'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'
Nieuws

'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'

Volgens VideoCardz onthult AMD op aanstaande CES-presentatie een andere vorm van hun upscalingtechnologie. Na FidelityFX Super Resolution volgt deze maand ook nog een 'Radeon Super Resolution'.

De Radeon Super Resolution-technologie (RSR) zou gebaseerd zijn op een vroege variant van AMD's eerste Super Resolution (FSR). De twist is, volgens VideoCardz' bron, dat RSR met 'nagenoeg alle games' werkt, zolang de spellen maar over een exclusieve fullscreen-optie beschikken.

Het algoritme voor het verscherpen van de resolutie beperkt zich, naast schermopvulling, ook tot selecte hardware. Naar het schijnt werkt de technologie enkel met de RDNA- en RDNA 2-architecturen van AMD zelf. Lees: Radeon-kaarten van de RX 5000-generatie en hoger.

©GMRimport

FidelityFX Super Resolution werd, in respons op Nvidia's upcale-monopolie met DLSS, vele malen breder beschikbaar gesteld en volledig open-source opgezet. FSR werkt bijvoorbeeld ook met veel oudere Nvidia-gpu's, console-apu's en toekomstige videokaarten van Intel, maar RSR houdt de daadwerkelijke implementatie dichter bij huis.

De reden voor de exclusiviteit zou de 'plaatsing in de grafische pijplijn' zijn. Vooral de daadwerkelijke gameplay dient verscherpt te worden, terwijl de schermoverlays native ingebakken worden. RSR wil zich precies daartussen plaatsen, wat AMD vermoedelijk makkelijker kan verzekeren op huiseigen, moderne hardware.

Bijkomend voordeel van RSR is daarmee wel dat spelontwikkelaars zelf geen moeite hoeven te doen om de technologie te implementeren. Althans, zo geldt AMD's belofte volgens VideoCardz. Zolang een spel zich volledig aan een scherm kan binden, kan het algoritme de gameplay verscherpen.

Voorbeelden van de technologie blijven uit, alsmede de mogelijkheid om ook oudere gpu's (eventueel later) bij Radeon Super Resolution te betrekken. Van AMD wordt verwacht dat men meer informatie en details uit de doeken doet over RSR in AMD's CES-presentatie van deze week. De technologie moet daarnaast nog in januari van 2022 officieel verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2
Nieuws

Mario Kart World aangekondigd voor Switch 2

Racegame bevat naast standaard parcoursen ook een open spelwereld

Nintendo heeft Mario Kart World aangekondigd, een nieuw deel in de populaire kartracereeks.

De game komt exclusief naar Nintendo Switch 2 en speelt zich af in diverse regio's overal ter wereld. Daarbij kunnen tracks op verschillende momenten van de dag gespeeld worden, waarbij de weersomstandigheden veranderen. Ook kan er buiten de racebanen worden gescheurd in de open spelwereld, en spelers kunnen zelfs naar nieuwe parcoursen racen.

Op 17 april om 15:00 uur Nederlandse tijd wordt er een speciale Direct uitgezonden rondom Mario Kart World met meer informatie over de game. Het spel verschijnt op dezelfde dag als de Nintendo Switch 2 - een releasedatum is nog niet bekend.

De nieuwe Mario Kart-game werd eerder dit jaar al kort getoond tijdens de onthulling van de Nintendo Switch 2, maar toen was er nog weinig informatie beschikbaar.

De Mario Kart-reeks bestaat al sinds de Super NES. Sindsdien zijn er diverse delen in de kartracefranchise uitgekomen en is het uitgegroeid tot de populairste Nintendo-franchise – in ieder geval kijkend naar verkoopcijfers. Het laatste nieuwe deel in de reeks dat op consoles uitkwam was Mario Kart 8, dat in 2014 op de Wii U verscheen. Een Deluxe-versie kwam enkele jaren later op de Switch uit. Wel is sindsdien mobiele game Mario Kart Tour verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!