOS-versies uit

Door instabiliteit met voltages zijn meerdere Ryzen 7000X3D-processoren en bijbehorende moederborden verbrand.

De eerste vermelding van het probleem komt van Reddit-gebruiker Speedrookie, die zowel een Ryzen 7 7800X3D als Asus-moederbord verloor aan gesmolten contactpuntjes. De processor in kwestie was zelf niet overgeklokt, maar maakte wel gebruik van AMD's EXPO-profielen, die automatisch de geheugensnelheid opkrikt. Vermoedelijk heeft onvoorziene incompatibiliteit met het DDR5-geheugen uiteindelijk te veel hitte in de processor veroorzaakt. 

Het gevolg bleek een kromgebogen contactoppervlak, beschadigde contactpinnetjes en een brandvlek op de AM5-socket van het moederbord, hierboven afgebeeld. Beide componenten zijn daardoor onbruikbaar geworden. In het geval van deze Redditor spoedde zowel AMD als Asus zich naar de situatie om kosteloos vervangende hardware aan te bieden — en de situatie uiteraard verder te onderzoeken.

Naarmate meer soortgelijke defecten gemeld werden, kon achterhaald worden waar het probleem precies lag. Een vlotte pin-analyse van Igor's Lab onderstreepte al dat de toegetakelde pinnetjes stuk voor stuk aangesloten waren op voltageregulatoren onder de gestapelde 3D V-Cache. Doordat het processorcomponent al behoorlijk wat stroom verbruikt, kunnen kleine marges in de voltages het drukke chipdeel onredelijk heet op doen lopen. Niet voor niets raadt AMD zelf het overklokken van de nieuwe X3D-processoren af.

Vermoedelijk kan het probleem alle Ryzen 7000X3D-cpu's en AM5-moederborden treffen. In ieder geval

Watch on YouTube

en MSI hebben aangegeven nieuwe BIOS-versies uitgerold te hebben, die het verhogen van de voltages uit zou sluiten. MSI laat haar moederborden enkel voltages verlagen; Asus werkt ook samen met AMD om "nieuwe regels" voor EXPO en systeemvoltage. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!