Lite Hash Rate lijkt ook op RTX 30-gpu's te verdwijnen
Nieuws

Lite Hash Rate lijkt ook op RTX 30-gpu's te verdwijnen

Volgens berichten op fora heeft Nvidia het complete Lite Hash Rate-limiet (LHR) voor de delving van cryptovaluta verwijderd.

De eerste signalen kwamen van subreddits als r/EtherMining. Forumbezoekers claimen aldaar dat de laatste Nvidia-drivers (voor zowel Windows als Linux) de cryptoblokkade niet meer lijken te activeren. Kaarten die eerder het delven van crypto hevig aan banden legden, zoals de RTX 3080 Ti en de latere versie van de RTX 3060, lijken sinds de update weer 'als vanouds' te minen.

De zogenaamde Lite Hash Rate werd begin 2021 geïntroduceerd, als zijnde Nvidia's respons op de toenemende chiptekorten voor videokaarten. Toen cryptoboeren en masse de resterende (gaming-)videokaarten op trachten te kopen, rezen de vraagprijzen en tekorten nog verder de pan uit. De beperkende LHR-versies maakten populaire gpu's direct minder efficiënt in mining, al werd de crypto-trechter een jaar later zo goed als volledig omzeild.

Watch on YouTube

Het kraken van het mining-limiet is één aspect van het geheel; ook populaire cryptomunten pakken het zelf inmiddels anders aan. Ethereum, naast Bitcoin een van de populairste crypto om te delven, wordt sinds deze zomer niet meer gedolven met het traditionele proof-of-work — vaak uitgevoerd door krachtige videokaarten — maar proof-of-stake. Videokaarten kunnen nog steeds gebruikt worden om crypto te delven, maar zeker voor Ethereum loont de rekenkracht niet meer. 

Cryptovaluta lijkt daarmee in het algemeen minder en minder grip te hebben op het vraag-en-aanbod van videokaarten. Niet voor niets gaf Nvidia voor de verschijning van de eerste RTX 40-kaarten al aan dat de gpu's het delven van crypto "geenszins zullen beperken". Inmiddels lijken dus ook eerder wél gelimiteerde kaarten met terugwerkende kracht de Lite Hash Rate weer in de ban te doen. 

Nvidia heeft zelf nog geen officiële uitspraak gedaan over het verwijderen van de Lite Hash Rate-trechter. Hoogstwaarschijnlijk was de verandering een zet van Nvidia zelf, al bestaat de kans dat het om een foutje gaat. Kort na het verschijnen  van de Lite Hash Rate was het immers Nvidia zelf die per ongeluk het limiet verwijderde van de destijds gloednieuwe RTX 3060. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error