'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'
Gamer.nl
Nieuws

'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'

Volgens VideoCardz onthult AMD op aanstaande CES-presentatie een andere vorm van hun upscalingtechnologie. Na FidelityFX Super Resolution volgt deze maand ook nog een 'Radeon Super Resolution'.

De Radeon Super Resolution-technologie (RSR) zou gebaseerd zijn op een vroege variant van AMD's eerste Super Resolution (FSR). De twist is, volgens VideoCardz' bron, dat RSR met 'nagenoeg alle games' werkt, zolang de spellen maar over een exclusieve fullscreen-optie beschikken.

Het algoritme voor het verscherpen van de resolutie beperkt zich, naast schermopvulling, ook tot selecte hardware. Naar het schijnt werkt de technologie enkel met de RDNA- en RDNA 2-architecturen van AMD zelf. Lees: Radeon-kaarten van de RX 5000-generatie en hoger.

©GMRimport

FidelityFX Super Resolution werd, in respons op Nvidia's upcale-monopolie met DLSS, vele malen breder beschikbaar gesteld en volledig open-source opgezet. FSR werkt bijvoorbeeld ook met veel oudere Nvidia-gpu's, console-apu's en toekomstige videokaarten van Intel, maar RSR houdt de daadwerkelijke implementatie dichter bij huis.

De reden voor de exclusiviteit zou de 'plaatsing in de grafische pijplijn' zijn. Vooral de daadwerkelijke gameplay dient verscherpt te worden, terwijl de schermoverlays native ingebakken worden. RSR wil zich precies daartussen plaatsen, wat AMD vermoedelijk makkelijker kan verzekeren op huiseigen, moderne hardware.

Bijkomend voordeel van RSR is daarmee wel dat spelontwikkelaars zelf geen moeite hoeven te doen om de technologie te implementeren. Althans, zo geldt AMD's belofte volgens VideoCardz. Zolang een spel zich volledig aan een scherm kan binden, kan het algoritme de gameplay verscherpen.

Voorbeelden van de technologie blijven uit, alsmede de mogelijkheid om ook oudere gpu's (eventueel later) bij Radeon Super Resolution te betrekken. Van AMD wordt verwacht dat men meer informatie en details uit de doeken doet over RSR in AMD's CES-presentatie van deze week. De technologie moet daarnaast nog in januari van 2022 officieel verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pedro Pascal over The Last of Us: 'Ik ben in actieve ontkenning'
Gamer.nl
Nieuws

Pedro Pascal over The Last of Us: 'Ik ben in actieve ontkenning'

De acteur geeft zijn mening over de gebeurtenissen uit de meest recente aflevering van de HBO-serie

Acteur Pedro Pascal heeft in een interview gereageerd op de shockerende gebeurtenissen uit de tweede aflevering van het tweede seizoen van HBO's The Last of Us die begin deze week is uitgekomen.

Let op: hieronder wordt sterk gehint naar grote plotwendingen uit de tweede aflevering van het tweede seizoen van The Last of Us en de game The Last of Us: Part 2. Lezers worden dan ook geadviseerd alleen verder te lezen als ze de aflevering hebben gezien of de game hebben gespeeld.

Pascal, die de rol van Joel vertolkt in de HBO-verfilming van The Last of Us, liet aan Entertainment Weekly het volgende weten over wat er met zijn personage gebeurt in de serie: "Ik ben in actieve ontkenning. Ik realiseert me dat hoe ouder ik wordt, des te meer ik ontkent wanneer iets voorbij is. Ik weet dat ik voor altijd verbonden ben aan zoveel deelnemers van de ervaring en ze onder andere omstandigheden zal blijven zien, maar nooit meer in de rol van Joel in The Last of Us. En nee, ik denk er niet veel over na, want het maakt mij verdrietig."

Ondanks dat Pascal beseft dat de gebeurtenissen uit de aflevering pijnlijk zijn - ook voor hem - noemt hij het "een briljante prestatie van de verhaalvertelling. Ik heb niets dan respect voor de hoedanigheid waarop mensen geïnvesteerd zijn in een game, televisieserie, film of boek. Ik ervaar dat zelf ook. Ik heb boeken door de kamer gesmeten omdat hun impact zoveel indruk op mij maakt."

Er volgen nog vijf aflevering van het tweede seizoen van The Last of Us. Een derde seizoen, waarin het verhaal van The Last of Us: Part 2 verder verteld wordt, is ook al bevestigd. Hier is een korte teaser te zien van de aankomende derde aflevering van het tweede seizoen. Die aflevering verschijnt in de nacht van aanstaande zondag op maandag op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Michael Bay en Sydney Sweeney werken aan Out Run-verfilming
Gamer.nl
Nieuws

Michael Bay en Sydney Sweeney werken aan Out Run-verfilming

Klassieke Sega-arcadefranchise komt naar het witte doek

Er wordt gewerkt aan een live-action verfilming van Sega's klassieke racefranchise Out Run, met Michael Bay in de regiestoel en Syndey Sweeney als producent.

Deadline meldde het nieuws in eerste instantie, waarna Sega het bevestigde. De film wordt gemaakt door Universal. Vooralsnog lijkt het er niet op dat Sweeney, bekend van haar acteerwerk, een rol in de film heeft. Wel is duidelijk dat het script wordt geschreven door Jayson Rothwell, onder andere bekend van de film Polar.

Aan de kant van Sega houden Toru Nakahara en Sega-directeur Shuji Utsumi een oogje in het zeil. Nakahara werkte ook aan de drie Sonic-films en de aankomende animatieshow gebaseerd op Golden Axe. Meer details over de film zijn er op moment van schrijven nog niet.

Out Run verscheen in 1986 in de arcades en is ontwikkeld door Yu Suzuki, die ook games als Virtua Fighter, Shenmue en Space Harrier op zijn naam heeft staan. De racegame heeft diverse vervolgen en spin-offs gekregen. De laatste game in de reeks is het in 2009 verschenen OutRun Online Arcade, een consoleversie van de arcadegame OutRun 2.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!