Ryzen 7 5800X3D uitgebreid getest voor verval embargo
Nieuws

Ryzen 7 5800X3D uitgebreid getest voor verval embargo

De Spaanstalige website Xanxo Gaming heeft nog voor het verval van het embargo uitgebreide tests met de Ryzen 7 5800X3D-cpu gepubliceerd.

De eerste AMD-processor met 3D-cache staat 20 april officieel te lanceren, maar Xanxo Gaming wist vervroegd aan een retailvariant te komen en deze uit te proberen met allerlei benchmarks, waarvan akte.

Van een volwaardige review is ook volgens de vroege testers geen sprake. De processor wordt blootgesteld aan meerdere benchmarks, maar draait nog altijd op een beta-versie van de BIOS en mist daarmee mogelijk wat optimalisatie. Desalniettemin geven de benchmarks een goede onafhankelijke blik op de prestatie van AMD's geüpdatete octa-core processor.

©GMRimport

In Geekbench (versie 5.4.4) scoor de 5800X3D respectievelijk 1639 in single-core  prestaties en 10498 in multi-core. Gemiddeld genomen blijken die resultaten wel iets lager uit te vallen dan die van de Ryzen 7 5800, waarvan dit model juist een krachtigere variant moet vormen. 

In Blender-benchmarks blijkt de processor direct beter te presteren. Afhankelijk van het soort test scoort de variant met 3D-cache 3,1 tot 11 procent beter dan diens voorganger. 

©GMRimport

Xanxo Gaming geeft aan binnenkort ook met gaming-benchmarks op de proppen te komen, alsmede een directe vergelijking met de concurrerende Core i9-12900KF van Intel. Als we AMD's visie mogen geloven, komt de grotere cache van de Ryzen  7 5800X3D vooral de prestaties in games tegemoet.

AMD had zelf al aangegeven dat de 5800X3D minimaal quite zou moeten spelen met de Core i9 12900K van Intel in een reeks moderne games. In spellen als Far Cry 6 en Shadow of the Tomb Raider zou de 3D-cache maar liefst 10 procent hogere framerates moeten klokken op 1080p-resolutie.

Een officiële prijsindicatie heeft AMD vooralsnog niet genoemd voor de Ryzen 7 5800X3D. Vorige maand lekte een Belgische retailer per ongeluk wel een vraagprijs voor de processor; die bedroeg destijds 518 euro

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!