Laptop-gpu's van AMD stappen mogelijk over op 6nm procedé
Nieuws

Laptop-gpu's van AMD stappen mogelijk over op 6nm procedé

Een nieuwe reeks RDNA2-gpu's voor laptops kan mogelijk mid-generatie overstappen naar een kleiner procedé. Volgens ingewijden draaien de zogenaamde 'Radeon 6000S'-chips op de 6 nanometer-technologie van TSMC.

AMD's gehele RDNA2-serie is, net als de recente Ryzen-reeksen en console-chips, volledig gebouwd op de N7-procedés van TSMC. Hardware-lekker Disclosuzen zou tegenover VideoCardz echter een zogenaamde Radeon RX 6800S-gpu gelekt hebben, welke voor laptops gebouwd zou worden op TSMC's N6-chips.

Disclosuzen, wiens Twitter-account recentelijk opgeschort werd, voorspelde eerder al de komst van de AMD's desktopkits van afgekeurde PlayStation 5-chipsets. Wegens diens publiekelijk stilte nam hardware-Twitteraar @Greymon55 het op zich om de geruchten aan te sterken.

In september sprak de evenals bekende ingewijde al over een revisie voor AMD's mobiele gpu's op 6nm, waaronder ook de komst van een mogelijke RX 6900M. Dat vermoedelijke topmodel voor laptops zou nu omgevormd moeten zijn tot de RX 6800S waar Disclosuzen over sprak.

De overstap op TSMC's N6-wafers zou, in ieder geval volgens de Taiwanese chipbakker, vrij soepel moeten verlopen. N6 is "volledig compatibel" met N7, maar biedt 18 procent meer logistieke dichtheid. 

©GMRimport

Qua rekenkernen zou de vernieuwde RX 6800S vermoedelijk vast blijven houden aan de 2560 stuks van de RX 6800M, maar over kloksnelheden en gepaard geheugen is nog weinig bekend. Bij AMD topt dat laatste af op 12 GB aan GDDR6, waar concurrent Nvidia alternatieven biedt met 16 GB aan mobiel videogeheugen.

AMD biedt mogelijk, net als Nvidia, maar drie verschillende mobiele gpu's aan. Het rode kamp bestaat uit de Radeon RX 6600M (8 GB), RX 6700M (10 GB) en RX 6800M (12 GB). Aanstaande CES 2022-bijeenkomst zou voor beide partijen een prima gelegenheid bieden op refreshes van de laptopportfolio aan te kondigen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error