Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q
Gamer.nl
Nieuws

Ryzen 6000-apu klokt hogere framerates dan GTX 1650 Max-Q

Met het vervallen van reviewembargo's rondom AMD's nieuwe Ryzen 6000-apu's heeft de chipgigant ook een reeks eigen benchmarks vrijgegeven. Volgens AMD klokt de geïntegreerde Radeon 680M-gpu in veel games hogere framerates dan een laptop met instap-gpu's van Nvidia.

AMD's eigen presentatiebeelden, mede vrijgegeven door HardwareLuxx, zetten  onder meer de Ryzen 7 6800U-apu tegenover de Core i7-1165G7 van Intel, maar ook notebooks met Nvidia's GeForce MX 450 en een 'GeForce GTX Max-Q' — wat bij nadere inspectie de GTX 1650-gpu zou moeten zijn. In vrijwel alle statistieken scoort de nieuwe 6 nm apu van AMD hoger in 1080p-prestaties, met grafische kwaliteit zo veel mogelijk op 'Low'.

In het geval van de vergelijking met Nvidia's GTX 1650 Max-Q zijn de resultaten mogelijk wel enigszins verdraaid. De geïntregeerde Radeon 680M scoort nipt hoger in sommige games, maar is daarbij vaak afhankelijk van AMD's eigen upscalingtechnologie, FidelityFX Super Resolution. Naar al het schijnt kreeg de GTX 1650-gpu niet diezelfde zet in de rug, terwijl AMD's open-source upscalinggereedschap ook op de chipsets van concurrenten kan draaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Zonder FSR-upscaling belooft AMD alsnog significante resultaten. Games als Shadow of the Tomb Raider en Back 4 Blood moeten op 'native' 1080p makkelijk de 60 frames per seconde kunnen behouden, puur en alleen met een geïntregeerde gpu. AMD claimt dat ook de lichtere Radeon 660M "ongeveer twee keer zo snel is als Intel Iris Xe-graphics", waarmee bewezen moet worden dat igpu's in de toekomst "geen obstakel voor gaming" meer zullen vormen.

Met de officiële lancering van deze eerste HS-reeks Ryzen 6000-apu's bereidt AMD ook de volgende reeks notebookchipsets voor, met TDP's tot meer dan 45 watt. Vanaf maart dienen ook de zwaardere HX-lijn en de U-serie voor "ultradunne" notebooks in beeld te komen. Alle Ryzen 6000-apu's komen voor het eerst met een geïntegreerde RDNA 2-gpu: de Radeon 680M (12 kernen tot 2,4 GHz) voor Ryzen 7- en 9-processoren — en de Radeon 660M (6 kernen tot 1,9 GHz) voor Ryzen 5-processoren.

Tussen maart en april plant AMD ook een 'Pro'-aanbod van Ryzen 6000-chipsets in, zo blijkt uit nieuw vrijgegeven roadmaps. Daarmee lijkt AMD ook meer op de 'prosumer' in te spelen, alsmede laptops van een zakelijkere aard. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!