Tesla's nieuwe infotainmentsysteem draait op AMD Navi 23-gpu
Nieuws

Tesla's nieuwe infotainmentsysteem draait op AMD Navi 23-gpu

Gedurende een onthullingsevenement van Tesla heeft de autofabrikant bevestigd dat het nieuwe infotainmentsysteem inderdaad op een recente gpu van AMD draait. Met de Navi 23-chipset belooft Tesla "prestaties van PS5-niveau".

De Navi 23-chipset is nog niet verschenen als onderdeel van een desktop-kaart, maar zal hoogstwaarschijnlijk de nog te verschijnen Radeon RX 6600 XT aansturen. Eerder sijpelden er al geruchten uit over hoe AMD dezelfde grafische chip ook voor Tesla beschikbaar zou stellen, wat sinds gisteravond officieel lijkt geworden.

Topman Elon Musk zei gedurende zijn presentatie toe dat de nieuwe AMD-chipset "letterlijk op het niveau van de PlayStation 5 presteert". Dat valt nog te betwijfelen, gezien de PlayStation 5 dubbele hoeveelheden videogeheugen en meer rekenkernen kent dan wat we vooralsnog wisten van de Navi 23-gpu. 

Beide chipsets vallen wel onder AMD's RDNA2-architectuur, welke draait op het 7nm procedé van TSMC. Naar al het schijnt, lijkt de Navi 23-gpu een fraai model voor 1080p-schermen. Ter referentie: Tesla's nieuw infotainment scherm bedraagt een resolutie van 2200 bij 1300 pixels.

Na de initiële

Watch on YouTube

gaf Musk ook demonstraties aan selecte aanwezigen op het evenement. Op verscheidene video's is te zien hoe de entrepreneur wat Cyberpunk 2077 speelt op het infotainmentsysteem van de nieuwe Tesla-auto. Daarbij is ook Tesla's eigen controller kortstondig te zien.

©GMRimport

Onduidelijk is vooralsnog of het wereldwijde chiptekort veel invloed zal hebben op de productie van de nieuwe Tesla-systemen. De eerste vijfentwintig auto's zijn door Musk al in persoon afgeleverd. Tesla's bestellingoverzicht toont aan dat afnemers in de Verenigde Staten op zijn vroegst in augustus een eigen exemplaar af kunnen nemen.

Belangstellenden kunnen een Tesla Model S Plaid bestellen tegen de marktprijs van 122.990 dollar. Dat kost een flinke duit, maar dan heb je wel een soort-van-PlayStation-5 én een complete auto.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!