Hackers achterhalen onder meer broncode van Nvidia's DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Hackers achterhalen onder meer broncode van Nvidia's DLSS

Naar aanleiding van een grootschalige cyberaanval op Nvidia hebben hackers onder meer de broncode van de DLSS-resolutieschaling weten te achterhalen.

De code lijkt vooralsnog niet in diens totaliteit gepubliceerd, maar hackers zouden wel een overzicht van de 'Deep Learning Super Sampling'-bestanden gedeeld hebben met TechPowerUp.

Naast tal van C++-bestanden, assets en de nodige headers, lijkt het datapakket ook vol te zitten met allerhande instructies voor programmeurs. De titels, locaties en bovenal de inhoud van de data zijn moeilijk te verifiëren, maar naar al het schijnt is het een totaalpakket om DLSS op alle niveau's te begrijpen — en daarmee mogelijk ook te kopiëren.

©GMRimport

Voor Nvidia vormt de datalek een gevaar op de exclusiviteit van DLSS. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het open-source FidelityFX Super Resolution (FSR) van AMD is Nvidia's upscalinggereedschap altijd 'gesloten' gebleven. DLSS staat daarentegen wel bekend als een van de meest effectieve technologieën om resoluties te verscherpen, met veruit de meeste ervaring in diens broncode verwerkt. 

Een week geleden claimde ransomware-collectief 'Lapsus$' dat het 1 TB aan data van Nvidia gestolen had. De hackersgroep zou eisen dat Nvidia hun LHR-mininglimiet van RTX 30-kaarten zou verwijderen, "of anders". Vooralsnog is onduidelijk of de gelekte beelden van de DLSS-broncode afkomstig is van het Lapsus$-collectief, als zijnde een repercussie voor Nvidia. 

Tot voor kort sprak Nvidia zelf ook niet over de vermeende cyberaanval, maar gisteren liet het beursgenoteerde bedrijf weten dat er rond 23 februari inderdaad data verloren was geraakt (via HardwareLuxx). Daarbij werd niet expliciet gesproken over Lapsus$ — sowieso gaf Nvidia aan dat er "geen zakelijk disrupte geanticipeerd" werd. Ook zou de inbraak niets te maken hebben met Rusland-Oekraïne conflict.

Eerder kwam uit mogelijk dezelfde lek ook al de naam 'Blackwell' boven water, wat schijnbaar zou verwijzen naar Nvidia's plannen om nieuwe computing-architecturen verder los te trekken van de reeds bestaande vaandels. Blackwell zou een derde tak vormen, naast de eerstvolgende Lovelace Ada-gpu's voor gamingdoeleinden en Hopper-gpu's voor datacenters, aldus bronnen van VideoCardz.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!