Nvidia's DLSS nu officieel ondersteund op Valve's Proton
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia's DLSS nu officieel ondersteund op Valve's Proton

Met de komst van Proton-versie 6.3-8 is Valve's eigen besturingssysteem nu ook klaar om zelf Nvidia DLSS te ondersteunen. De integratie van de upscalingtechnologie komt na een experimentele fase in Proton 6.3-7.

Proton is, kort door de bocht, Valve's eigen Windows-compatibiliteitsmantel om over Linux heen te werpen. Niet voor niets is Proton dan ook een groot onderdeel van SteamOS 3.0, waarop Valve onder meer de Steam Deck-handheld zal laten opereren. Met de meest recente patch van het besturingssysteem wordt het mogelijk om ook Nvidia's huiseigen upscalinggereedschap te gebruiken in Steam-games, zónder Windows.

Ondersteunt de Steam Deck daarmee Nvidia's Deep Learning Super Sampling (DLSS)? Voorlopig nog niet. Ook via Proton blijft Nvidia's upscaling exclusief voor selecte gpu's van Nvidia, waar de Steam Deck gebruikmaakt van een apu van concurrent AMD. Hierdoor staat enkel AMD's eigen FidelityFX Super Resolution (FSR) — en hoogstens Intel Xe Super Sampling (XeSS) — ter beschikking voor de handheld.

©GMRimport

Desalniettemin laat de groeiende integratie van DLSS wel zien dat Nvidia inzet op expansie van het merk. AMD's en binnenkort ook Intels alternatieven staan open voor allerlei hardware, waar Nvidia het lange tijd puur exclusief heeft gehouden voor de eigen Turing- en Ampere-kaarten. Recentelijk werd DLSS en raytracing wel uitgerold voor Arm-chips, welke sinds hun overname ook onder het Nvidia-vaandel vallen.

De markt lijkt, mede door de komst van AMD en Intel, meer en meer aandacht te genereren voor het slim opschalen van resoluties en scherpte — niet per se exclusief voor pc. Nvidia zet daarbij vooral in op hun vermeende superioriteit in beeldkwaliteit, maar lijkt nu stapsgewijs ook toegankelijker te willen worden. 

Door DLSS alsmaar verder los te trekken van Windows, lijkt het alsof ook Nvidia de upscaling meer naar de mainstream probeert te pushen. Een smartphone of draagbare console met DLSS is niet ondenkbaar meer, zeker sinds AMD hun open-source technologie vrijuit deelt met andere console-fabrikanten.

Proton-versie 6.3-8 brengt, naast DLSS-ondersteuning in DirectX 11 en DirectX 12, ook 24 nieuwe games naar het platform én een eerste reeks anti-cheat-maatregelen van BattlEye. Op Valve's eigen GitHub-pagina zijn de volledige patchnotes na te lezen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!