Voltageprobleem veroorzaakt verbrande Ryzen 7000X3D-cpu's
Gamer.nl
Nieuws

Voltageprobleem veroorzaakt verbrande Ryzen 7000X3D-cpu's

Moederbordfabrikanten brengen nieuwe BIOS-versies uit

Door instabiliteit met voltages zijn meerdere Ryzen 7000X3D-processoren en bijbehorende moederborden verbrand.

De eerste vermelding van het probleem komt van Reddit-gebruiker Speedrookie, die zowel een Ryzen 7 7800X3D als Asus-moederbord verloor aan gesmolten contactpuntjes. De processor in kwestie was zelf niet overgeklokt, maar maakte wel gebruik van AMD's EXPO-profielen, die automatisch de geheugensnelheid opkrikt. Vermoedelijk heeft onvoorziene incompatibiliteit met het DDR5-geheugen uiteindelijk te veel hitte in de processor veroorzaakt. 

Het gevolg bleek een kromgebogen contactoppervlak, beschadigde contactpinnetjes en een brandvlek op de AM5-socket van het moederbord, hierboven afgebeeld. Beide componenten zijn daardoor onbruikbaar geworden. In het geval van deze Redditor spoedde zowel AMD als Asus zich naar de situatie om kosteloos vervangende hardware aan te bieden — en de situatie uiteraard verder te onderzoeken.

Naarmate meer soortgelijke defecten gemeld werden, kon achterhaald worden waar het probleem precies lag. Een vlotte pin-analyse van Igor's Lab onderstreepte al dat de toegetakelde pinnetjes stuk voor stuk aangesloten waren op voltageregulatoren onder de gestapelde 3D V-Cache. Doordat het processorcomponent al behoorlijk wat stroom verbruikt, kunnen kleine marges in de voltages het drukke chipdeel onredelijk heet op doen lopen. Niet voor niets raadt AMD zelf het overklokken van de nieuwe X3D-processoren af.

Vermoedelijk kan het probleem alle Ryzen 7000X3D-cpu's en AM5-moederborden treffen. In ieder geval

Watch on YouTube

en MSI hebben aangegeven nieuwe BIOS-versies uitgerold te hebben, die het verhogen van de voltages uit zou sluiten. MSI laat haar moederborden enkel voltages verlagen; Asus werkt ook samen met AMD om "nieuwe regels" voor EXPO en systeemvoltage. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel
Gamer.nl
Nieuws

Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel

'Wait a minute, let me do that one again'

Spelers van het deze week uitgekomen The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered zijn er achter gekomen dat een inmiddels bekende blooper uit het origineel intact is gebleven in de nieuwe versie van de game.

Toen de game eerder deze week werd aangekondigd en uitgebracht liet Bethesda al weten dat Remastered een combinatie van oude en nieuwe ingesproken stemmen bevat. Een blooper uit het origineel die onder de fans inmiddels welbekend is, blijkt nu nog altijd in de remake te zitten - waarschijnlijk bewust.

Het gaat ironisch genoeg om de Master Speechcraft-trainer Tandilwe. De stemactrice ging de fout in tijdens het inspreken van een zin en vroeg vervolgens of ze de zin opnieuw kon doen. De gehele blooper kwam echter in het origineel terecht en nu dus ook in Remastered, zoals in onderstaande tweet beluisterd kan worden.

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered werd afgelopen woensdag aangekondigd en kwam toen meteen uit op Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass. Er gingen echter al geruime tijd geruchten over de komst van de game en er waren voorheen zelfs screenshots gelekt.

De game kent veel grafische verbeteringen ten opzichte van het origineel uit 2006, mogelijk gemaakt door Unreal Engine 5. Gameplay is ook op de schop gegaan, met verbeterde gameplaysystemen en een aangepaste user interface. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Dialogen zijn zoals gezegd deels opnieuw opgenomen, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het origineel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als de meest complete versie van Oblivion. Alle verhalende uitbreidingen zitten ook bij het spel inbegrepen. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro met diverse extra's.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien
Gamer.nl
Nieuws

Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien

De game komt later dit jaar uit voor pc, Xbox Series-consoles en Game Pass

Unknown Worlds heeft eerder deze week de eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 aan de buitenwereld vertoond.

De beelden werden gedurende een video genaamd 'Road to Early Access' getoond, waarin ontwikkelaar Anthony Gallegos praat over de weg die het aflegt naar de early access-release van het vervolg. De beelden tonen wat lijkt op het equivalent van Safe Shallows uit de eerste game, een ondergronds gebied en een aantal waterwezens.

Vorig jaar werd er al een CGI-trailer van de game uitgebracht, alsmede enkele screenshots. In Subnautica 2 verkennen spelers een nieuwe spelwereld met een nieuwe oceaan. "Deze wereld is te gevaarlijk voor mensen om te overleven... tenzij je de definitie van een mens verandert." De game kan alleen of met drie vrienden in online co-op gespeeld worden. Zoals men gewend is van het origineel kan men ook basissen bouwen en zijn er diverse nieuwe soorten omgevingen om te verkennen.

De early access-versie van Subnautica 2 verschijnt in de loop van dit jaar in ieder geval op Xbox Series X en S en pc (via Steam en Epic Games Store). Ook komt het spel op release meteen op Xbox Game Pass te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!