Lite Hash Rate lijkt ook op RTX 30-gpu's te verdwijnen
Gamer.nl
Nieuws

Lite Hash Rate lijkt ook op RTX 30-gpu's te verdwijnen

Volgens berichten op fora heeft Nvidia het complete Lite Hash Rate-limiet (LHR) voor de delving van cryptovaluta verwijderd.

De eerste signalen kwamen van subreddits als r/EtherMining. Forumbezoekers claimen aldaar dat de laatste Nvidia-drivers (voor zowel Windows als Linux) de cryptoblokkade niet meer lijken te activeren. Kaarten die eerder het delven van crypto hevig aan banden legden, zoals de RTX 3080 Ti en de latere versie van de RTX 3060, lijken sinds de update weer 'als vanouds' te minen.

De zogenaamde Lite Hash Rate werd begin 2021 geïntroduceerd, als zijnde Nvidia's respons op de toenemende chiptekorten voor videokaarten. Toen cryptoboeren en masse de resterende (gaming-)videokaarten op trachten te kopen, rezen de vraagprijzen en tekorten nog verder de pan uit. De beperkende LHR-versies maakten populaire gpu's direct minder efficiënt in mining, al werd de crypto-trechter een jaar later zo goed als volledig omzeild.

Watch on YouTube

Het kraken van het mining-limiet is één aspect van het geheel; ook populaire cryptomunten pakken het zelf inmiddels anders aan. Ethereum, naast Bitcoin een van de populairste crypto om te delven, wordt sinds deze zomer niet meer gedolven met het traditionele proof-of-work — vaak uitgevoerd door krachtige videokaarten — maar proof-of-stake. Videokaarten kunnen nog steeds gebruikt worden om crypto te delven, maar zeker voor Ethereum loont de rekenkracht niet meer. 

Cryptovaluta lijkt daarmee in het algemeen minder en minder grip te hebben op het vraag-en-aanbod van videokaarten. Niet voor niets gaf Nvidia voor de verschijning van de eerste RTX 40-kaarten al aan dat de gpu's het delven van crypto "geenszins zullen beperken". Inmiddels lijken dus ook eerder wél gelimiteerde kaarten met terugwerkende kracht de Lite Hash Rate weer in de ban te doen. 

Nvidia heeft zelf nog geen officiële uitspraak gedaan over het verwijderen van de Lite Hash Rate-trechter. Hoogstwaarschijnlijk was de verandering een zet van Nvidia zelf, al bestaat de kans dat het om een foutje gaat. Kort na het verschijnen  van de Lite Hash Rate was het immers Nvidia zelf die per ongeluk het limiet verwijderde van de destijds gloednieuwe RTX 3060. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!