RX 6000M-gpu's en RX 6500 XT stappen over op 6 nm-chips
Nieuws

RX 6000M-gpu's en RX 6500 XT stappen over op 6 nm-chips

Chipgigant AMD heeft per href="https://www.youtube.com/watch?v=_jX-hKvUQDU" rel="noopener noreferrer" target="_blank">CES 2022-presentatie</a> een handvol nieuwe Radeon-gpu's onthuld. Per mobiele RX 6000M-serie en de komst van de nieuwe RX 6500 XT-desktopkaart stapt AMD grotendeels over op procedés van 6 nanometer.

Zoals de norm geldt voor AMD op CES-beurzen ligt de nadruk op mobiele chips. AMD had al een aanbod in RX 6000-gpu's voor laptops, maar voegt daar een nieuwe RX 6000S-serie en een uitbreiding van de RX 6000M-reeks aan toe, samen goed voor acht laptop-gpu's. 

De M-revisie van de RX 6000-generatie is gebouwd op 6 nanometer en daarmee iets efficiënter in gebruik: de vijf nieuwe M-gpu's toppen af op stroomverbruik van circa 25 watt. Gemiddeld genomen liggen de kloksnelheden 7 procent hoger en is het videogeheugen 14 procent sneller. De overstap op TSMC's wafers van 6 nanometer werd eerder al voorspeld door hardnekkige geruchten.

©GMRimport

Naast het uitdijen van het mobiele aanbod werd tijdens CES 2022 ook de langer verwachte Radeon RX 6500 XT-desktopkaart uit de doeken gedaan, evenals gebouwd op de 6nm-wafers van TSMC. De gpu dient als het nieuwe instapmodel voor AMD's RDNA 2-graphics, ditmaal puur gericht op 1080p-prestaties.

De kloksnelheid van de gpu telt 2,6 GHz en laat zich opdelen in 16 compute units. AMD's Infinity Cache telt op dit model slechts 16 MB en, zoals al eerder voorspeld, topt het videogeheugen af op 4 GB aan GDDR6. De RX 6500 XT moet daarmee Nvidia's GTX 1650 aftroeven, met framerates die gemiddeld genomen circa 25 procent hoger liggen dan Nvidia's budgetmodel van vorige generatie.

AMD's Radeon RX 6500 XT staat 19 januari officieel te lanceren, met een adviesprijs van 199 dollar. Tussen nu en die officiële releasedatum zullen partnerfabrikanten ongetwijfeld hun eigen variaties op de gpu onthullen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error