Roadmap van Intel Arc belooft spoedige uitrol van gpu's
Nieuws

Roadmap van Intel Arc belooft spoedige uitrol van gpu's

Intel is gedurende een recent href="https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/intel-technology-roadmaps-milestones.html" rel="noopener noreferrer" target="_blank">investeerdersgesprek</a> teruggekomen op eerdere beloftes rondom de eerste lading Intel Arc-gpu's. Per vernieuwde roadmap wordt verzekerd dat de eerste laptop-gpu's dit kwartaal nog lanceren; de discrete videokaarten laten toch langer op zich wachten.

Zoals eerder beloofd moeten de eerste Arc-gpu's gedurende dit kwartaal verschijnen in de notebooks van partnerfabrikanten, precies zoals Intel op CES 2022 al aankondigde. De discrete videokaarten hadden oorspronkelijk nog in datzelfde kwartaal moeten lanceren, maar blijken nu uitgesteld naar het tweede kwartaal — zoals hardnekkige geruchten vorige week al voorspelden. 

Voor het eerst spreekt Intel ook duidelijk over een workstation-segment voor Intel Arc. Voorheen werd het Arc-vaandel vooral bestempeld als een dochtermerk "voor gamers en creators", maar Intel laat nu weten in het derde kwartaal van 2023 ook gpu's voor workstations aan te willen bieden. 

Gedurende een zakelijke vergadering zou de Accelerated Computing Systems en Graphics-groep (AGX) van Intel ook verwacht hebben "4 miljoen discrete gpu's te verschepen". Verspreid over de drie segmenten denkt Intel in 2022 zeker 1 miljard dollar omzet te boeken met Arc-producten. Tegen 2026 verwacht de AGX-divisie dat getal vertienvoudigd te hebben. 

Vooralsnog heeft Intel zelf weinig nieuws te vertellen over verdere specificaties van de eerste Arc-gpu's, zij dat in mobiele of desktopvorm. Sowieso blijft Intel de lippen stijf houden over veel technische zaken en fysieke details, al lekken foto's en specificaties links en rechts. 

Het paradepaardje onder de discrete videokaarten — de DG2-512EU, dan wel Intel Arc a700 — komt hoogstwaarschijnlijk met 512 'execution units' en wordt middels gelekte benchmark vergelijkbaar met Nvidia's GeForce RTX 3070 Ti geschat. Intel liet zelf als een doorschemeren dat het een adviesprijs van 825 dollar overweegt.   

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!