Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing
Gamer.nl
Nieuws

Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing

Intels volgende generatie Meteor Lake-chips introduceren een Versatile Processing Unit (vpu), die wellicht ook raytracing kan accelereren.

Het nieuwe vpu-component werd bijna drie weken geleden al ontdekt in de Linux-drivers van Intel. Destijds leek het nog alsof de vpu zich vooral zou ontfermen over kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml), inmiddels lijkt ook raytracing-acceleratie in het verschiet te liggen.

In recente aanpassingen van de Intel Graphics Compiler (via Coelacanth Dream) lijken de nieuwe Meteor Lake-producten zich in raytracing-opdrachten te gedragen als opvolgers van de "DG2"-productlijn — de codenaam voor de eerste generatie Intel Arc-gpu's. De grafische code stelt dat de vpu "een kind van DG2" is en daardoor in staat is om raytracing-vraagstukken te verwerken. 

©GMRimport

De Meteor Lake-processoren nemen de DG2-architectuur (Intel Arc Alchemist) niet klakkeloos over als igpu-oplossing — zo worden onder meer de XMG-mediakernen gestript en het aantal kernen flink verlaagd — maar her en der dienen delen van de cpu's zich wel als de Arc-gpu's te gedragen. Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre deze nieuwe "Xe-LPG" grafische componenten zich verhouden met Xe-HPG, de architectuur waar Intel Arc nu op gebouwd wordt.

Voor igpu's zou het overigens niet de eerste keer zijn dat raytracing in het verschiet ligt. Intel lijkt hiermee alsnog achter AMD aan te lopen. De begin dit jaar verschenen Ryzen 6000-cpu's kwamen al RDNA 2-componenten, waarin vaak ook een aantal ray-acceleratoren mee werden genomen. 

Onduidelijk blijft vooralsnog wanneer de eerste Meteor Lake-processoren hun opwachting maken. De verwachting stelt nog steeds een verschijning voor het eind van 2022, al is Intel momenteel ook druk in de weer met de vaak uitgestelde uitrol van de eerste (discrete) Intel Arc-gpu's. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!