Programma dat Nvidia's cryptomining-limiet zou omzeilen blijkt malware
Nieuws

Programma dat Nvidia's cryptomining-limiet zou omzeilen blijkt malware

De 'Nvidia RTX LHR v2 Unlocker' werd kortstondig aangeschreven als omzeiling van de cryptomining-limieten op RTX 30-videokaarten. Nog geen twee dagen later werd aangetoond dat het programma afgeladen was met malware.

Een flinke hoeveelheid populaire Ampere-gpu's zijn sinds afgelopen zomer door Nvidia voorzien van mining-limitaties op BIOS-niveau. De zogenaamde Lite Hash Rate (LHR) varianten van deze videokaarten merken autonoom wanneer de gpu ingezet wordt om cryptovaluta te delven, waarna de hashing-prestaties automatisch gehalveerd worden. 

Nvidia zette het LHR-programma op de been om cryptoboeren van de gamingkaarten af te schrikken — en zodoende meer chips voor gamers over te houden — maar velen zoeken simpelweg naar manieren om de crypto-blokkade te verwijderen. Het gratis programmaatje van een Poolse GitHub-gebruiker met de naam 'BySergeyDev' beloofde precies dat. De LHR-ontgrendeling zou "tijdelijk een andere BIOS" voor de videokaart aanmaken, waardoor de hashrates niet beperkt worden, aldus de mysterieuze programmeur.

©GMRimport

Op tech-websites als VideoCardz (reeds verwijderd) en WccfTech (reeds geüpdatet) werd sinds eergisteren openlijk geschreven over het ontgrendelingsgereedschap, zonder een al te kritische noot — hoogstens een gezonde waarschuwing. Dat de volstrekt onbekende GitHub-gebruiker pas twee dagen voor het publiceren van het programma een account had aangemaakt of dat de achterliggende code nooit openlijk gedeeld werd, was blijkbaar niet genoeg reden voor scepsis.

Pas toen crypto-kanaal Red Panda Mining samen met programmeur Y3TI het programma op

Watch on YouTube

ontleedde, werd duidelijk hoe de vork in de steel zat. De Nvidia RTX LHR v2 Unlocker werd geïnstalleerd op een virtueel systeem met "beveiliging van enterprise-niveau", waarop al snel bleek dat het programma verrijkt was met verborgen, uitvoerbare bestanden en dat het regelmatig data naar een verborgen server probeerde te versturen. 

Watch on YouTube

Verder verstopt in de ingepakte data zat bovendien een segment code dat, in essentie, een administratorniveau van bevoegdheid aan het programma schonk. Inmiddels is het specifieke downloadbestand door minimaal zeventien antivirusbeveilingen bestempeld als Trojaans paard of virus van een andere aard.

Ook de op GitHub geplaatste 'bewijsscreenshots' met hogere hashrates voor allerlei Ampere-kaarten bleken bij elkaar geknutseld te zijn. Het gereedschap heeft hoogstwaarschijnlijk nooit echt de crypto-trechter van Nvidia kunnen omzeilen.

De GitHub-pagina van BySergeyDev is inclusief downloadlink ergens in het verloop van gisternacht offline gehaald. Kort na de livestream van Red Panda Mining werd de downloadpagina belaagd door klokkenluiders en klaagzang, inclusief twee officiële verzoeken om de Nvidia RTX LHR v2 Unlocker geheel van het webportaal te verwijderen. Onduidelijk is vooralsnog of GitHub zelf heeft ingegrepen of dat Sergey zelf actie heeft ondernomen — het verantwoordelijke account lijkt nog wel te bestaan. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!