Intel updatet en verlaagt specificaties van Arc A380-gpu
Nieuws

Intel updatet en verlaagt specificaties van Arc A380-gpu

Na ietwat verwarrende berichtgeving van partnerfabrikanten heeft Intel de specificaties van de Arc A380-gpu vernieuwd — en stilletjes verlaagd.

De eerste partnerkaarten van Intel Arc spoelen inmiddels aan in China, met recentelijk een Arc A380 van Gunnir ter aftrap. Daarbij viel echter op dat Gunnir op sommige fronten andere specificaties aanhield dan Intel zelf. Zo zou Intel wel vaker te koop lopen met HDMI 2.1-specificaties, maar Gunnir sprak expliciet over een HDMI 2.0-connector. 

In dit geval blijkt Intel inderdaad de HDMI 2.1-standaard te willen ondersteunen, maar is het simpelweg aan partnerfabrikanten om die wel of niet op te pikken. Op Twitter verhelderde de chipgigant diens intenties en gaf het aan de specificatielijst te updaten: 

De aangehaalde specificatielijst is inmiddels geüpdatet om de verwarring over HDMI-poorten te verhelpen, maar daar bleef het niet bij. Een ándere discrepantie tussen Intel en Gunnir blijkt ook stilletjes rechtgetrokken te zijn: de geheugensnelheid.

Afgelopen week claimde Gunnir dat de geheugenmodules op diens Arc A380-videokaart geklokt waren op 15,5 Gbps, terwijl Intel tot dat moment altijd van 16 Gbps sprak. Met het bijwerken van de officiële specificaties heeft Intel ook dat verschil bijgewerkt: de officiële geheugensnelheid van de Arc A380 blijkt nu inderdaad 15,5 Gbps.

Met de lager geklokte geheugenmodules krimpt ook de totale bandbreedte van de Arc A380-gpu. Eerder had Intel zeker 192 GB/s beloofd, waar het sinds de update maximaal 186 GB/s aan bandbreedte claimt. Naar al het schijnt had Intel de rectificatie het liefst muisstil gehouden. 

De eerste Intel Arc A380-videokaarten zijn reeds te verkrijgen in China, hoofdzakelijk in de vorm van partnerontwerpen zoals die van Gunnir, maar ook als onderdeel van selecte prebuilt-systemen. Intel had zelf aangegeven dat diens eerste desktopkaart voor gamers "beter dan AMD's RX 6500 XT" presteert, maar volgens data van 3DCenter.org is de kaart in realiteit beter te vergelijken met een RX 6400. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!