Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing
Nieuws

Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing

Intels volgende generatie Meteor Lake-chips introduceren een Versatile Processing Unit (vpu), die wellicht ook raytracing kan accelereren.

Het nieuwe vpu-component werd bijna drie weken geleden al ontdekt in de Linux-drivers van Intel. Destijds leek het nog alsof de vpu zich vooral zou ontfermen over kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml), inmiddels lijkt ook raytracing-acceleratie in het verschiet te liggen.

In recente aanpassingen van de Intel Graphics Compiler (via Coelacanth Dream) lijken de nieuwe Meteor Lake-producten zich in raytracing-opdrachten te gedragen als opvolgers van de "DG2"-productlijn — de codenaam voor de eerste generatie Intel Arc-gpu's. De grafische code stelt dat de vpu "een kind van DG2" is en daardoor in staat is om raytracing-vraagstukken te verwerken. 

©GMRimport

De Meteor Lake-processoren nemen de DG2-architectuur (Intel Arc Alchemist) niet klakkeloos over als igpu-oplossing — zo worden onder meer de XMG-mediakernen gestript en het aantal kernen flink verlaagd — maar her en der dienen delen van de cpu's zich wel als de Arc-gpu's te gedragen. Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre deze nieuwe "Xe-LPG" grafische componenten zich verhouden met Xe-HPG, de architectuur waar Intel Arc nu op gebouwd wordt.

Voor igpu's zou het overigens niet de eerste keer zijn dat raytracing in het verschiet ligt. Intel lijkt hiermee alsnog achter AMD aan te lopen. De begin dit jaar verschenen Ryzen 6000-cpu's kwamen al RDNA 2-componenten, waarin vaak ook een aantal ray-acceleratoren mee werden genomen. 

Onduidelijk blijft vooralsnog wanneer de eerste Meteor Lake-processoren hun opwachting maken. De verwachting stelt nog steeds een verschijning voor het eind van 2022, al is Intel momenteel ook druk in de weer met de vaak uitgestelde uitrol van de eerste (discrete) Intel Arc-gpu's. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error