Nvidia-hackers eisen dat drivers open-source gaan
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia-hackers eisen dat drivers open-source gaan

Hackerscollectief Lapsus$ eist nu ook dat Nvidia diens toekomstige drivers volledig open-source publiceert. Zo niet, dan lekt de groep nog meer gevoelige informatie uit.

Lapsus$ claimt zelf maar liefst een terabyte aan data van Nvidia gestolen te hebben, waaruit eerder ook al de DLSS-broncode en nieuwe productgroepen aangetroffen werd. De groep had voorheen al aangegeven dat het wilde dat Nvidia diens LHR-mininglimieten van videokaarten zou verwijderen, maar voegde vandaag een nieuwe eis toe, via een gesprek op Telegram.

Tot en met vrijdag zou Nvidia de keuze krijgen om óf alle toekomstige drivers volledig open-source te maken op alle besturingssystemen, óf Lapsus$ lekt "alle volledige chipbestanden, zo dat iedereen [Nvidia's] bedrijfsgeheimen weet". 

Vooralsnog houdt Nvidia diens driver-software achter gesloten deuren. Door alle bestanden volledig publiekelijk toegankelijk te maken, zou het makkelijker moeten worden om gpu's te modificeren of, bijvoorbeeld, de crypto-trechters van videokaarten te omzeilen.

©GMRimport

Het collectief noemt niet precies welke chipbestanden gelekt zou worden, maar claimt in ieder geval dat het data verzameld heeft over de uitgestelde RTX 3090 Ti en veel "toekomstige revisies". Onduidelijk is nog hoeveel data Lapsus$ vergaard heeft over de gpu-generaties na het huidige Ampere, maar de groep zou in ieder geval meer weten over een toekomstige "Blackwell"-architectuur (via VideoCardz), die vooralsnog volledig onbekend was.

Nvidia heeft sinds het verschijnen van de nieuwe eisen vanuit de hackersgroep geen officiële respons gegeven. Tegenover HardwareLuxx had een woordvoerder gistermiddag wel toegegeven dat er op 23 februari een "cyberincident" plaats had gevonden, maar Nvidia zou zelf "geen zakelijke disruptie" verwachten naar aanleiding van de lekkage.  

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!