Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners
Nieuws

Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners

Ongeacht de hoge vraag (en historisch laag aanbod) blijkt Nvidia’s Ampere-generatie een opmerkelijke. De GeForce RTX 3000-serie werd geplaagd door vele lekken, maar nu blijken zelfs Nvidia’s partners meer details over de nieuwste videokaart te verschaffen dan de chipbakker zelf doet. In deze Hardware Update praten we je bij over de aanstormende GeForce RTX 3060 en ander interessante nieuwtjes die sinds CES 2021 loskwamen.

Partnerfabrikanten geven meer details over RTX 3060

Gedurende de Consumer Electronics Show onthulde Nvidia hoofdzakelijk de mobiele varianten van de RTX 3000-serie, maar roosterde het ook een plekje in voor de al langer verwachte nieuwkomer onder de desktopkaarten: de GeForce RTX 3060.

Dit nieuwe budgetmodel werd voorzien van een handvol details en hoopvol prijskaartje (à 329 dollar), maar veel specifieker werd de officiële webpagina niet. Nu partnerfabrikanten inmiddels hun eigen AIB-varianten van de RTX 3060 online geplaatst hebben, lijkt de aanstaande videokaart een concretere vorm te krijgen.

We wisten al van de 12GB aan GDDR6 geheugen (toch 4GB meer dan het Ti-model) en de in totaal 3584 CUDA-kernen, maar zaken als de specifieke chipset, bandbreedte en precieze kloksnelheden werden aan Nvidia’s partners over gelaten.

Zo bleek Galax te mogen bevestigen dat de nieuwe kaart draait op Nvidia’s GA106-300 chipset en was het Gainward die verduidelijkte dat ook die printplaat op 8nm architectuur draait — net zoals de rest van de Ampere-reeks werkt op dat procedé van Samsung.

©GMRimport

Ondertussen deden PNY en Palit meer uit de doeken over het geheugen van de RTX 3060. De twee hardware-fabrikanten spraken op hun eigen websites over dezelfde 15 Gbps bandbreedte. Ook zij onderstreepten nogmaals de 192-bits interface, die ondanks het grotere volume smaller is dan die van de RTX 3060 Ti (256-bit).

Over de precieze kloksnelheden bleef het ook onduidelijk. Nvidia rondde die getalen aanvankelijk op een aparte manier af, maar inmiddels lijken de absolute basiswaarden door partners bevestigd. De GeForce RTX 3060 komt zonder overclocking neer op 1320 MHz (base) en 1777 MHz (boost) kloksnelheden.

Wat nog altijd onbekend blijft, is een specifieke releasedatum van de Nvidia GeForce RTX 3060 en diens AIB-varianten van partners. Vooralsnog blijft “later in februari” de enige indicatie vanuit Nvidia zelf. Een adviesprijs in euro’s is voor de nieuwe budgetkaart nog niet genoemd.

Nvidia verlaagt stilletjes vereisten voor G-Sync Ultimate displays

Niet alleen de RTX 3060 schitterde recentelijk in onduidelijkheid, ook Nvidia’s relatief nieuwe G-Sync Ultimate-vaandel moest na een initiële onthulling nog wat aangepast worden. Met de officiële onthulling van de RTX 3000-serie liet Nvidia al weten het aanbod G-Sync monitoren uit te breiden, ook onder het ‘Ultimate’-certificaat voor de crème de la crème van hdr-gamingmonitoren. Voor fabrikanten gold het vereiste van VESA DisplayHDR 1000-ondersteuning; een eis die door Nvidia reeds geschrapt blijkt te zijn.

VESA’s certificaat voor DisplayHDR 1000 komt kort door de bocht neer op een hdr-beeldscherm met minimaal 1000 nits helderheid — bijzonder fel voor hdr-panelen op hogere framerates.

Toen PCMonitors opmerkte dat sinds CES 2021 ook monitoren met ‘slechts’ een DisplayHDR 600 en lager voorzien werden van het G-Sync Ultimate-vaandel, werd er aan de alarmbel getrokken. Wat bleek? Nvidia heeft sinds afgelopen november een aantal vereisten van de officiële G-Sync pagina geschrapt.

©GMRimport

Waar Nvidia eerder specifiek DisplayHDR 1000 en volledige lokale dimming (FALD) noemde, beloont het nu G-Sync Ultimate aan schermen met “levensechte HDR”. Inmiddels dragen maar liefst 15 verschillende gamingmonitoren het G-Sync Ultimate-certificaat, met inmiddels ook een handvol modellen die het DisplayHDR 1000-ijkpunt niet behalen.

