RTX 4090-gpu met 24 GB lijkt al in productie
Nieuws

RTX 4090-gpu met 24 GB lijkt al in productie

Een vermoedelijk gelekt fabrieksdocument lijkt te verklappen dat Nvidia's GeForce RTX 4090-gpu al in productie is, in combinatie met 24 GB geheugen.

Het vermeende document werd gefotografeerd en verspreid via een tweet van hardware-ingewijde harukaze5719. Op de foto zijn duidelijke spreadsheets te zien, met onder meer productieverzoeken voor verschillende RTX 3060-gpu's, maar klaarblijkelijk ook al een RTX 4090, het verwachte topmodel van de volgende Ada Lovelace-generatie.

In het document lijkt de AD102-gpu meerdere malen genoemd te worden; in deze fabriek worden klaarblijkelijk RTX 4090's gemaakt van Nvidia's zwaarste, volgende chipset. Onduidelijk is nog van welke (partner)fabrikant het document zou komen.

Wel valt de hoeveelheid videogeheugen daarbij op: 24 GB aan (hoogstwaarschijnlijk) GDDR6X-modules. Diezelfde hoeveelheid werd al eens eerder genoemd voor RTX 4090-gpu, maar doorgaans wel meer als speculatieve gok van ingewijden.

Het gelekte document komt niet uit het niets. Eerder zouden onder meer hardware-retailers al geclaimd hebben dat de eerste RTX 40-gpu's al lang en breed onderweg zijn naar verkopers. Een bron van een Russische YouTuber stelde dat leveranciers al ergens eind augustus de eerste Ada Lovelace-kaarten zouden verwachten.  

Vooralsnog heeft Nvidia niets te melden over de Ada Lovelace-videokaarten. Onduidelijk is dan ook wanneer Nvidia de nieuwe generatie precies uit de doeken wil doen — laat staan wanneer deze (wereldwijd) verkrijgbaar moet zijn. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error