Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie
Nieuws

Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie

Het delven van Ethereum, een van de populairste cryptovaluta, gebeurt voortaan niet meer volgens proof-of-work. Hierdoor moet de vraag naar hoog stroomverbruik (van zware videokaarten) direct dalen.

Het consortium achter Ethereum zou al in 2017 aangegeven hebben proof-of-work te vervangen met een beter alternatief, maar de update van de blockchain werd jarenlang uitgesteld. Sinds vanochtend is de overstap volledig afgerond, zo liet ook medeoprichter Vitalik Buterin vreugdevol weten op Twitter.

Ethereum wordt sinds de zogenaamde Bellatrix-upgrade gedolven met proof-of-stake. Hierbij wordt Ethereum verkregen door er een gevalideerd aandeel van in te leggen, in plaats van honderdduizenden videokaarten wereldwijd dezelfde puzzeltjes op te laten lossen. De programmeurs achter de Ethereum-blockchain menen dat het totale energieverbruik van de cryptovaluta met ongeveer 99,95 procent af kan nemen. 

"[De overstap op proof-of-stake] zal het wereldwijde energieverbruik verminderen met 0,2 procent", zo stelt Justin Drake, een analytische onderzoeker bij Ethereum. 

Van de veranderingen op de blockchain is nog weinig te merken — in aanloop naar de update bleef de globale hashrate haast onveranderd — maar de komende weken vertonen mogelijk meer gevolgen van de overstap. 

In de lijn der verwachting ligt (wederom) een exodus van tweedehands videokaarten, welke minder en minder relevant zullen zijn voor crypto-boeren. Een toestroom van een tweedehands aanbod verlaagt mogelijk ook weer de vraagprijzen voor nieuwe videokaarten van AMD en Nvidia — welke beide ook staan te trappelen met een volgende generatie gpu's.

Ongeacht precieze repercussies vergt Ethereum in ieder geval minder stroom. Zeer waarschijnlijk vormt de sector ook minder dreiging voor nieuwe chiptekorten of overdreven hoge vraagprijzen voor videokaarten. Beide problemen werden flink versterkt door Ethereum, met zeker na eind 2019 een pijnlijke periode voor hardware-sector als gevolg.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error