Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's
Nieuws

Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's

Per presentatie op GDC 2022 heeft Intel onthuld dat de XeSS-upscalingtechnologie met vijf verschillende kwaliteitsmodi lanceert.

Intel Xe Super Sampling (XeSS) is, naast AMD's FSR en Nvidia's DLSS, een nieuwe upscalingtechnologie voor games. De technologie dient gelijktijdig te lanceren met de Intel Arc-producten, waarvan een eerste laptopvariant (Intel Arc A370M) dit kwartaal nog dient te verschijnen.

Inmiddels is bekend hoe XeSS geschaald kan worden. Schaalfactoren van 2,3 tot 1,3 worden respectievelijk gespreid over de standen Ultra Perfomance, Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. De keuze in modi is grofweg identiek aan de norm die Nvidia en AMD ontwikkelden.

©GMRimport

XeSS maakt gebruik van temporale upscaling, waarbij data uit voorgaande frames slim ingezet wordt om de beeldresolutie te verscherpen. Het resultaat is meer pixels, zonder excessief rekenwerk. Op Intel Arc draait XeSS op de zogenaamde Matrix Extensions-architectuur (XMX), die het algoritme met een neuraal netwerk dient te versnellen. Daarvoor wordt "een speciale versie" van XeSS uitgerold.

Intel verzekerde daarbij dat XeSS ook bedoeld is voor gpu's buiten het Arc-merk. In die gevallen wordt XeSS niet door hardware geacceleerd, maar maakt het gebruik van DP4a-instructies. Voor spelontwikkelaars geldt echter dat een enkele XeSS-implementatie voldoet, welke vervolgens werkt op zowel Intels gpu's als die van andere partijen.

Daarnaast heeft Intel de intentie om XeSS volledig open-source beschikbaar te stellen. Concurrent AMD deed recentelijk hetzelfde, met FidelityFX Super Resolution en diens aanstaande, temporale tweede versie.

©GMRimport

Intel stipte ook aan dat traditionele, spatiale upscalers "makkelijker te implementeren zijn", maar dat temporale upscaling simpelweg betere resultaten genereert. De chipgigant verwacht dat de prestaties van XeSS ook beter uit de verf komen in games met intensieve grafische technologieën, zoals raytracing.

In de presentatie toonde Intel enkele slides met synthetische benchmarkprestaties, maar van een livedemonstratie was vooralsnog geen sprake. Ook aankondigingen rondom XeSS-implementaties in games bleven uit, al lijkt de lijst met partnerontwikkelaars op de Intel XeSS-website gestaag te groeien. Onder meer Ubisoft, Kojima Productions, 505 Games, Codemasters en Techland zouden werken aan het integreren van XeSS-uspcaling.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Subnautica 2 voor het eerst getoond
Nieuws

Subnautica 2 voor het eerst getoond

Game komt in 2025 naar Xbox Series, pc en Game Pass

Krafton en Unknown Worlds Entertainment hebben gisteren tijdens de Xbox Partner Preview de eerste teaser trailer van Subnautica 2 getoond.

Het was al bekend dat er een vervolg van de populaire survivalgame in ontwikkeling was - zo verschenen er begin dit jaar screenshots van de game in het origineel - maar het is voor het eerst dat de game zo open aan de buitenwereld wordt getoond.

In Subnautica 2 verkent met een nieuwe wereld met een nieuwe oceaan. "Deze wereld is te gevaarlijk voor mensen om te overleven... tenzij je de definitie van een mens verandert", zo luidt de officiële beschrijving. De game kan alleen of met drie vrienden in online co-op gespeeld worden. Zoals men gewend is van het origineel kan men ook basissen bouwen en zijn er diverse nieuwe soorten omgevingen om te verkennen.

Subnautica 2 verschijnt in 2025 in ieder geval op Xbox Series X en S en pc via het Xbox Game Preview-programma. Ook komt het spel op release meteen op Xbox Game Pass te staan. Het is niet bekend of en wanneer het spel naar andere systemen komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Banjo-Tooie komt volgende week naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Banjo-Tooie komt volgende week naar Nintendo Switch Online

Het vervolg op de platformer Banjo-Kazooie

De klassieke 3D-platformer Banjo-Tooie is vanaf vrijdag 25 oktober via de Nintendo 64-app op Nintendo Switch speelbaar.

Om de N64-app te downloaden, heeft men zowel een abonnement op Nintendo Switch Online als de Expansion Pass nodig. De Banjo-franchise is eigendom van Microsoft, maar in 2022 kwam ook al voorloper Banjo-Kazooie naar Switch.

Net als in Banjo-Kazooie gaan spelers in het vervolg op avontuur met beer Banjo en vogel Kazooie, die zich als één personage laten besturen. Spelers verkennen diverse platformlevels en moeten puzzelstukjes verzamelen. In vergelijking met Banjo-Kazooie zijn de levels in Tooie groter en soms zelfs verbonden met elkaar.

Ontwikkelaar Rare bracht op de Nintendo 64 naast bovengenoemde platformers ook games als GoldenEye 007, Perfect Dark, Conker's Bad Fur Day en Blast Corps uit. Tegenwoordig is de Britse studio vooral bekend van Sea of Thieves, en werkt het aan het nog altijd in mysterie gehulde Everwild.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remedy onthult Control-multiplayergame Firebreak
Nieuws

Remedy onthult Control-multiplayergame Firebreak

Game komt in 2025 naar PS5, Xbox Series en pc

Remedy Entertainment heeft gisteren de multiplayershooter Firebreak onthuld, een spin-off van Control.

Het was al bekend dat Remedy aan een multiplayer-spin-off van Control werkte - de game droeg voorheen de codenaam Condor - maar tijdens de Xbox Partner Preview-livestream werd de echte naam van het spel onthuld en werden de eerste beelden getoond.

In het spel nemen drie spelers het samen op tegen vijanden. De game speelt zich daarbij grotendeels af in The Oldest House, een dimensie binnen het hoofdkwartier van Federal Bureau of Control waarin bovennatuurlijke entiteiten de dienst uitmaken. Het is aan spelers om alle gevaarlijke wezens een halt toe te roepen. Daar worden niet alleen wapens met kogels en granaten voor gebruikt, maar ook paranormale moves.

Remedy laat weten dat Firebreak een geheel op zichzelf staande game wordt. Daarbij benadrukt het bedrijf dat het ook nog altijd aan singleplayergames werkt, maar dat men het belangrijk vindt om spellen in verschillende genres te creëren.

Firebreak komt ergens in 2025 naar PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. Ook verschijnt het spel op release meteen op Xbox Game Pass, PlayStation Plus Extra en Premium.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!