Intel reorganiseert grafische divisie
Nieuws

Intel reorganiseert grafische divisie

Intel heeft aangekondigd diens grafische divisie op te splitsen. Niet langer zullen de gpu's voor gaming en datacenters onder één vaandel vallen.

Daarmee wordt Intels 'Accelerated Computing Systems and Graphics'-divisie (AGX) in essentie ontbonden. Intel-topman Raja Koduri voerde de divisie aan, maar lijkt met de reorganisatie een demotie te hebben gekregen. Koduri is wederom terug als hoofdarchitect, maar zal zich voortaan niet enkel meer over gpu's ontfermen.

De reorganisatie betekent niet dat Intel van plan is de nieuwe Arc-productlijn te staken. Naar al het schijnt staat de tweede generatie Arc-videokaarten, Battlemage genaamd, nog altijd op de planning om in 2023 te verschijnen. Tegenover Bloomberg gaf  Intel meer context over het ontbinden van de AGX-divisie:

"Discrete graphics en geaccelereerde rekenkracht zijn belangrijke groeimotoren voor Intel. Met onze vlaggenschipproducten nu in productie evolueren we onze bedrijfsstructuur om op te schalen en onze strategieën op één lijn te krijgen. Onderdeel hiervan is het bijeenbrengen van onze teams op consumentenprocessoren met onze computing-groep, terwijl het acceleratieteam fuseert met de werkgroepen voor datacenters en ai."

Aan het statement werd als voetnoot nog toegevoegd dat Koduri "terug zal keren als hoofdarchitect". Intel hoopt dat hij de chipgigant kan helpen de focus op groei-initiatieven te vergroten, verspreid over cpu's, gpu's, ai en geaccelereerde applicaties. 

Ondertussen komt Koduri's demotie op een ongelukkig moment. Via zijn persoonlijke Twitter liet hij eergisteren weten een spoedoperatie aan zijn ruggenwervel gehad te hebben, waarna Koduri mogelijk een maand moet revalideren. De Intel-topman moest gedurende een werkbezoek in Haiderabad onder het mes en kan de komende weken niet terugkeren naar zijn thuis in San Francisco. 

Koduri heeft sinds het uitgebreide Twitter-draadje over zijn medische toestand nog geen respons gegeven op zijn vermeende demotie. Aan de andere kant lijkt Intel nergens te benoemen dat de chipgigant een topman tijdelijk kwijt is aan een ziekenhuisbed in India. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!