Intel Rocket Lake lanceert; prima op te voeren, maar overtreft AMD niet
Gamer.nl
Nieuws

Intel Rocket Lake lanceert; prima op te voeren, maar overtreft AMD niet

Voor Intel is het nog altijd een zware strijd om concurrent AMD af te troeven. Deze week lanceert bij het blauwe kamp alweer een elfde generatie aan processoren, en daar is nogal het een en ander over te doen. Per woensdagse Hardware Update praten we je bij over wat je daarvan kunt verwachten, maar maken we ook meer dan genoeg ruimte voor andere opvallendheden uit de industrie.

Intel Core i9-11900K nu al overclocked tot ruim 7 GHz; wel zwakker dan AMD

In de aanloop naar de globale lancering van gisteren werd Intels octa-core Rocket Lake-topmodel al uitvoerig getest door hardware-experts. Het embargo voor benchmarks moest gelijktijdig met de aftrap van de verkoop vervallen, waardoor het er zonnig uit uitzag voor Intel, voor een paar dagen dan.

Nog vóór release sloeg bijvoorbeeld fervent overclocker ‘Rog-Fisher’ erin om de Core i9-11900K tot een fraaie 7.048 MHz te pompen, over 1.873 volt. De gevalideerde resultaten werden aangetroffen en opgeslagen door hardware-Twitteraar @TUM_APISAK

Ter referentie: out-of-the-box klokt Intels nieuwe vlaggenschip 3.5 GHz, met een Turbo-frequentie van 5.30 GHz. Het kost je wat vloeibare stikstof, maar dan heb je ook wel een aardig boost te pakken.

Voor Intel volgde de bittere pil gistermiddag pas, toen het daadwerkelijke review-embargo verviel. Onder internationale media verschilt de invalshoek soms nog enigszins, maar de conclusies komen veelal overeen: Rocket Lake voelt vooral als een ongemakkelijke tussenstop voor Intel.

De elfde generatie processoren zijn later in het productieproces teruggedraaid naar een 14 nm procedé (tegenover het nieuwere 10 nm van Intel), waardoor de prestaties weinig nieuws brengen. Vraag het Anandtech,

Watch on YouTube

of Igor’s LAB maar na. 

Watch on YouTube

Tijdens CES 2021 zette Intel hun Core i9-11900K nog trots tegenover AMD’s Ryzen 9 5900X, maar die blijkt in onafhankelijke(re) benchmarks eigenlijk vele malen sterker. Zowel in de meeste games als in productieve taken lijkt AMD meer prestaties te bieden, tegenover een scherpere prijs bovendien.

De Rocket Lake-generatie brengt verder wel handige implementaties zoals meer PCIe 4.0-banen, DDR4-geheugen tot 3200 MHz en geïntegreerde Xe-graphics met zich mee, maar de eerste paar processoren voelen volgens veel reviewers alsnog karig. Het vlaggenschip kan daarnaast aardig heet oplopen en flinke wattages trekken, ook onder middelmatige inspanning.

Veel pc-gamers zullen voorlopig beter af zijn met een soortgelijke AMD Zen 3-processor, dan wel een oudere of goedkopere Intel-processor. Althans, zo echoën de reviews van deze week na.

RTX 3090 krijgt minimaal zetje van Resizable BAR

Wat AMD ooit trots onthulde als Smart Access Memory (SAM), belooft Nvidia na te bootsen met ondersteuning voor Resizable BAR. Middels deze relatief onbekende PCIe 4.0-technologie kunnen gpu’s en cpu’s hun geheugendoorstroming onderling optimaliseren. Sinds eerder deze week werkte Resizable BAR al op RTX 3090-videokaarten van Galax en Gainward, in combinatie met compatibele processoren en moederborden.

©GMRimport

Resizable BAR is sinds gisteren vanuit Nvidia gelanceerd voor alle RTX 30-kaarten, maar moet nog verschijnen voor RTX 30-gamelaptops. In de tussentijd hebben selecte gamers er sinds eerder deze week al volop mee aan de haal kunnen gaan. En wat blijkt? Op 4k-resolutie pakt Nvidia’s vlaggenschip gemiddeld een prestatiebonus van 3.17%, aldus de benchmarks van wesleyxy op Chiphell. De hoeveelheid gewonnen frames blijkt vooralsnog miniem.

De technologie staat nog in de kinderschoenen en spelontwikkelaars programmeren nog niet met dit soort geheugenoptimalisatie in het achterhoofd, maar het moet gezegd worden. Nvidia’s eigen benchmarks voorspellen immers scherpere resultaten — al zijn die wel vaker geijkt op 1080p- en 1440p-resoluties.

