Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners
Nieuws

Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners

Ongeacht de hoge vraag (en historisch laag aanbod) blijkt Nvidia’s Ampere-generatie een opmerkelijke. De GeForce RTX 3000-serie werd geplaagd door vele lekken, maar nu blijken zelfs Nvidia’s partners meer details over de nieuwste videokaart te verschaffen dan de chipbakker zelf doet. In deze Hardware Update praten we je bij over de aanstormende GeForce RTX 3060 en ander interessante nieuwtjes die sinds CES 2021 loskwamen.

Partnerfabrikanten geven meer details over RTX 3060

Gedurende de Consumer Electronics Show onthulde Nvidia hoofdzakelijk de mobiele varianten van de RTX 3000-serie, maar roosterde het ook een plekje in voor de al langer verwachte nieuwkomer onder de desktopkaarten: de GeForce RTX 3060.

Dit nieuwe budgetmodel werd voorzien van een handvol details en hoopvol prijskaartje (à 329 dollar), maar veel specifieker werd de officiële webpagina niet. Nu partnerfabrikanten inmiddels hun eigen AIB-varianten van de RTX 3060 online geplaatst hebben, lijkt de aanstaande videokaart een concretere vorm te krijgen.

We wisten al van de 12GB aan GDDR6 geheugen (toch 4GB meer dan het Ti-model) en de in totaal 3584 CUDA-kernen, maar zaken als de specifieke chipset, bandbreedte en precieze kloksnelheden werden aan Nvidia’s partners over gelaten.

Zo bleek Galax te mogen bevestigen dat de nieuwe kaart draait op Nvidia’s GA106-300 chipset en was het Gainward die verduidelijkte dat ook die printplaat op 8nm architectuur draait — net zoals de rest van de Ampere-reeks werkt op dat procedé van Samsung.

©GMRimport

Ondertussen deden PNY en Palit meer uit de doeken over het geheugen van de RTX 3060. De twee hardware-fabrikanten spraken op hun eigen websites over dezelfde 15 Gbps bandbreedte. Ook zij onderstreepten nogmaals de 192-bits interface, die ondanks het grotere volume smaller is dan die van de RTX 3060 Ti (256-bit).

Over de precieze kloksnelheden bleef het ook onduidelijk. Nvidia rondde die getalen aanvankelijk op een aparte manier af, maar inmiddels lijken de absolute basiswaarden door partners bevestigd. De GeForce RTX 3060 komt zonder overclocking neer op 1320 MHz (base) en 1777 MHz (boost) kloksnelheden.

Wat nog altijd onbekend blijft, is een specifieke releasedatum van de Nvidia GeForce RTX 3060 en diens AIB-varianten van partners. Vooralsnog blijft “later in februari” de enige indicatie vanuit Nvidia zelf. Een adviesprijs in euro’s is voor de nieuwe budgetkaart nog niet genoemd.

Nvidia verlaagt stilletjes vereisten voor G-Sync Ultimate displays

Niet alleen de RTX 3060 schitterde recentelijk in onduidelijkheid, ook Nvidia’s relatief nieuwe G-Sync Ultimate-vaandel moest na een initiële onthulling nog wat aangepast worden. Met de officiële onthulling van de RTX 3000-serie liet Nvidia al weten het aanbod G-Sync monitoren uit te breiden, ook onder het ‘Ultimate’-certificaat voor de crème de la crème van hdr-gamingmonitoren. Voor fabrikanten gold het vereiste van VESA DisplayHDR 1000-ondersteuning; een eis die door Nvidia reeds geschrapt blijkt te zijn.

VESA’s certificaat voor DisplayHDR 1000 komt kort door de bocht neer op een hdr-beeldscherm met minimaal 1000 nits helderheid — bijzonder fel voor hdr-panelen op hogere framerates.

Toen PCMonitors opmerkte dat sinds CES 2021 ook monitoren met ‘slechts’ een DisplayHDR 600 en lager voorzien werden van het G-Sync Ultimate-vaandel, werd er aan de alarmbel getrokken. Wat bleek? Nvidia heeft sinds afgelopen november een aantal vereisten van de officiële G-Sync pagina geschrapt.

©GMRimport

Waar Nvidia eerder specifiek DisplayHDR 1000 en volledige lokale dimming (FALD) noemde, beloont het nu G-Sync Ultimate aan schermen met “levensechte HDR”. Inmiddels dragen maar liefst 15 verschillende gamingmonitoren het G-Sync Ultimate-certificaat, met inmiddels ook een handvol modellen die het DisplayHDR 1000-ijkpunt niet behalen.

