Sapphire verkoopt stiekem RDNA2-gpu's als mining-kaarten
Nieuws

Sapphire verkoopt stiekem RDNA2-gpu's als mining-kaarten

AMD-partnerfabrikant Sapphire blijkt in het geheim speciale mining-kaarten te ontwikkelen, die vervolgens in zo veel mogelijk stilte direct aan crypto-boeren verkocht worden. De Spaanse media van href="https://elchapuzasinformatico.com/2021/11/sapphire-gpro-x080-y-gpro-x060-gpus-de-amd-exclusivas-para-la-mineria/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">El Chapuzas Informático</a> achterhaalden recentelijk twee datasheets van de ongedocumenteerde videokaarten.

De kaarten in kwestie zijn de zogenaamde Sapphire GPRO X080 (10 GB) en Sapphire GPRO X060 (8 GB), respectievelijk gebaseerd op de Navi 22- en Navi 23-gpu. Beide kaarten worden verkocht in een jasje wat nog het meest lijkt op Sapphire's Pulse-reeks, zij het nu zonder videopoorten.

Sapphire gooit de gpu's niet zo maar te grabbel; er is daadwerkelijk nagedacht over de GPRO-lijn. Zo zijn de videokaarten nooit publiekelijk aangekondigd, laat staan online of in te zien. Van persberichten of webpagina's was voor deze gevallen nooit sprake.

De GPRO-kaarten zijn daarnaast enkel te bedienen met Linux — een populair besturingssysteem voor fervente miners — en de gpu's vanuit Sapphire meteen geoptimaliseerd voor het rendementsrijk hashen van vooral Ethereum. Volgens de datasheet worden de kaarten het liefst ook in bulk verkocht.

©GMRimport

©GMRimport

De GPRO X080 zou 41,6 MH/s behalen op ongeveer 93 watt total graphics power (TGP). Voor de GPRO X060 is dat 29,4 MH/s op een vrij lage 60 watt. Qua hash-per-watt is dat niet verkeerd, al spreken de Spaanse lekkers over vraagprijzen van respectievelijk 750 euro en 550 euro. Wat betreft hash-per-euro is dat niet per se een noemenswaardig goede deal.

Wat vooral saillant is aan de twee geniepige gpu's is dat AMD zelf nooit specifieke mining-kaarten op de markt heeft gezet; de RDNA2-chipsets waren altijd bedoeld als gaming-producten. Concurrent Nvidia rolde wel ooit een scheiding tussen gaming en mining uit; bij AMD ging het lange tijd juist om "zo veel mogelijk gamers goede producten voor kunnen schotelen". 

Zowel Sapphire als AMD hebben nog niet op het nieuws uit de Spaanse hoek gereageerd. AMD lijkt zelf druk in de weer om de uitrol van de Navi 24-gpu voor te bereiden; daarvoor staan momenteel vooralsnog gaming-doeleindes centraal.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!