Intel Rocket Lake lanceert; prima op te voeren, maar overtreft AMD niet
Nieuws

Intel Rocket Lake lanceert; prima op te voeren, maar overtreft AMD niet

Voor Intel is het nog altijd een zware strijd om concurrent AMD af te troeven. Deze week lanceert bij het blauwe kamp alweer een elfde generatie aan processoren, en daar is nogal het een en ander over te doen. Per woensdagse Hardware Update praten we je bij over wat je daarvan kunt verwachten, maar maken we ook meer dan genoeg ruimte voor andere opvallendheden uit de industrie.

Intel Core i9-11900K nu al overclocked tot ruim 7 GHz; wel zwakker dan AMD

In de aanloop naar de globale lancering van gisteren werd Intels octa-core Rocket Lake-topmodel al uitvoerig getest door hardware-experts. Het embargo voor benchmarks moest gelijktijdig met de aftrap van de verkoop vervallen, waardoor het er zonnig uit uitzag voor Intel, voor een paar dagen dan.

Nog vóór release sloeg bijvoorbeeld fervent overclocker ‘Rog-Fisher’ erin om de Core i9-11900K tot een fraaie 7.048 MHz te pompen, over 1.873 volt. De gevalideerde resultaten werden aangetroffen en opgeslagen door hardware-Twitteraar @TUM_APISAK

Ter referentie: out-of-the-box klokt Intels nieuwe vlaggenschip 3.5 GHz, met een Turbo-frequentie van 5.30 GHz. Het kost je wat vloeibare stikstof, maar dan heb je ook wel een aardig boost te pakken.

Voor Intel volgde de bittere pil gistermiddag pas, toen het daadwerkelijke review-embargo verviel. Onder internationale media verschilt de invalshoek soms nog enigszins, maar de conclusies komen veelal overeen: Rocket Lake voelt vooral als een ongemakkelijke tussenstop voor Intel.

De elfde generatie processoren zijn later in het productieproces teruggedraaid naar een 14 nm procedé (tegenover het nieuwere 10 nm van Intel), waardoor de prestaties weinig nieuws brengen. Vraag het Anandtech,

Watch on YouTube

of Igor’s LAB maar na. 

Watch on YouTube

Tijdens CES 2021 zette Intel hun Core i9-11900K nog trots tegenover AMD’s Ryzen 9 5900X, maar die blijkt in onafhankelijke(re) benchmarks eigenlijk vele malen sterker. Zowel in de meeste games als in productieve taken lijkt AMD meer prestaties te bieden, tegenover een scherpere prijs bovendien.

De Rocket Lake-generatie brengt verder wel handige implementaties zoals meer PCIe 4.0-banen, DDR4-geheugen tot 3200 MHz en geïntegreerde Xe-graphics met zich mee, maar de eerste paar processoren voelen volgens veel reviewers alsnog karig. Het vlaggenschip kan daarnaast aardig heet oplopen en flinke wattages trekken, ook onder middelmatige inspanning.

Veel pc-gamers zullen voorlopig beter af zijn met een soortgelijke AMD Zen 3-processor, dan wel een oudere of goedkopere Intel-processor. Althans, zo echoën de reviews van deze week na.

RTX 3090 krijgt minimaal zetje van Resizable BAR

Wat AMD ooit trots onthulde als Smart Access Memory (SAM), belooft Nvidia na te bootsen met ondersteuning voor Resizable BAR. Middels deze relatief onbekende PCIe 4.0-technologie kunnen gpu’s en cpu’s hun geheugendoorstroming onderling optimaliseren. Sinds eerder deze week werkte Resizable BAR al op RTX 3090-videokaarten van Galax en Gainward, in combinatie met compatibele processoren en moederborden.

