Nederlandse Deliver Us Mars-studio KeokeN onthult vijf nieuwe games
Het bedrijf wil meer interesse genereren om zo uitgevers aan te trekken
KeokeN Interactive, de Nederlandse studio achter Deliver Us the Moon en Deliver Us Mars, heeft beelden van vijf verschillende games waar de ontwikkelaar aan werkt onthuld.
Dat deden de oprichters van het bedrijf, de broers Koen en Paul Deetman, in een YouTube-video. Daarin laat het tweetal weten dat de studio de afgelopen twee jaar honderden pitches heeft gehouden voor deze games bij potentiële uitgevers - zonder succes. De onthulling van de vroege beelden van deze spellen is dan ook een poging om meer interesse te genereren en zo partijen aan te trekken.
Zo wordt We Are Human getoond, een "filosofische actie-adventuregame" waarbij de nadruk op gevechten en bewegen in de spelwereld ligt. Ook is er een vervolg op Deliver Us the Moon en Deliver Us Mars in de maak, genaamd Deliver Us Human. Het spel zou gamers meer vrijheid moeten geven in vergelijking met de vorige delen.
Daar blijft het overigens niet bij qua games in de Deliver Us-franchise. Zo werd de spin-off Deliver Us the Moon: Huygens getoond, een spel dat zich tijdens een blackout afspeelt en op een interessante manier speelt met keuzevrijheid. Ook een vr-game binnen de reeks is in ontwikkeling, genaamd Deliver Us VR. De vijfde game die werd onthuld en die nog maar pas in ontwikkeling is, heet Expeditions. Het gaat om een top-down-shooter met co-op-multiplayer die qua moeilijkheidsgraad geïnspireerd is door soulslikes.
"We begrijpen dat sommige games het niet halen of niet gemaakt hoeven te worden", zo stelt Koen Deetman tegen Gamer.nl. "Maar na vijf games en tweehonderd pitches bij veertig uitgevers en honderden iteraties te hebben gedaan, blijven we maar horen dat het te uniek, niet uniek genoeg, te duur, te goedkoop, te commercieel en niet commercieel genoeg is. Daarom laten we het nu aan ons netwerk en de community over om te zien of we iemand kunnen interesseren in onze games - precies voor de Game Developers Conference." De GDC wordt later deze maand gehouden en is een belangrijk netwerkmoment voor de wereldwijde game-industrie.
Onlangs moest KeokeN nog vier werknemers ontslaan, nadat de oprichters al een tijdlang geen loon aan zichzelf hadden uitgekeerd. In een achtergrondverhaal op Gamer.nl over de situatie binnen de game-industrie vertelde Deetman het volgende: "We stoppen niet zomaar en willen games blijven maken. We vechten tot de laatste cent. Dit is een rough patch, maar wat er in de toekomst allemaal aan komt wordt echt heel vet. Daar moeten we wel nog even zien te komen met z’n allen natuurlijk.”