Andere vereisten voor G-Sync Ultimate zijn vooralsnog onaangepast. Daaronder vallen volledig variabele beeldverversing (VRR), “ultralage latency”, minimale ghosting- en artefact-verschijnselen en de integratie van unieke Nvidia G-Sync-beeldprocessors.

Wederom nieuwe Intel Alder Lake-S cpu gespot

De sluizen naar Intel-lekkages zijn reeds geopend: online heeft men alweer een nieuwe Alder Lake-S processor met 16 cores gespot. Twitter-ingewijde @momomomo_us trof de twaalfde generatie cpu aan in de database van SiSoftware, ditmaal voorzien van hogere kloksnelheden dan gespot was in die eerdere engineering sample.

Deze hybride Intel-processor zou een basisklok van 1.80 GHz kennen, met een boost tot 4.0 GHz. Daarnaast is het model verrijkt met andere nieuwigheden die in de Alder Lake-S generatie geïntroduceerd moeten worden, waaronder een grotere L3-cache (30 MB) en schijnbaar ook geïntegreerde laptop-graphics. Dat laatste is mogelijk een opmerkelijk foutje van de database zelf.

De Alder Lake-S generatie wordt vooral gekenmerkt door een verbeterde transistorarchitectuur; de zogenaamde 10nm ‘SuperFin’. Een saillant detail aan die nieuwigheid is de tweedeling van in ieder geval deze cpu: 8 grotere x86-kernen (met hyperthreading) en 8 zwakkere Atom-kernen, vermoedelijk voor bijvoorbeeld specifieke AI-taken.

©GMRimport

Voor dit nieuwe procedé rukt Intel ook een nieuwe LGA1700 socket tevoorschijn en zou het voor het eerst gebruikmaken van DDR5-werkgeheugen. Onduidelijk is nog of Intel met deze generatie ook overstapt op de vooralsnog onaangekondigde PCIe 5.0-interface, of dat de processorfabrikant dat achterwege laat voor een vólgende generatie.

Op CES 2021 zei Intel nogmaals toe de Alder Lake-processoren ergens in de tweede helft van 2021 te lanceren, in ieder geval wat betreft de desktopvarianten van hun twaalfde generatie moderne cpu’s.

ASRock gooit modder naar ASUS en MSI voor ‘gekopieerd ontwerp’

Ook het hardware-landschap maakt zich bijtijds vuil aan een potje moddergooien. Het gebeurt niet vaak, maar afgelopen week opende ASRock het vizier op vooral ASUS en MSI. Beide partijen zouden volgens de concurrent een moederbord-ontwerp van ASRock schaamteloos gekopieerd hebben.

In het specifiek gaat het om ASUS’ ROG Maximus VIII Extreme Glacial (à 1516 euro) en MSI’s MEG Z590 Godlike (999 euro), welke volgens ASRock het design van hun X570 Aqua (circa 1599 dollar) overgenomen hebben.

Aan de hand van een Facebook-video liet ASRock weten dat de twee concurrenten “maar twee generaties te laat” waren met hun nieuwe ontwerp.De video toont weliswaar enkele details die inderdaad overeen lijken te komen, maar echt één-op-één is het vermeende 'kopieergedrag' niet te noemen.

©GMRimport

ASUS levert hier, net als ASRock, een gigantisch waterkoelblok op het moederbord, maar verder zijn het vooral de ijzige kleuren die enigszins overeenkomen. Het ROG-moederbord beschikt daarnaast over een uniek OLED-display en aanzienlijk strakker lijnenwerk dan de Aqua-‘voorloper’.

MSI’s nieuwe Z570-hoogvlieger lijkt vooral beschuldigd te worden van een driehoekig embleem, wat inderdaad op zowel het MSI-moederbord als dat van ASRock rond grofweg dezelfde plek zichtbaar is. MSI levert daarnaast geen waterkoeling op hun nieuwe vlaggenschip en ook qua kleurthema lijken de twee niet bepaald overeen te komen.

De ASRock X570 Aqua is bovenal een moederbord met uiterst gelimiteerde oplage. In totaal zouden er maar duizend modellen in productie genomen zijn, waarvan nota bene nummer één aan AMD-voorzitter Dr. Lisa Su gegeven is. De respectievelijke moederborden van ASUS en MSI zijn nog altijd in omloop, waar ASRock’s nieuwe Aqua-moederbord inmiddels alweer bijzonder lastig te verkrijgen is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error