Intel verdeelt grafische Xe2-producten onder drie takken
Intel wil de tweede generatie grafische Xe-producten beter verdelen onder de drie verschillende toepassingen van de gpu's.
Gamers zullen de Xe-tak van Intel vooral kennen van de eerste Intel Arc-producten, ook wel de Alchemist-generatie genaamd. In de aanloop naar de eerstvolgende productreeks, Battlemage, vertelt Intel Graphics-woordvoerder Tom Petersen (via HardwareLuxx) dat Intel de zogenaamde Xe2-producten efficiënter wil verdelen onder de drie beoogde doeleindes van de grafische chipdivisie.
Respectievelijk bestaat die splitsing uit Xe-HPC voor de datacenters, Xe-LP voor 'low-power' toepassingen en Xe-HPG voor gamingproducten. Gedurende de Alchemist-generatie stond de Xe-ontwikkeling voor datacenters ook grotendeels op zichzelf, maar Petersen claimt dat de verdeling "een lastige zaak" is gebleken.
"Met de wetenschap dat [de gpu's] datacenters betreden, gemaakt worden voor desktops of geïntegreerd moeten worden — ze worden allemaal op een net wat andere manier geoptimaliseerd. Dat willen we in het vervolg [van Xe-producten] beter aanpakken. We leren ons in te houden om de productgroepen overdreven veel eigen flair te geven, omdat dat indirect leidt tot langere kwaliteitsgarantie en toenemende werkdruk."
©GMRimport
Voorlopig lijkt Battlemage verder in de toekomst te liggen; in de praktijk zijn de eerste Alchemist-producten pas net wereldwijd in omloop. De daarop volgende Xe2-productgroepen zijn vooralsnog niet officieel bevestigd, laat staan voorzien van een verwachte verschijningsperiode.
Wel lekte recentelijk uit dat Intel de nieuwe Xe-LPG-architectuur wil integreren in selecte Meteor Lake-cpu's, vermoedelijk om wat "casual" gaming te kunnen bieden in laptops, zonder daarvoor direct een toegewijde gpu te hoeven includeren. Die nieuwe generatie processoren kent evenals geen officiële releasedatum, maar zou volgens Intels eigen roadmaps wel richting het einde van 2023 moeten inslaan.