Intel publiceert specificaties voor nieuwe ATX 3.0- en SFF-voedingen
Nieuws

Intel publiceert specificaties voor nieuwe ATX 3.0- en SFF-voedingen

Intel heeft vannacht de officiële specificaties voor ATX 3.0- en ATX12VO 2.0-voedingen gedeeld.

De zogenaamde ATX 3.0-standaard volgt de anno 2003 geïntroduceerde ATX 2.0-standaard op. Onder het mom van ATX 3.0 worden de PCIe 5.0-voedingen die recentelijk vaker opdoken eindelijk officieel gemaakt. 

Met de komst van PCIe 5.0-voedingen wordt vooral een nieuwe kabelstandaard geïntroduceerd. De nieuwe 12-pins stroomkabel (door Intel als '12VHPWR' bestempeld) zou in totaal 600 watt door kunnen spelen van voeding naar 'add-in' componenten — hoofdzakelijk videokaarten. Volgens Intel is een enkele PCIe 5.0-kabel in staat om de komende generaties meer dan genoeg stroom naar veeleisende gpu's te pompen.

Ook verheldert Intel de vier extra 'signaalpinnen' die op de nieuwe PCIe-stroomkabel te vinden zijn: deze zijn in staat om stroomlimieten van videokaarten door te geven aan de voeding. Wel zou die functie ook enkel en alleen werken op videokaarten die zelf ook volledig aan de PCIe 5.0-specs voldoen.

©GMRimport

Onder het ATX12VO-vaandel wordt er een nieuwe standaard gevormd voor rendemenstsrijkere en vaak kleinere voedingen. Volgens Intel stelt het partnerfabrikanten in staat om sneller een gepaste voeding te vinden bij 'small form-factor' (SFF) systemen, alsmede mobiele oplossingen of serverracks. 

De eerste ATX12VO-voedingen zijn per Intels persbericht ook meteen onthuld. Zowel MSI's nieuwe MPG Trident AS als de Creator P100A zijn twee kant-en-klare computersystemen met compacte ATX12VO-voedingen.

Naast de eerste AX12VO-voedingen verwacht Intel dat de ATX 3.0-standaard "in de loop van 2022" geïntroduceerd zal worden. De eerste videokaarten die gebruik zouden kunnen maken van de nieuwe stroomstandaarden staan, op hun vroegst, ook eind dit jaar te verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error