Nvidia-hackers eisen dat drivers open-source gaan
Nieuws

Nvidia-hackers eisen dat drivers open-source gaan

Hackerscollectief Lapsus$ eist nu ook dat Nvidia diens toekomstige drivers volledig open-source publiceert. Zo niet, dan lekt de groep nog meer gevoelige informatie uit.

Lapsus$ claimt zelf maar liefst een terabyte aan data van Nvidia gestolen te hebben, waaruit eerder ook al de DLSS-broncode en nieuwe productgroepen aangetroffen werd. De groep had voorheen al aangegeven dat het wilde dat Nvidia diens LHR-mininglimieten van videokaarten zou verwijderen, maar voegde vandaag een nieuwe eis toe, via een gesprek op Telegram.

Tot en met vrijdag zou Nvidia de keuze krijgen om óf alle toekomstige drivers volledig open-source te maken op alle besturingssystemen, óf Lapsus$ lekt "alle volledige chipbestanden, zo dat iedereen [Nvidia's] bedrijfsgeheimen weet". 

Vooralsnog houdt Nvidia diens driver-software achter gesloten deuren. Door alle bestanden volledig publiekelijk toegankelijk te maken, zou het makkelijker moeten worden om gpu's te modificeren of, bijvoorbeeld, de crypto-trechters van videokaarten te omzeilen.

©GMRimport

Het collectief noemt niet precies welke chipbestanden gelekt zou worden, maar claimt in ieder geval dat het data verzameld heeft over de uitgestelde RTX 3090 Ti en veel "toekomstige revisies". Onduidelijk is nog hoeveel data Lapsus$ vergaard heeft over de gpu-generaties na het huidige Ampere, maar de groep zou in ieder geval meer weten over een toekomstige "Blackwell"-architectuur (via VideoCardz), die vooralsnog volledig onbekend was.

Nvidia heeft sinds het verschijnen van de nieuwe eisen vanuit de hackersgroep geen officiële respons gegeven. Tegenover HardwareLuxx had een woordvoerder gistermiddag wel toegegeven dat er op 23 februari een "cyberincident" plaats had gevonden, maar Nvidia zou zelf "geen zakelijke disruptie" verwachten naar aanleiding van de lekkage.  

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error