Nvidia kondigt DLDSR aan; RTX-gedreven downscaling
Nieuws

Nvidia kondigt DLDSR aan; RTX-gedreven downscaling

Gpu-gigant Nvidia heeft wederom een nieuwe beeldverscherper aangekondigd: DLDSR. De zogenaamde 'Deep Learning Dynamic Super Resolution' is als slimme downscaler een soort inverse DLSS.

Nvidia's DLDSR laat de Tensor-kernen van videokaarten een spel 'denkbeeldig' in een grotere resolutie uitdraaien op een lage pixeldichtheid, om het vervolgens per algoritme weer slim omlaag te schalen. Het resultaat zouden scherpere lijnen en minder flikkerend beeld zijn, zonder een al te grote klap voor de grafische prestaties van je videokaart.

Doordat DLDSR exclusief werkt met Tensor-kernen, betekent het ook direct dat de technologie gebonden is aan selecte gpu's van Nvidia's eigen fabricaat. Net als de populaire DLSS-upscalingtechnologie is deze downscaler exclusief voor Nvidia's RTX-kaarten.

©GMRimport

Per vrijgegeven referentiebeeld is te zien hoe het zogenaamde 'DLDSR 2.25x' een mooie middenweg vormt. Een game als Prey kan algoritmisch op 1620p ingecalculeerd worden, maar dat beeld wordt vervolgens weer gedownscalet tot 1080p. Het letterwerk en de fijne lijnen in-game ogen daarmee strakker, tegenover het verlies van slechts 2 frames per seconde, aldus Nvidia.

DLDSR is gebouwd op de DSR-technologie die al langer in Nvidia's drivers te vinden was. Het voordeel van de technologie is dat games het niet per se afzonderlijk hoeven te implementeren; DSR werkt op vrijwel alle fullscreen-applicaties. Dat laatste komt overeen met hoe concurrent AMD recentelijk hun Radeon Super Resolution (RSR) introduceerde, zij dat nog altijd een upscaler, geen downscaler. 

Nvidia is van plan DLDSR officieel te introduceren met de eerstevolgende GeForce-drivers, welke gepland staan voor 14 januari aanstaande.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!