Hackers achterhalen onder meer broncode van Nvidia's DLSS
Nieuws

Hackers achterhalen onder meer broncode van Nvidia's DLSS

Naar aanleiding van een grootschalige cyberaanval op Nvidia hebben hackers onder meer de broncode van de DLSS-resolutieschaling weten te achterhalen.

De code lijkt vooralsnog niet in diens totaliteit gepubliceerd, maar hackers zouden wel een overzicht van de 'Deep Learning Super Sampling'-bestanden gedeeld hebben met TechPowerUp.

Naast tal van C++-bestanden, assets en de nodige headers, lijkt het datapakket ook vol te zitten met allerhande instructies voor programmeurs. De titels, locaties en bovenal de inhoud van de data zijn moeilijk te verifiëren, maar naar al het schijnt is het een totaalpakket om DLSS op alle niveau's te begrijpen — en daarmee mogelijk ook te kopiëren.

©GMRimport

Voor Nvidia vormt de datalek een gevaar op de exclusiviteit van DLSS. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het open-source FidelityFX Super Resolution (FSR) van AMD is Nvidia's upscalinggereedschap altijd 'gesloten' gebleven. DLSS staat daarentegen wel bekend als een van de meest effectieve technologieën om resoluties te verscherpen, met veruit de meeste ervaring in diens broncode verwerkt. 

Een week geleden claimde ransomware-collectief 'Lapsus$' dat het 1 TB aan data van Nvidia gestolen had. De hackersgroep zou eisen dat Nvidia hun LHR-mininglimiet van RTX 30-kaarten zou verwijderen, "of anders". Vooralsnog is onduidelijk of de gelekte beelden van de DLSS-broncode afkomstig is van het Lapsus$-collectief, als zijnde een repercussie voor Nvidia. 

Tot voor kort sprak Nvidia zelf ook niet over de vermeende cyberaanval, maar gisteren liet het beursgenoteerde bedrijf weten dat er rond 23 februari inderdaad data verloren was geraakt (via HardwareLuxx). Daarbij werd niet expliciet gesproken over Lapsus$ — sowieso gaf Nvidia aan dat er "geen zakelijk disrupte geanticipeerd" werd. Ook zou de inbraak niets te maken hebben met Rusland-Oekraïne conflict.

Eerder kwam uit mogelijk dezelfde lek ook al de naam 'Blackwell' boven water, wat schijnbaar zou verwijzen naar Nvidia's plannen om nieuwe computing-architecturen verder los te trekken van de reeds bestaande vaandels. Blackwell zou een derde tak vormen, naast de eerstvolgende Lovelace Ada-gpu's voor gamingdoeleinden en Hopper-gpu's voor datacenters, aldus bronnen van VideoCardz.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!