Andere vereisten voor G-Sync Ultimate zijn vooralsnog onaangepast. Daaronder vallen volledig variabele beeldverversing (VRR), “ultralage latency”, minimale ghosting- en artefact-verschijnselen en de integratie van unieke Nvidia G-Sync-beeldprocessors.

Wederom nieuwe Intel Alder Lake-S cpu gespot

De sluizen naar Intel-lekkages zijn reeds geopend: online heeft men alweer een nieuwe Alder Lake-S processor met 16 cores gespot. Twitter-ingewijde @momomomo_us trof de twaalfde generatie cpu aan in de database van SiSoftware, ditmaal voorzien van hogere kloksnelheden dan gespot was in die eerdere engineering sample.

Deze hybride Intel-processor zou een basisklok van 1.80 GHz kennen, met een boost tot 4.0 GHz. Daarnaast is het model verrijkt met andere nieuwigheden die in de Alder Lake-S generatie geïntroduceerd moeten worden, waaronder een grotere L3-cache (30 MB) en schijnbaar ook geïntegreerde laptop-graphics. Dat laatste is mogelijk een opmerkelijk foutje van de database zelf.

De Alder Lake-S generatie wordt vooral gekenmerkt door een verbeterde transistorarchitectuur; de zogenaamde 10nm ‘SuperFin’. Een saillant detail aan die nieuwigheid is de tweedeling van in ieder geval deze cpu: 8 grotere x86-kernen (met hyperthreading) en 8 zwakkere Atom-kernen, vermoedelijk voor bijvoorbeeld specifieke AI-taken.

©GMRimport

Voor dit nieuwe procedé rukt Intel ook een nieuwe LGA1700 socket tevoorschijn en zou het voor het eerst gebruikmaken van DDR5-werkgeheugen. Onduidelijk is nog of Intel met deze generatie ook overstapt op de vooralsnog onaangekondigde PCIe 5.0-interface, of dat de processorfabrikant dat achterwege laat voor een vólgende generatie.

Op CES 2021 zei Intel nogmaals toe de Alder Lake-processoren ergens in de tweede helft van 2021 te lanceren, in ieder geval wat betreft de desktopvarianten van hun twaalfde generatie moderne cpu’s.

ASRock gooit modder naar ASUS en MSI voor ‘gekopieerd ontwerp’

Ook het hardware-landschap maakt zich bijtijds vuil aan een potje moddergooien. Het gebeurt niet vaak, maar afgelopen week opende ASRock het vizier op vooral ASUS en MSI. Beide partijen zouden volgens de concurrent een moederbord-ontwerp van ASRock schaamteloos gekopieerd hebben.

In het specifiek gaat het om ASUS’ ROG Maximus VIII Extreme Glacial (à 1516 euro) en MSI’s MEG Z590 Godlike (999 euro), welke volgens ASRock het design van hun X570 Aqua (circa 1599 dollar) overgenomen hebben.

Aan de hand van een Facebook-video liet ASRock weten dat de twee concurrenten “maar twee generaties te laat” waren met hun nieuwe ontwerp.De video toont weliswaar enkele details die inderdaad overeen lijken te komen, maar echt één-op-één is het vermeende 'kopieergedrag' niet te noemen.

©GMRimport

ASUS levert hier, net als ASRock, een gigantisch waterkoelblok op het moederbord, maar verder zijn het vooral de ijzige kleuren die enigszins overeenkomen. Het ROG-moederbord beschikt daarnaast over een uniek OLED-display en aanzienlijk strakker lijnenwerk dan de Aqua-‘voorloper’.

MSI’s nieuwe Z570-hoogvlieger lijkt vooral beschuldigd te worden van een driehoekig embleem, wat inderdaad op zowel het MSI-moederbord als dat van ASRock rond grofweg dezelfde plek zichtbaar is. MSI levert daarnaast geen waterkoeling op hun nieuwe vlaggenschip en ook qua kleurthema lijken de twee niet bepaald overeen te komen.

De ASRock X570 Aqua is bovenal een moederbord met uiterst gelimiteerde oplage. In totaal zouden er maar duizend modellen in productie genomen zijn, waarvan nota bene nummer één aan AMD-voorzitter Dr. Lisa Su gegeven is. De respectievelijke moederborden van ASUS en MSI zijn nog altijd in omloop, waar ASRock’s nieuwe Aqua-moederbord inmiddels alweer bijzonder lastig te verkrijgen is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!