Intel Arc A770 verschijnt 12 oktober, kost 329 dollar
Nieuws

Intel Arc A770 verschijnt 12 oktober, kost 329 dollar

Chipgigant Intel heeft een datum en adviesprijs op diens zwaarste videokaart, de Arc A770, geplakt: 12 oktober, tegen prijzen vanaf 329 dollar.

De nieuwe informatie werd door Intel-voorzitter Pat Gelsinger onthuld op het Intel Innovation-congres. Tot voor kort noemde Intel nooit een precieze releasedatum of prijs voor de zwaardere A7-kaarten; meerdere woordvoerders lieten termen als "spoedige onthulling" overuren draaien. Inmiddels is 12 oktober definitief geprikt als wereldwijde lancering, "vanaf 329 dollar". 

Onduidelijk is nog of de adviesprijs geldt voor de 16 GB-variant van de Arc A770 of juist het 8 GB-model. Intels eigen Limited Edition van de kaart — welke levensgroot naast de data afgebeeld werd  — komt enkel met 16 GB aan GDDR6-geheugen. 

Ongeacht videogeheugen draait de Arc A770 op 32 van Intels eigen Xe-kernen, samen goed voor 512 ai-gerichte XMX-groepen en 4096 stuks van ruwe FP32-rekenkernen. De zogenaamde ACM-G10-gpu draait standaard op kloksnelheid van 2,1 GHz en verbruikt maximaal 225 watt.

Ook met een overclock ("gemakkelijk tot 2,7 GHz met de standaardkoeling") zou de Arc A770 niet boven de 228 watt pieken, zo claimde een Intel-voorman laatst zelf in een recent interview. In alles lijkt Intel meer in te spelen op een stevig rendement dan een volledige toewijding aan prestatiedrang. De relatief lage adviesprijs voor de beste gpu uit de stal onderstreept dat.

Niet voor niets zal daarom de releasedatum precies op 12 oktober gevallen zijn: dezelfde dag dat concurrent Nvidia diens GeForce RTX 4090 als nieuw vlaggenschip introduceert. De zwaarste kaart van Nvidia kent een richtprijs van 1.599 dollar — inclusief btw al snel 1.949 euro. Een echt middensegment lijkt Nvidia (nog) niet aan te bieden; de goedkoopste RTX 40-kaart kost alsnog minimaal 899 dollar. 

©GMRimport

Op de officiële webpagina over het Intel Arc A7-aanbod verschaft Intel inmiddels ook meer details. Naast nieuw beeldmateriaal prijken nu ook meer benchmarks van zowel de Arc A770 als de iets zwakkere, nog releasedatum-loze Arc A750. Zo moet de Arc A770 garant staan voor ruim 60 frames per seconde in Cyberpunk 2077 en Red Dead Redemption 2, beide op 1440p-resoluties.

Intel vergelijkt de eigen gpu's niet al te vaak met die van de concurrentie, maar op Intel Innovation prijkte het blauwe team wel met "65 procent betere piekprestaties in raytracing" tegenover de concurrentie. Vooralsnog blijft onduidelijk wiens of welke concurrentie dat precies zou zijn; ook op de daartoe bedoelde indexpagina is de claim nog niet verhelderd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!