©GMRimport

Resizable BAR mag dus nog even doorgroeien. Niet gek ook, gezien de technologie temidden van een generatie meegenomen werd door Nvidia, terwijl ook games er handmatig voor geoptimaliseerd dienen te worden. Momenteel werkt Resizable BAR maar in zeventien verschillende games, waaronder vooral veel grafische veeleisende titels.

AMD-patch bevestigt 32MB Infinity Cache voor Navi 23 gpu

Lekte vorige week een Twitter-gebruiker nog allerlei details over AMD’s eerstvolgende grafische chipset, blijkt het deze week AMD zelf. Via een patch voor AMKFD, een Linux-driver voor AMD-systemen, lichtte het rode kamp een tipje van haar eigen sluier. Uit interne bestanden blijkt dat AMD zelf verwacht dat hun Navi 23-chips geleverd zullen worden met een ‘Infinity Cache’ van 32 MB — de helft van wat we vorige week nog dachten.

AMD’s Infinity Cache is een bovengemiddeld snelle L3-cache, die de grafische chipsets in staat stelt om sneller en slimmer bepaalde textures en andere speldata in te laden. 

Op alle Navi 21-chipsets bedraagt de Infinity Cache 128MB, waar de recent gelanceerde Radeon RX 6700 XT (Navi 22) draait op 96MB. Volgens geruchten moeten Navi 22-gpu’s vooral insteken als 1080p-krachtpatsers, waar 32MB mogelijk ook voor zou kunnen voldoen. Althans, zo lijkt AMD nu zelf te bevestigen. 

©GMRimport

De lijst met gegevens sprak daarbij ook over de ‘Van Gogh’ en ‘Aldebaran’-apu’s, die evenals in de toekomst moet verschijnen. Deze draaien op een combinatie van voorgaande AMD-generaties: Zen 2 en RDNA(1)-rekenkernen. Niet geheel verrassend lijken deze gegevens dan ook te bevestigen dat deze apu’s beide over geen enkel beetje Infinity Cache beschikken. Onduidelijk is bovenal waar de twee aanstaande apu’s precies voor bedoeld zijn.

Modder harkt Bitcoin met originele Game Boy

Het werd al pakkend beschreven als “de meest technische shitpost ooit” en hij is té leuk om niet te delen. De handige en humoristische YouTuber

Watch on YouTube

wil binnenkort een Tesla kopen met Bitcoin, maar alle fatsoenlijke videokaarten om die valuta te delven, zijn natuurlijk uitverkocht. Wat kun je dan nog doen als snuggere hardware-liefhebber? 

Welnu, deze beste man laat je stap-voor-stap zien hoe je een oude Nintendo Game Boy dat vuile mijnwerk laat doen.

Watch on YouTube

Noem het een uit de hand gelopen meme, een leuk hobbyproject voor techneuten of ’s werelds traagste crypto-harker ooit, maar stacksmashing is er wel mooi in geslaagd. Voor één hele Bitcoin zou de Game Boy “maar een paar triljard jaar” moeten rekenen, maar het wérkt wel. Is dat nuttig? Nee, natuurlijk niet.

Sterker nog: het minuscule conversie-apparaatje dat de YouTuber gebruikt om de Game Boy met het internet te laten praten, is in feite al sterker dan Nintendo’s complete handheld zelf. Tel uit je— nou ja, “winst”...

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA Sports FC 25 heeft voor het eerst een betaalde seizoenspas
Gamer.nl
Nieuws

EA Sports FC 25 heeft voor het eerst een betaalde seizoenspas

Met diverse beloningen voor in Ultimate Team

Voor het eerst in de geschiedenis van de reeks is er een betaalde seizoenspas aan EA Sports FC 25 toegevoegd.

De Premium Pass voor het zevende seizoen van de game kost spelers 500.000 in-game munten of 1000 FC Points (wat ongeveer neerkomt op 10 euro). De seizoenspas heeft veertig 'tiers' met beloningen, zoals Ultimate Teams-pakjes, cosmetische items, items voor spelers en Evolutions, waaronder een Immortal Icon van Franck Ribery.

Overigens loopt er ondertussen ook een gratis seizoenspas. Dat is al enkele jaren het geval in de EA Sports FC- (en daarvoor Fifa-)reeks. Sommige pelers hebben kritiek geuit op het feit dat er nu een betaalde seizoenspas in de game beschikbaar is. Daarbij bevatten de tiers geen nieuwe munten als beloning om een eventuele volgende seizoenspas te kopen. Diverse beloningen van de seizoenspas zijn echter wel verhandelbaar in de game om zo weer munten mee te ontvangen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!