Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing
Intels volgende generatie Meteor Lake-chips introduceren een Versatile Processing Unit (vpu), die wellicht ook raytracing kan accelereren.
Het nieuwe vpu-component werd bijna drie weken geleden al ontdekt in de Linux-drivers van Intel. Destijds leek het nog alsof de vpu zich vooral zou ontfermen over kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml), inmiddels lijkt ook raytracing-acceleratie in het verschiet te liggen.
In recente aanpassingen van de Intel Graphics Compiler (via Coelacanth Dream) lijken de nieuwe Meteor Lake-producten zich in raytracing-opdrachten te gedragen als opvolgers van de "DG2"-productlijn — de codenaam voor de eerste generatie Intel Arc-gpu's. De grafische code stelt dat de vpu "een kind van DG2" is en daardoor in staat is om raytracing-vraagstukken te verwerken.
©GMRimport
De Meteor Lake-processoren nemen de DG2-architectuur (Intel Arc Alchemist) niet klakkeloos over als igpu-oplossing — zo worden onder meer de XMG-mediakernen gestript en het aantal kernen flink verlaagd — maar her en der dienen delen van de cpu's zich wel als de Arc-gpu's te gedragen. Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre deze nieuwe "Xe-LPG" grafische componenten zich verhouden met Xe-HPG, de architectuur waar Intel Arc nu op gebouwd wordt.
Voor igpu's zou het overigens niet de eerste keer zijn dat raytracing in het verschiet ligt. Intel lijkt hiermee alsnog achter AMD aan te lopen. De begin dit jaar verschenen Ryzen 6000-cpu's kwamen al RDNA 2-componenten, waarin vaak ook een aantal ray-acceleratoren mee werden genomen.
Onduidelijk blijft vooralsnog wanneer de eerste Meteor Lake-processoren hun opwachting maken. De verwachting stelt nog steeds een verschijning voor het eind van 2022, al is Intel momenteel ook druk in de weer met de vaak uitgestelde uitrol van de eerste (discrete) Intel Arc-gpu's.