Nvidia RTX 3000 specificaties en benchmark gelekt
Nieuws

Nvidia RTX 3000 specificaties en benchmark gelekt

De nieuwe generatie videokaarten komt steeds dichterbij en dat zien we terug in de hoeveelheid informatie die lekt. Vandaag hebben we informatie over de specificaties en prestaties van de high-end Nvidia modellen. Daarnaast is Red Dead Redemption 2 sneller op Linux en komt Raijintek met een videokaartkoeler.

Specificaties en benchmarkresultaten van de Nvidia RTX 3000-serie gelekt

De Nvidia 3000-serie is de videokaart-lijn waar we allemaal op wachten, maar de lancering lijkt nu eindelijk dichtbij te komen. Dat zien we ook aan de hoeveelheid informatie die de laatste weken naar buiten lekt. Twee weken geleden berichtte we nog over het koeler-ontwerp, maar nu zijn er daadwerkelijk specificaties en prestaties gelekt. Twee bekende Twitteraars, KatCorgi en Kopite7kimi, kwamen kort na elkaar met dezelfde specificaties van de Nvidia RTX 3080, 3090 en Titan.

De kleinste van de drie, de RTX 3080 zou volgens de lekken dezelfde hoeveelheid Cuda-kernen krijgen als de RTX 2080 Ti, gecombineerd met 10GB GDDR6X. Als we uit gaan van een kleine sprong in de klokfrequentie en een verbeterde IPC, zal dat betekenen dat de RTX 3080 sneller én energiezuiniger wordt dan de RTX 2080 Ti.

De RTX 3090 (of RTX 3080 Ti) krijgt ongeveer 20% meer Cuda-kernen met een totaal van 5248 stuks. Daarnaast krijgt dat model 12GB aan GDDR6X-geheugen. Rekening houdend met de hogere klokfrequentie en IPC, kunnen we flinke stappen in prestaties verwachten voor dat model.

De laatste van de drie wordt waarschijnlijk de nieuwe RTX Titan met een totaal aantal Cuda-kernen van 5376 en maar liefst 24GB GDDR6-geheugen. De in-game prestaties van de Titan zullen niet veel verschillen van de RTX 3090, maar traditiegetrouw wordt de prijs waarschijnlijk wel veel hoger. Voor gamers is dit dus niet de verstandigste keus.

©GMRimport

Het blijft deze week echter niet bij specificaties, want er is ook een 3DMark Time Spy benchmark-score gevonden van een onbekende Nvidia GPU. De score van 18257 punten is ruim 30% hoger dan dat van een RTX 2080 Ti, waardoor we waarschijnlijk kijken naar een RTX 3080 (Ti). Dat is een flinke vooruitgang, al helemaal als we rekening houden met de lagere klokfrequenties waar de engineering samples meestal over beschikken.

Neem al deze informatie wel met een korrel zout, want ondanks dat het uit relatief betrouwbare bronnen komt, gaat het om zeer vroege informatie en is er nog niks bevestigd door Nvidia.

Raijintek komt met een universele videokaartkoeler

Heb je al een RTX 2000-serie of RX 5000-serie videokaart, maar wil je daar nog even mee doen? Dan heeft Raijintek een oplossing die de levensduur van jouw GPU nog een beetje kan oprekken. De Morpheus 8057 is een gigantische aftermarket koeler met zes heatpipes en 129 koelvinnen waarmee de koeler zijn werk zelfs (semi-)passief zou kunnen doen. Wil je echter zo lang mogelijk met de huidige generatie videokaarten doen, dan is het mogelijk om twee 120mm ventilators te bevestigen voor een indrukwekkende koelcapaciteit van 360W. Genoeg om je videokaart flink over te klokken dus.

©GMRimport

De koeler komt met extra koelblokjes voor het geheugen en de vrm's, maar zonder ventilators. De montage-hardware is geschikt voor de moderne high-end videokaarten van zowel AMD als Nvidia.

Wat de koeler gaat kosten en wanneer hij precies op de markt komt, is nog niet bekend.

Red Dead Redemption 2 sneller op Linux dan op Windows 10

Voor gamers is de keus van het besturingssysteem al snel gemaakt: Windows. Heel veel games komen enkel voor dat OS uit en al je vrienden gebruiken het ook. Toch zijn er veel mensen die zweren bij Linux om uiteenlopende redenen. Daar is nu een reden bijgekomen, want met behulp van Wine draait Red Dead Redemption 2 beter op het open-source besturingssysteem dan op Windows!

Watch on YouTube

Het testsysteem, bestaande uit een Intel Core i7 8700K en een AMD Vega 56, weet tot 14 procent meer frames per seconde te produceren in Linux, dan in Windows. Dat is opvallend, want over het algemeen is Windows het besturingssysteem dat het voortouw neemt als het gaat om gameprestaties.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!