©GMRimport

Resizable BAR is sinds gisteren vanuit Nvidia gelanceerd voor alle RTX 30-kaarten, maar moet nog verschijnen voor RTX 30-gamelaptops. In de tussentijd hebben selecte gamers er sinds eerder deze week al volop mee aan de haal kunnen gaan. En wat blijkt? Op 4k-resolutie pakt Nvidia’s vlaggenschip gemiddeld een prestatiebonus van 3.17%, aldus de benchmarks van wesleyxy op Chiphell. De hoeveelheid gewonnen frames blijkt vooralsnog miniem.

De technologie staat nog in de kinderschoenen en spelontwikkelaars programmeren nog niet met dit soort geheugenoptimalisatie in het achterhoofd, maar het moet gezegd worden. Nvidia’s eigen benchmarks voorspellen immers scherpere resultaten — al zijn die wel vaker geijkt op 1080p- en 1440p-resoluties.

©GMRimport

Resizable BAR mag dus nog even doorgroeien. Niet gek ook, gezien de technologie temidden van een generatie meegenomen werd door Nvidia, terwijl ook games er handmatig voor geoptimaliseerd dienen te worden. Momenteel werkt Resizable BAR maar in zeventien verschillende games, waaronder vooral veel grafische veeleisende titels.

AMD-patch bevestigt 32MB Infinity Cache voor Navi 23 gpu

Lekte vorige week een Twitter-gebruiker nog allerlei details over AMD’s eerstvolgende grafische chipset, blijkt het deze week AMD zelf. Via een patch voor AMKFD, een Linux-driver voor AMD-systemen, lichtte het rode kamp een tipje van haar eigen sluier. Uit interne bestanden blijkt dat AMD zelf verwacht dat hun Navi 23-chips geleverd zullen worden met een ‘Infinity Cache’ van 32 MB — de helft van wat we vorige week nog dachten.

AMD’s Infinity Cache is een bovengemiddeld snelle L3-cache, die de grafische chipsets in staat stelt om sneller en slimmer bepaalde textures en andere speldata in te laden. 

Op alle Navi 21-chipsets bedraagt de Infinity Cache 128MB, waar de recent gelanceerde Radeon RX 6700 XT (Navi 22) draait op 96MB. Volgens geruchten moeten Navi 22-gpu’s vooral insteken als 1080p-krachtpatsers, waar 32MB mogelijk ook voor zou kunnen voldoen. Althans, zo lijkt AMD nu zelf te bevestigen. 

©GMRimport

De lijst met gegevens sprak daarbij ook over de ‘Van Gogh’ en ‘Aldebaran’-apu’s, die evenals in de toekomst moet verschijnen. Deze draaien op een combinatie van voorgaande AMD-generaties: Zen 2 en RDNA(1)-rekenkernen. Niet geheel verrassend lijken deze gegevens dan ook te bevestigen dat deze apu’s beide over geen enkel beetje Infinity Cache beschikken. Onduidelijk is bovenal waar de twee aanstaande apu’s precies voor bedoeld zijn.

Modder harkt Bitcoin met originele Game Boy

Het werd al pakkend beschreven als “de meest technische shitpost ooit” en hij is té leuk om niet te delen. De handige en humoristische YouTuber

Watch on YouTube

wil binnenkort een Tesla kopen met Bitcoin, maar alle fatsoenlijke videokaarten om die valuta te delven, zijn natuurlijk uitverkocht. Wat kun je dan nog doen als snuggere hardware-liefhebber? 

Welnu, deze beste man laat je stap-voor-stap zien hoe je een oude Nintendo Game Boy dat vuile mijnwerk laat doen.

Watch on YouTube

Noem het een uit de hand gelopen meme, een leuk hobbyproject voor techneuten of ’s werelds traagste crypto-harker ooit, maar stacksmashing is er wel mooi in geslaagd. Voor één hele Bitcoin zou de Game Boy “maar een paar triljard jaar” moeten rekenen, maar het wérkt wel. Is dat nuttig? Nee, natuurlijk niet.

Sterker nog: het minuscule conversie-apparaatje dat de YouTuber gebruikt om de Game Boy met het internet te laten praten, is in feite al sterker dan Nintendo’s complete handheld zelf. Tel uit je— nou ja, “winst”...

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error